تحصیل رایگان در ترکیه

ترکیه یکی از کشورهایی است که از بین کشورهای منطقه خاورمیانه، دارای دانشگاه های بسیار عالی از نظر شرایط علمی و شناخته شده ای است. با این حال، هزینه تحصیل در این دانشگاه ها برای دانشجویان داخلی و خارجی نیز بسیار بالا است به همین علت، دولت ترکیه برنامه هایی را برای کمک به دانشجویانی که نمی توانند هزینه تحصیل خود را پرداخت کنند، اجرا کرده است. تحصیل رایگان در ترکیه دارای مزایای بسیاری است و این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید در مقاطع بالاتر در این کشور ادامه تحصیل دهید. در این مقاله از سری مقالات موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان قصد داریم تا اطلاعات بیشتری در خصوص تحصیل رایگان در ترکیه در اختیار شما قرار دهیم.

شرایط تحصیل رایگان در ترکیه

کشور ترکیه جزو کشورهایی است که شرایط بسیار خوب و ایده آلی را برای مهاجرت دانشجویان به وجود آورده است؛ به همین دلیل است که هر ساله دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا برای تحصیل به این کشور سفر می کنند. از طرفی چون کشور ایران در مجاورت ترکیه قرار دارد و از لحاظ فرهنگی و اجتماعی شباهت زیادی به ایران دارد بسیاری از ایرانیان برای ادامه تحصیل قصد مهاجرت به این کشور را دارند.
به طور کلی تحصیل در ترکیه برای کسانی امکان پذیر است که بتوانند یکی از بورسیه های تحصیلی ترکیه را به دست آورند. برای کسب بورسیه تحصیلی در ترکیه شما نیازمند داشتن یک رزومه تحصیلی عالی و میانگین نمرات بالا در دوره تحصیلی قبلی تان هستید. لازم به ذکر است که امکان تحصیل رایگان در کشور ترکیه در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان پذیر است. یکی دیگر از شرایط تحصیل رایگان در ترکیه این است که شما تاییدیه های مورد نیاز را از دانشگاه های این کشور دریافت کنید. علاوه بر این به یکی از زبان های ترکی یا زبان انگلیسی نیز مسلط باشید. از آنجا که ترکیه یک کشور اروپایی– آسیایی است تدریس در دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی انجام می شود.

کسانی که موفق به کسب بورسیه های تحصیلی ترکیه می شوند می توانند از شهریه، هزینه محل اقامت، بیمه درمانی، بلیط هواپیما، شهریه آموزش یک سال زبان ترکی و کمک هزینه ماهانه را دریافت کنند.

شرایط تحصیل رایگان در ترکیه

شرایط تحصیل رایگان در ترکیه

مزیت تحصیل رایگان در ترکیه

تحصیل در ترکیه مزایای بسیاری برای دانشجویان بین المللی دارد. در زیر به برخی از این مزایا اشاره می کنیم:
• بهره مند شده از سطح کیفی بالا تحصیل در مقاطع مختلف را در پی دارد.
• تشابه فرهنگی بین کشور ایران و ترکیه وجود دارد.
• مدرک اعطا شده از دانشگاه های ترکیه از پیمان و معاهده بولونیا پیروی می کند؛ به همین علت مدرک تحصیلی این کشور مورد تایید بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان است.
• امکان کار کردن و داشتن شغل های پاره وقت برای دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های ترکیه فراهم است.
• هزینه زندگی در کشور ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی کمتر است. این در حالی است که کیفیت زندگی در این کشور در سطح کشورهای اروپایی و آمریکایی است.
• تحصیل در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران صورت خواهد گرفت.

مدارک لازم برای تحصیل رایگان در ترکیه

برای کسب بورسیه تحصیلی از دولت ترکیه نیاز است تا مدارک درخواستی سایت رسمی بورس ترکیه را آماده کنید و سپس در سایت آپلود نمایید. مدارکی که باید در این سایت بارگذاری شود شامل موارد زیر است.
• مدرک شناسایی معتبر مانند کارت شناسایی یا پاسپورت
• آپلود یک عکس از داوطلب در یک سال اخیر
• نتایج آزمون سراسری در صورت وجود
• گواهی دیپلم یا گواهی فارغ التحصیلی موقت
• آپلود ریز نمرات آخرین مدرک تحصیلی
• نتایج آزمون های بین المللی مانند آزمون های SAT، GMAT، GRE و… در صورت درخواست دانشگاه
• نتایج آزمون تافل و DELF در صورت درخواست دانشگاه
• پیشنهاد موضوع تحقیق و نمونه مکتوب پروژه کاری (برای دانشجویان دکترا)

هزینه های جانبی برای تحصیل رایگان در ترکیه

اگر شما موفق به کسب بورسیه تحصیلی ترکیه شوید نیازی به پرداخت هزینه هایی همچون محل اسکان، شهریه، بیمه، هزینه های درمانی و.. ندارید. تنها هزینه های لازم بستگی به سبک زندگی شما دارد که برای هر فرد این هزینه ها می تواند متفاوت باشد. اما کمک هزینه ای که هر ماهه به دانشجویان بورس تحصیلی داده می شود تا حد بسیاری هزینه یک زندگی دانشجویی را در ترکیه کفاف می دهد.

در چه دانشگاه هایی امکان تحصیل رایگان در ترکیه وجود دارد؟

با توجه به بورسیه تحصیلی که شما دریافت می کنید حق انتخاب دانشگاه و رشته مورد نظر خود را دارید. به طور کلی دانشگاه های دولتی و بعضی از دانشگاه های خصوصی در برنامه بورس قرار دارند که در راستای اجرای سیاست جذب دانشجویان نخبه و با استعداد، شرایط تحصیل رایگان را برای دانشجویانی که موفق به کسب رتبه بسیار بالا و خوب در کنکور شده اند را فراهم می کند.

در چه رشته هایی امکان تحصیل رایگان در ترکیه را دارید؟

اگر شما دارای یک رتبه عالی و یک رزومه قوی تحصیلی باشید و موفق به کسب بورسیه دولتی شوید، می توانید در هر رشته ای که می خواهید به ادامه تحصیل بپردازید و از این نظر برای شما هیچ محدودیتی وجود ندارد. البته لازم به ذکر است که ابتدا باید معدل و رزومه تحصیلی شما باید انتخاب آن رشته از طرف هیئت بررسی پذیرفته شود.

شرایط تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی در ترکیه

کشور ترکیه جزو کشورهایی است که امکان بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی در مقاطع مختلف تحصیلی فراهم می کند. از مزایای این بورسیه های تحصیلی می توان به این است که به طور کامل هزینه های تحصیل دانشجو را به طور رایگان فراهم می کند. از جمله دانشگاه هایی که در مقاطع مختلف تحصیلی به خصوص مقطع کارشناسی بورسیه تحصیلی می دهد می توان به دانشگاه استانبول و دانشگاه دانشگاه آنکارا، دانشگاه عبدالله گل و دانشگاه بیلکنت اشاره کرد.

شرایط تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه

شرایط تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد نیز برای بسیاری از افراد امکان پذیر است. برخی از دانشگاه هایی که در مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان بورسیه می دهند شامل دانشگاه کوچ است. اگر دانشجویی موفق به کسب بورسیه دانشگاه کوچ شود از بورسیه صد در صدی آن بهرمند می شود. علاوه بر این می تواند از خوابگاه، کمک هزینه ماهانه، هزینه های پرواز و سایر هزینه ها مانند بلیط رفت و برگشت، هزینه درخواست ویزا و آموزش زبان ترکی به صورت یکساله نیز بهرمند شود.
یکی دیگر از دانشگاه هایی که به دانشجویان استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ارشد را بورسیه می کند دانشکده های موجود در دانشگاه سابانجی مانند دانشکده فنی و مهندسی و علوم طبیعی است. کسانی که موفق به کسب بورسیه در این دانشکده شوند می توانند از معافیت دائم شهریه، کمک هزینه ماهیانه به مبلغ 2500 لیر، مسکن در محوطه دانشگاه ، بیمه درمانی خصوصی، هزینه های حمل و نقل و کمک هزینه شرکت در کنفرانس را دریافت کنند.

شرایط تحصیل رایگان در مقطع دکترا در ترکیه

همان طور که می دانید تحصیل در مقطع دکترا در بسیاری از کشورهای خارجی بسیار پر هزینه است. اما در صورت تحصیل رایگان در ترکیه می توانید خیلی راحت مدرک دکترا را کسب کنید. برای مثال دانشگاه های کوچ و سابانجی فرصت های عالی را برای متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا را فراهم کرده اند تا افراد با استعداد بتوانند بدون داشتن دغدغه مالی به تحصیل رایگان در ترکیه بپردازند.
افرادی که موفق به بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا در دانشگاه کوچ می شوند می توانند از شهریه کامل، کمک هزینه ماهیانه به مبلغ 1600 لیر، خوابگاه، بیمه کمک درمانی، بلیط هواپیما رفت و برگشت و دوره رایگان زبان ترکی را دریافت کنند؛ همچنین داوطلبان دکترا موفق به کسب بورسیه از دانشگاه سابانجی از خدماتی مانند معافیت از شهریه، کمک هزینه ماهیانه بین 3000 تا 3200 لیر و اقامت رایگان بهرمند شود. علاوه بر این دانشجویان مقطع دکترا می توانند برای دریافت کمک مالی و بورسیه های دیگر مانند بورسیه پروژه و بورسیه های هئیت علمی در خواست دهند.

برای تحصیل رایگان در ترکیه باید مسلط به چه زبانی باشید؟

همان طور که قبل تر گفتیم برای تحصیل در ترکیه باید به یکی از زبان های ترکی یا انگلیسی مسلط باشید. اما نکته مهم اینجاست که اگر شما به زبان ترکی مسلط باشید منجر به کاهش هزینه ها می شود. این به این علت است که هزینه و شهریه تحصیل به زبان انگلیسی در کشور ترکیه بسیار بیشتر از تحصیل به زبان ترکی است؛ بنابراین داشتن تسلط به زبان ترکی و کسب مدرک زبان تومر می تواند امکان تحصیل در ترکیه و کاهش هزینه ها را به دنبال داشته باشد.

سایر روش های تحصیل رایگان در ترکیه

اگر شما جزو کسانی هستید که به علت رقابت بالا در بین داوطلبان اخذ بورسیه شرایط دریافت بورسیه تحصیلی را ندارید، می توانید به کار حین تحصیل در ترکیه بپردازید و از این طریق هزینه های تحصیل خود را فراهم کنید. علاوه بر این راهکارهای بسیاری برای کاهش هزینه های تحصیل در ترکیه وجود دارد که در ادامه برخی از این راهکارها را در اختیار شما قرار می دهیم:
• شما برای کاهش هزینه ها در این باره می توانید از خوابگاه های دانشجویی ترکیه برای اقامت استفاده کنید یا اینکه به همراه چند دانشجو دیگر به اجاره کردن یک خانه بپردازید.
• به جای استفاده از رستوران ها، مواد اولیه غذا را تهیه کنید و خود به طبخ غذا بپردازید.
• برای رفت و آمد به دانشگاه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.
• در صورت نیاز از وام های دانشجویی استفاده کنید.
• به جای خرید کتاب های نو، کتاب های دست دوم را از دانشجویان ترم بالایی خریداری کنید و در پایان ترم تحصیلی آن ها را به دیگر دانشجویان بفروشید.
• سعی کنید با تلاش و استمرار در زمان مشخص شده فارغ التحصیل شوید تا هزینه کمتری را برای شهریه و زندگی دانشجویی بپردازید.

شرایط تحصیل رایگان در ترکیه

شرایط تحصیل رایگان در ترکیه

جمع بندی
مهاجرت تحصیلی رویای بسیاری از دانشجویان با استعداد در کشور های در حال توسعه است. متاسفانه نداشتن تمکن مالی، نگرانی بابت پرداخت هزینه های تحصیل در کشورهای اروپایی جزو دغدغه های جدی بسیار از داوطلبان و متقاضیان تحصیل در خارج کشور است. خوشبختانه امروزه تحصیل رایگان در ترکیه برای افراد دارای استعدادهای درخشان، با رزومه تحصیلی قدرتمند فراهم است. ترکیه جزو کشورهای اروپایی آسیایی پیشرفته است که سالیانه بسیاری از دانشجویان مستعد را از سراسر جهان بورسیه می کند و شرایط تحصیل ایده آل را برای آن ها فراهم می کند. گرچه این مسیر کمی پیچیده و دشوار است اما آینده شغلی بسیار خوبی را برای محصلین و فارغ التحصیلان این دانشگاه فراهم می کند.
خوشبختانه امروزه بسیاری از موسسات مهاجرت تحصیلی در این زمینه فعالیت می کنند و به داوطلبان و متقاضیان مهاجرت تحصیلی کمک می کنند تا این راه دشوار را برای آن ها کمی راحت تر کنند یکی از موسسات فوق العاده و باتجربه در این زمینه موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان است که به شما کمک می کند در کم ترین زمان ممکن، به رویای خود یعنی ادامه تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه هاسی ترکیه دست پیدا کنید. در حال حاضر موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان به داوطلبان تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه کمک می کند تا در سریع ترین زمان ممکن، مدارک مورد نیاز خود را اماده کنند و بتوانند در زمان تعیین شده در آزمون های دانشگاه های دولتی شرکت کنند و یا اینکه به ثبت نام در دانشگاه های خصوصی بپردازند. این موسسه همواره در تلاش است تا با هزینه پایین و به منظور داشتن تحصیلی راحت شما را به رویایتان برساند.

سوالات متداول

1. آیا امکان تحصیل رایگان در کشور ترکیه وجود دارد؟

بله، شما با داشتن و اخذ بورسیه تحصیلی مانند بورسیه های تورک بورسلاری می توانید علاوه بر تحصیل رایگان در دانشگاه های معتبر ترکیه از خدماتی همچون دریافت کمک هزینه ماهانه، محل اقامت، کمک هزینه های حمل و نقل و… بهرمند شوید.

2. امکان تحصیل رایگان و اخذ بورسیه تحصیلی در دانشگاه های ترکیه در چه مقاطعی وجود دارد؟

تحصیل رایگان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این کشور فراهم است.

3. مهم ترین شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه چیست؟

از مهم ترین شرایط برای اخذ بورسیه تحصیلی در ترکیه می توان به شرایط سنی مطابق با هر مقطع تحصیلی و کسب معدل بالا اشاره کرد.

مشاوره و ارتباط با ما

شماره تماس

۰۲۱-۵۲۷۱۶

اینستاگرام خسروان

جدیدترین مطالب

معرفی کشور رومانی
ارزانترین دانشگاه پزشکی روسیه
تحصیل رایگان پزشکی در روسیه
ارزانترین کشور تحصیل پزشکی بدون کنکور
هزینه تحصیل پزشکی در اروپا
تحصیل در رومانی بدون مدرک زبان
تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی
مزایای تحصیل در رومانی
10 پاسخ
    • سمانه بابالویی
      سمانه بابالویی گفته:

      شاهین عزیز
      اگر رزومه تحصیلی تون مطابق شرایط بورسیه باشه میتونید بورسیه بشید

      پاسخ
    • سمانه بابالویی
      سمانه بابالویی گفته:

      بانو مهری عزیز
      بله حتما
      لطفا رزومه تحصیلی تونو برای کارشناسان ما ارسال بفرمایید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *