تحصیل دکتری در ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا در سال های اخیر متقاضیان بسیاری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا داشته است. دانشگاه های مطرح و معتبری در ایتالیا وجود دارند که به لحاظ سطح آموزش، تنوع رشته ها و امکانات در رتبه بندی خوبی قرار می گیرند؛ به همین دلیل همه ساله افراد زیادی از کشورهای مختلف دنیا برای تحصیل در بهترین دانشگاه های ایتالیا به این کشور مهاجرت می کنند. دانشگاه های ایتالیا معمولا بورس های تحصیلی مختلفی را در اختیار دانشجویان قرار می دهند و همین مسئله به عنوان یکی از دلایل محبوبیت تحصیل در ایتالیا شناخته می شود. ما در موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان آماده هستیم تا به تمامی سوالات شما درمورد تحصیل در ایتالیا پاسخ دهیم و راهنمایی های لازم برای یک مهاجرت تحصیلی آسان و مقرون به صرفه را به شما عزیزان ارائه کنیم.

چگونگی تحصیل دکترا در ایتالیا

کشور ایتالیا قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های دنیا را در خود جای داده است. مراکز آموزش عالی در این کشور از نظر سطح آموزش، زیر ساخت های پژوهشی، هزینه تحصیل و فرصت های شغلی و حرفه ای از جایگاه مطلوبی برخوردار هستند؛ به همین دلیل دانشجویان متعددی از سر تا سر جهان تلاش می کنند تا در دانشگاه های معتبر این کشور تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ادامه دهند. به طور کلی می توان گفت دانشگاه های ایتالیا توجه ویژه ای به دانشجویان مقطع دکترا دارند و برای جذب هر چه بیشتر این دانشجویان، تسهیلات مختلفی را در اختیار آن ها قرار می دهد.
برای تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های ایتالیا، دو حالت The Traditional PhD و Diploma accademico di formazione alla ricerca پیش بینی شده است. در دوره The Traditional PhD دانشجو تحت نظارت استاد راهنما روی یک پروژه تحقیقاتی منحصر به فرد کار می کند. حالت دوم که اصطلاحا به آن دکترای مشارکتی می گویند، به همکاری دانشگاه ایتالیا با سایر دانشگاه های بین المللی اتلاق می شود و نهایتا دانشجویان مدرک دکترا بین المللی دریافت خواهند کرد. چنین مدرکی توسط موسسات آموزشی که در سطح بالایی از هنر و موسیقی قرار دارند صادر می شود.

تحصیل دکتری در ایتالیا

تحصیل دکتری در ایتالیا

مدت تحصیل دکترا در ایتالیا

مدت زمان تحصیل دکترا در ایتالیا بسته به رشته دانشجو و دانشگاه محل تحصیل او ممکن است متغیر باشد اما غالبا بازه زمانی ۳ الی ۴ سال را در بر می گیرد. در مقطع دکترا دانشجو ملزم به گذراندن ۶ ترم تحصیلی خواهد بود که البته این میزان در برخی از رشته ها به ۸ ترم نیز می رسد. دانشجویان دکترا پس از پاس کردن واحدهای درسی مرتبط با رشته خود، وارد دوره تحقیقاتی و ارائه پایان نامه می شوند. یک سال تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا شامل دو ترم آموزشی است. ترم اول هر سال تحصیلی معمولا از ماه اکتبر (اوایل مهر) آغاز شده و تا دسامبر (اوایل دی) ادامه دارد. بازه امتحانات پایان ترم از ماه ژانویه (نیمه دی) تا فوریه (اویل اسفند) بوده و پس از آن دانشجویان وارد فرجه بین دو ترم می شوند؛ همچنین ترم دوم سال تحصیلی از مارچ (اویل اسفند) تا ماه می سال بعد (اوایل خرداد) را شامل شده و امتحانات پایان ترم در بازه زمانی ژوئن (اوایل خرداد) تا جولای (اوایل مرداد) برگزار می گردد.

شرایط تحصیل دکترا در ایتالیا

برنامه های مقطع دکترا در ایتالیا می تواند در دانشگاه های مختلف، متفاوت باشد اما برنامه ای که اکثر دانشگاه های ایتالیا در پیش می گیرند، انجام تحقیق و پژوهش توسط دانشجویان دکترا است؛ همچنین امکان دارد دانشگاه مشارکت در تدریس را به این دانشجویان واگذار کند. نهایتا یک دانشجوی مقطع دکترا در ایتالیا باید حداقل ۴۰ ساعت در هفته مشغول فعالیت های علمی و پژوهشی در رشته خود باشد. در پایان این دوره نیز از دانشجو انتظار می رود یک پایان نامه مطابق با استانداردهای دپارتمان خود ارائه دهد. به طور رایج تحقیقات علمی صورت گرفته در دانشگاه های این کشور به زبان ایتالیایی هستند اما برای دانشجویان بین المللی این امکان وجود دارد که به زبان انگلیسی تحصیل کرده و پژوهش های خود را نیز به همین زبان تهیه کنند.
اکثر متقاضیان تحصیل دکترا در ایتالیا، از طریق مصاحبه آنلاین یا حضوری پذیرش می شوند؛ با توجه به ظرفیت محدود هر دانشگاه رقابت شدیدی برای قبولی در دانشگاه های ایتالیا وجود دارد و داشتن یک رزومه پربار می تواند شانس پذیرش دانشجو را افزایش دهد. همانطور که پیش تر گفته شد، سال تحصیلی در ایتالیا از اواخر ماه سپتامبر آغاز می شود و دانشجویان هر سال دو ترم تحصیلی را پشت سر می گذارند. بنابراین متقاضیان تحصیل دکتری در ایتالیا باید درخواست پذیرش خود را تا پیش از شروع ترم های تحصیلی ارسال کنند.

بهترین دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل در مقطع دکترا

کشور ایتالیا جزو برترین کشورها از لحاظ سطح علمی مراکز آموزشی است و دانشگاه های معتبر و ممتاز فراوانی دارد؛ به همین جهت ایتالیا همواره به عنوان یکی از گزینه های مهم برای مهاجرت تحصیلی توسط افراد مطرح می شود. در ادامه به معرفی اجمالی برخی از بهترین دانشگاه های ایتالیا در مقطع دکترا می پردازیم:

  • دانشگاه سنت آنا

دانشگاه سنت آنا جزو برترین دانشگاه های ایتالیا محسوب می شود که موفق شده است چند سال متوالی در رتبه بندی دانشگاه های جوان آموزش عالی تایمز قرار بگیرد. این دانشگاه در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد و تا به امروز در حوزه علوم کاربردی به شکل تخصصی فعالیت می کند. رشته هایی که در این دانشگاه تدریس می شوند عبارت اند از:‌ علوم اقتصادی، علوم کشاورزی، علوم پزشکی، مهندسی صنایع، مهندسی اطلاعات، علوم بازرگانی، حقوق و علوم سیاسی.

  • دانشگاه میلان- بیکوکا

دانشگاه میلان- بیکوکا از زمان تاسیس خود یعنی سال ۱۹۹۸ تا کنون تغییر و تحولات متعددی را پشت سرگذاشته است و در حال حاضر به عنوان یکی از نوآورترین و پژوهش محورترین دانشگاه های کشور ایتالیا شناخته می شود. دانشگاه میلان- بیکوکا دارای هشت دانشکده با عنوان های دانشکده اقتصاد و آمار، دانشکده علوم آموزش و پرورش، دانشکده حقوق، دانشکده ریاضی و فیزیک، دانشکده پزشکی، دانشکده روانشناسی و دانشکده جامعه شناسی است.

  • دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا که عنوان «قدیمی ترین دانشگاه جهان» را از آن خود ساخته است در سال ۱۰۸۸ میلادی تاسیس شد. این دانشگاه یکی از شناخته شده ترین و معروف ترین دانشگاه های ایتالیا محسوب می شود که بیش از ۶۵۰۰۰ دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه بولونیا ایتالیا این امکان را به دانشجویان می دهد که به زبان انگلیسی تحصیل کنند. در دانشگاه بولونیا حدود ۴۷ دوره دکترا برای متقاضیان رشته های مختلف ارائه می شود.

  • دانشگاه ویتا سالوت سن رافائل

ویتا سالوت سن رافائل یک دانشگاه خصوصی در شهر میلان است که از سال ۱۹۹۶ شروع به فعالیت کرده و همه ساله دوره های دکترا در رشته های فلسفه، پزشکی مولکولی و روانشناسی شناختی را برگزار می کند. در این دانشگاه امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویان خارجی وجود دارد.

  • دانشگاه پادوا

تحصیلات آکادمیک در ایتالیا از گذشته اهمیت بسیاری داشته است و به همین دلیل دانشگاه ها و موسسات آموزشی متعددی در این کشور ساخته شده اند. از جمله این دانشگاه های قدیمی می توان به دانشگاه پادوا اشاره کرد که در سال ۱۲۲۲ تاسیس شد. این دانشگاه از کیفیت و سطح علمی بالایی برخوردار بوده و جزو برترین دانشگاه های جهان به شمار می رود. دانشگاه پادوا ایتالیا ۸ دانشکده و ۳۲ دپارتمان را شامل می شود و طیف گسترده ای از برنامه های آموزشی را در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می کند.

  • دانشگاه ساپینزا رم

دانشگاه ساپینزا قدیمی ترین دانشگاه شهر رم ایتالیا است که در سال ۱۳۰۳ توسط پاپ بونیفاس هشتم تاسیس شد. در این دانشگاه بیش از ۱۱۵۰۰۰ دانشجوی ایتالیایی و خارجی در حال تحصیل هستند. از این منظر می توان گفت دانشگاه ساپینزا رم بزرگترین دانشگاه در بین کشورهای اروپایی است. در ضمن دانشگاه ساپینزا ایتالیا از طریق برنامه اراسموس، با بیش از ۴۰۰ دانشگاه بین المللی دیگر همکاری دارد.

هزینه‌های تحصیل دکترا در ایتالیا

یکی از دلایل محبوبیت دانشگاه های ایتالیا، هزینه تحصیل پایین آن ها نسبت به سایر کشورهای اروپایی است. دانشگاه های کشور ایتالیا در کنار کیفیت آموزش و ارائه امکانات و خدمات رفاهی به دانشجویان، تسهیلات مختلفی را برای کاهش هزینه های تحصیل در اختیار متقاضیان قرار می دهند. به طور کلی شهریه تحصیل دکترا در دانشگاه های ایتالیا بین ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ یورو در سال برآورد شده است. این مبلغ شامل دانشگاه های دولتی می شود و شهریه دانشگاه های خصوصی به طبع بالاتر از این مقدار خواهند بود. علاوه بر این دانشگاه های دولتی در هنگام ثبت نام مبلغ ۳۰ تا ۵۰ یورو نیز به عنوان Application fee از دانشجویان دریافت می کنند. افرادی که مشمول بورسیه تحصیلی مقطع دکترا می شوند ماهانه حقوق دریافت می کنند و نیازی نیست برای تحصیل خود شهریه ای بپردازند. از همین رو افراد بسیاری برای دریافت این بورسیه با هم رقابت می کنند.

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان مقطع دکترا در ایتالیا

متقاضیان تحصیل دکترا در ایتالیا می توانند برای دریافت کمک های مالی و بورسیه تحصیلی، همانند دانشجویان بومی ایتالیا اقدام کنند. برای این کار لازم است جهت دریافت یکی از انواع بورسیه تحصیلی درخواست داده و منتظر بمانید تا بعد از بررسی وضعیت مالی دانشجو با درخواست شما موافقت شود. بورسیه های تحصیلی دانشگاه های ایتالیا عبارتند از:
• بورسیه های دولتی ایتالیا: این نوع بورسیه دانشجویان خارجی یا ایتالیایی که در داخل ایتالیا تحصیل می کنند را شامل می گردد و علاوه بر آن برای دانشجویان ایتالیایی که در خارج از کشور تحصیل می کنند نیز در نظر گرفته شده می شود. مبلغ این بورسیه ۹۰۰ یورو در ماه است.
• بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط برخی از دانشگاه ها: موسسات و دانشگاه های بسیاری بورسیه هایی با مبالغ ۱۲۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو به دانشجویانی که از لحاظ شایستگی علمی مورد تایید قرار می گیرند، می پردازند.
• بورسیه استانی ایتالیا: این نوع بورسیه که با نام DSU نیز شناخته می شود معروف ترین بورسیه در کشور ایتالیا است که محدود به مقطع خاصی نبوده و تمام دانشجویان در هر مقطع تحصیلی می توانند برای دریافت این بورسیه درخواست بدهند. پس از بررسی وضعیت مالی دانشجو، بورسیه استانی به دانشجویان پذیرفته شده تعلق می گیرد.
• بورسیه های تامین شده توسط برخی شرکت ها: گاهی اوقات بعضی از موسسات و شرکت ها اقدام به تامین تمام یا بخشی از بودجه پروژه های دکترا می کنند.

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع دکترا

فرایند اپلای دکترا در دانشگاه های مختلف ایتالیا معمولا از یک ساز و کار یکسان تبعیت می کند. درخواست های مقطع دکترا توسط دانشگاه یا موسسه آموزشی مدنظر متقاضیان بررسی می شود. بنابراین ممکن است برخی از دانشگاه ها علاوه بر مدارک عمومی مورد نیاز برای تحصیل دکترا، مدارک دیگری را نیز از دانشجو دریافت کنند. تمامی درخواست ها باید از طریق اینترنتی و وبسایت رسمی دانشگاه مورد نظر ارسال شوند. در ادامه فهرست مدارک لازم برای تحصیل دکترا در ایتالیا ذکر شده است:
• مدرک کارشناسی ارشد در رشته مرتبط به همراه ترجمه رسمی آن
• گواهی تایید مدرک تحصیلی صادره از سوی سفارت ایتالیا
• مدرک زبان انگلیسی IELTS ، TOEFL یا TOEIC
• مدرک زبان ایتالیایی درصورت تقاضای دانشجوی برای تحصیل به زبان ایتالیایی
• رزومه پژوهشی
• توصیه نامه یک نفر استاد راهنما از اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایتالیا
• انگیزه نامه SOP

تحصیل دکتری در ایتالیا

تحصیل دکتری در ایتالیا

سخن پایانی
ایتالیا یکی از کشورهای پیشرو در عرصه آموزش عالی و آکادمیک است و نام تعداد زیادی از دانشگاه های این کشور همواره در فهرست بهترین دانشگاه های جهان به چشم می خورد. ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان، سطح بالای آموزش و بورسیه های تحصیلی از سوی دولت ایتالیا موجب شده است افراد بسیاری از سراسر جهان، به ادامه تحصیلات خود در ایتالیا تمایل پیدا کنند. دانشجویان ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تقاضای زیاد و محدودیت پذیرش دانشگاه های ایتالیا سبب شده است رقابت تنگاتنگی در بین متقاضیان برای تحصیل دکترا در ایتالیا شکل بگیرد. کارشناسان ما در موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان با ارائه بهترین مشاوره ها در این خصوص، به شما کمک می کنند تا با کسب شرایط لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی دانشگاه های ایتالیا در مقطع دکترا مهاجرتی آسان و بدون دردسر داشته باشید.

مشاوره و ارتباط با ما

شماره تماس

۰۲۱-۵۲۷۱۶

اینستاگرام خسروان

جدیدترین مطالب

دانشگاه کمرینو ایتالیا
دانشگاه ماچه راتا ایتالیا
دانشگاه هیومنیتاس ایتالیا
دانشگاه لاکویلا ایتالیا
دانشگاه فرارا ایتالیا
تحصیل در دانشگاه مسینا
دانشگاه سالنتو ایتالیا
دانشگاه کامپانیا لوئیجی وان ویتلی ایتالیا
2 پاسخ
  1. سمانه بابالویی
    سمانه بابالویی گفته:

    خانلر عزیز
    به نوع بورسیه شما بستگی داره که در مطلب بالا کامل توضیح دادیم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *