شرایط تحصیل در چک

تحصیل در چک

جمهوری چک یک کشور مدرن واقع در اروپای مرکزی است؛ که به دلیل ارائه خدمات عالی برای تحصیل و زندگی، به یکی از مقاصد اصلی مهاجران تحصیلی در بین الملل تبدیل شده است. در حال حاضر بسیاری از ایرانیان و سایر دانشجویان خارجی که علاقمند به تحصیل در کشورهای اروپایی هستند؛ تلاش می کنند تا با اخذ پذیرش دانشگاه های چک، برای مهاجرت به این کشور اقدام کنند.

شاید این سوال در ذهن برخی از مخاطبان ایجاد شود که چرا تحصیل در این کشور تا این اندازه برای دانشجویان بین المللی اهمیت دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط تحصیل در این کشور، کافیست تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید. ما در این محتوا به تمامی سوالات شما درباره تحصیل در جمهوری چک پاسخ می دهیم.

معرفی کامل جمهوری چک

جمهوری چک کشوری است که بخشی از آن در میانه اروپا و بخش دیگر آن در قسمت مرکزی آن واقع شده است؛ که البته از این جمهوری به عنوان یک کشور واقع در اروپای مرکزی یاد می شود. زمان زیادی از تاسیس کشور چک نمی گذرد و همین موضوع سبب شده است که از آن به عنوان یکی از کشورهای مدرن نام برده شود.

بیشتر از 500 هزار مهاجر در کشور چک  زندگی می کنند و از زندگی در این کشور رضایت بالایی دارند. رفاه مردم جمهوری چک بالا است و همین ویژگی سبب شده است تا این کشور به یکی از مقاصد اصلی مهاجران تحصیلی تبدیل شود.

تحصیل در چک 

دلایل استقبال دانشجویان

سوالی که ذهن بسیاری از مخاطبان را به خود درگیر کرده است؛ این است که دلیل استقبال دانشجویان بین المللی برای تحصیل در چک چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم؛ که دلایل بیشماری برای مهاجرت تحصیلی به این کشور اروپایی وجود دارد؛ که اصلی ترین آن، پایین بودن هزینه تحصیل و زندگی نسبت به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. در ادامه دلایل دیگری که باعث ترغیب دانشجویان به تحصیل در این کشور شده است را بیان کردیم؛ تا بتوانید با آگاهی بیشتری، نسبت به اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک اقدام کنید.

  1. کیفیت و سطح آموزش در چک بسیار بالا است؛ به طوری که بیشتر از 8 دانشگاه این کشور، به عنوان برترین مراکز آموزش قاره اروپا شناخته می شوند.
  2. دانشجویان در این کشور می توانند 20 ساعت در هفته به صورت پاره وقت کار کنند و برخی از نیازها مالی خود را پوشش دهند.
  3. اماکن تفریحی و تاریخی کشور چک بسیار متنوع است و دانشجویان می توانند اوقات فراغت خود را به بهترین نحو بگذرانند.
  4. دانشگاه های کشور چک دوره های آموزشی متنوعی را برای ارتقای سطح علمی دانشجویان خود برگزار می کنند.
  5. این کشور ارتباط بسیار گسترده و دوستانه ای با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد و همین موضوع سبب شده است تا بتواند به تبادل دانشجویان بین المللی خود بپردازد.
  6. بعد از اتمام دوره تحصیلی، دانشجویان بین المللی حداکثر 9 ماه فرصت دارند تا بتوانند شغل مناسبی را در این کشور پیدا کند و به تمدید اقامت خود بپردازند.
  7. جمهوری چک یکی از 6 کشور امن دنیا است و همچنین رتبه پنجمین کشور ارزان برای زندگی در اروپا را به خود اختصاص داده است.

شرایط تحصیل در دانشگاه های چک

تحصیل در چک مانند تحصیل در کشورهای دیگر نیازمند برخورداری از شرایط خاصی است؛ که در ادامه به آن ها اشاره است:

  • اتمام دوره تحصیلی 12 ساله و اخذ مدرک دیپلم برای تحصیل در مقطع کارشناسی
  • اتمام دوره تحصیلی 4 ساله و اخذ مدرک لیسانس برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
  • اتمام دوره تحصیلی 2 ساله کارشناسی ارشد برای تحصیل در مقطع دکتری
  • ارائه مدرک معتبر زبان انگلیسی
  • ثبت نام و قبولی در آزمون های ورودی دانشگاه

شرایط اخذ مدرک دانشگاهی در مقاطع مختلف از دانشگاه چک

قبل از اینکه بخواهید اقدامی برای تحصیل در چک بکنید؛ لازم است تا با شرایط گذراندن دوره های تحصیلی در دانشگاه های این کشور آشنا شوید. در ادامه شرایط تحصیل در چک برای هر مقطع تحصیلی به صورت مجزا شرح داده شد است.

تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های چک

  • طول دوره تحصیلی مقطع کارشناسی متناسب با رشته تحصیلی بین 3 تا 4 سال است.
  • هر دانشجو موظف به پاس کردن 180 تا 240 واحد درسی در کل دوره کارشناسی است.
  • هر دانشجو باید در یک ترم دانشگاه حدود 30 واحد پاس کند؛ برای یک سال 60 واحد درس نیاز است تا پاس شود.
  • دانشجویان برای اخذ مدرک Bachelor’s diploma ملزم به نوشتن پایان نامه و دفاع از آن هستند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های چک

  • در قدم اول دانشجو باید مدرکی دال بر گذراندن دوره کارشناسی یا لیسانس را به دانشگاه ارائه دهد.
  • دانشجویان باید برای گذراندن دوره کارشناسی ارشد؛ ابتدا نمره قبولی در آزمون هایی که توسط خود دانشگاه برگزار می شود، بدست بیاورند.
  • هر دانشجو باید در طول دوره کارشناسی ارشد حدود 120 واحد درسی را پاس کند.
  • طول دوره تحصیل در چک برای مقطع کارشناسی ارشد، بسته به نوع رشته بین 1 تا 3 سال است.
  • دانشجویان در صورت گذراندن آزمون های پایانی و دفاع از پایان نامه، می توانند مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه های کشور چک دریافت کنند.

تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه های چک

  • طول دوره مقطع دکتری برای دانشگاه های کشور چک حدوداً 3 سال است.
  • دانشجویان در طول مقطع دکتری باید نمره قبولی در آزمون هایی که توسط دانشگاه برگزاری می شود را بدست بیاورند.
  • در طول دوره دکتری، دانشجویان موظف به دفاع از پایان نامه های خود هستند.

تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه چک

بسیاری متقاضیان ایرانی مایل به تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های کشور چک هستند. این کشور دارای 4 دانشگاه پزشکی است؛ که از میان آن ها دو دانشگاه چارلز و ماساریک از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند؛ چراکه سطح و کیفیت آموزش پزشکی در این دو دانشگاه بسیار بالا است. برای تحصیل در رشته پزشکی لازم است تا متقاضی مدرکی دال بر گذراندن دوره تحصیلی 11 یا 12 ساله خود را به دانشگاه ارسال کند. همچنین ارائه مدرک زبان انگلیسی در برخی از دانشگاه ضروری است.

تحصیل در چک برای رشته پزشکی با سایر رشته های تحصیلی متفاوت است. دانشگاه های پزشکی این کشور برای پذیرش دانشجو، نوعی آزمون ورودی در نظر گرفته اند؛ که متقاضی در صورت کسب نمره قبولی، می تواند در دانشگاه پزشکی یا دندانپزشکی جمهوری چک تحصیل کند. دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در دانشگاه های کشور چک را دارند؛ باید حدود 10 تا 12 هزار دلار را به عنوان شهریه کنار بگذارند.

معرفی بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در چک

تحصیل در این کشور از آرزوهای بزرگ بسیاری از دانشجویان بین المللی است؛ چراکه با مهاجرت به این کشور، می توانند در بهترین دانشگاه های اروپایی تحصیل کنند. سطح بالای آموزش دانشگاه های کشور چک، مانع از آن می شود که متقاضیان بین المللی، به تحصیل در سایر کشورهای اروپایی فکر کنند. در جدول زیر لیستی از بهترین دانشگاه های کشور چک تهیه شده است؛ که هر متقاضی با بررسی و مقایسه  آن ها، می تواند بهترین دانشگاه کشور چک را متناسب با شرایط خود برای تحصیل انتخاب کند.

نام دانشگاه

نوع دانشگاهرتبه در Qs

دانشگاه چارلز

ملی

260

دانشگاه پالاتسکی

ملی

529

دانشگاه علوم پزشکی ماساریک

ملی

531 تا 540

دانشگاه فنی چک در پراگملی

451 تا 460

دانشگاه برنو

دولتی

700 تا 750

دانشگاه اقتصاد پراگ

دولتی

_

دانشگاه شیمی و فناوری، پراگ

ملی

342

هزینه تحصیل در چک؛ شهریه دانشگاه های جمهوری چک

پارامترهای متعددی تعیین کننده هزینه تحصیل در چک هستند؛ لذا نمی توان مبلغ مشخصی را به عنوان هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه ها در جمهوری چک تعیین کرد. به طور معمول عواملی نظیر مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، نوع دانشگاه، زبان آموزش و… تعیین کننده شهریه دانشگاه های کشور چک هستند.

اما به طور میانگین، هزینه تحصیل در این کشور برای هر دانشجو به صورت سالیانه بین 5 تا 16 هزار یورو تخمین زده شده است. لازم است این نکته را یادآور شویم که اگر دانشجویی بخواهد به صورت رایگان در دانشگاه های دولتی کشور چک به تحصیل بپردازد؛ می تواند به یادگیری کامل زبان چک بپردازد.

هزینه زندگی در چک

علاوه بر هزینه تحصیل، دانشجویان باید مبلغی را به عنوان هزینه زندگی در چک در نظر داشته باشند. هزینه های زندگی در چک معمولاً شامل کرایه تاکسی، بلیط اتوبوس، قبض تلفن همراه، اجاره مسکن، خرید مواد غذایی، تهیه لباس، تفریحات اوقات بیکاری و… می شود. به طور میانگین یک دانشجو باید 400 تا 800 یورو در ماه برای مخارج زندگی خود در نظر داشته باشد.

اختلاف هزینه کشور چک و ایران نشان می دهد که نرخ گرانی در چک 20 درصد بیشتر از ایران است. در ادامه لیستی از هزینه هایی که یک دانشجو قبل از مهاجرت تحصیلی به چک باید بداند، آمده است.

عنوان

مبلغ

12 عدد تخم مرغ

کمتر از 2 یورو

تهیه یک وعده غذا از رستوران ارزان

کمتر از 6 یورو

بلیط اتوبوس یک طرفه

1 یورو

آپارتمان تک خواب واقع در مرکز شهر

500 تا 600 یورو

آپارتمان تک خواب در خارج از شهر

400 یورو

یک قرص نان

حدود 1 یورو

دریافت اقامت بعد از اتمام دوره تحصیل در چک

در کشورهای اروپایی، دانشجویان بعد از اتمام دوره تحصیل، می توانند برای دریافت اقامت دائم و تابعیت کشوری که در آن تحصیل کرده اند، اقدام کنند. این شرایط نیز در کشور چک برقرار است و دانشجویان بعد از اتمام دوره تحصیلی 9 ماه فرصت دارند تا برای پیدا کردن شغلی مناسب اقدام کنند.

بعد از اشتغال در این کشور، هر فردی که بتواند به مدت 3 تا 5 سال در چک زندگی کند، می تواند تابعیت این کشور را دریافت کند. خوشبختانه نرخ بیکاری در جمهوری چک بسیار پایین است و اغلب مهاجران تحصیلی بعد از پایان دوره تحصیل خود، می توانند شغلی متناسب با رشته خود پیدا کنند.

مدارک لازم برای تحصیل در چک

تحصیل در چک نیازمند تهیه و آماده سازی مدارک متعددی است. برای اینکه شانس موفقیت شما برای دریافت پذیرش دانشگاه های چک افزایش پیدا کند؛ لازم است مدارکی که هر دانشگاه برای اخذ پذیرش دانشجویان خارجی درخواست می کند؛ به طور کامل ارسال شود. در ادامه لیستی از مدارک لازم برای تحصیل در کشور چک آمده است؛ که عبارتند از:

  1. ارسال فرم پذیرش دانشگاه
  2. شناسنامه و کارت ملی
  3. جدیدترین عکس از چهره
  4. توصیه نامه
  5. اثبات تمکن مالی
  6. ارسال رسید پرداخت هزینه ثبت نام
  7. ارائه مدرک و نمره دوره های زبان مانند تافل یا آیلتس
  8. پاسپورت
  9. ریز نمرات مدرک دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس
  10. رزومه معتبر
  11. معرفی یک حساب بانکی
  12. ارائه سند ازدواج
  13. گواهی سلامت پزشکی

بسته به مقطع تحصیلی، ممکن است نیاز باشد مدارکی به لیست بالا اضافه شوند. لازم است به این نکته توجه شود که مدارک فوق تنها زمانی توسط کشور چک اعتبار پیدا می کنند که در فرآیند (Nostrifikace) تایید شوند.

تحصیل در چک 

نحوه ارسال پذیرش برای تحصیل در چک

ارسال درخواست پذیرش دانشگاه برای تحصیل در چک تنها با تکمیل یک فرم درخواست آنلاین انجام می شود. معمولاً ارسال درخواست برای دانشگاه های جمهوری چک با اندکی هزینه همراه است؛ که متقاضی باید در هنگام ثبت درخواست، این هزینه را پرداخت کند. بسته به نوع دانشگاهی که قرار است برای پذیرش آن نامه درخواست ارسال شود؛ مدارک متفاوتی نیاز است.

به همین علت پیشنهاد می شود تا مدارکی از قبیل مدرک دیپلم، کارت شناسایی و سایر مدارک هویتی در زمان ثبت نام در دسترس باشد. چنانچه فردی تا به حال برای ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه های خارج از کشور اقدام نکرده است؛ بهتر است عملیات ارسال فرم پذیرش دانشگاه های چک را به افراد باتجربه در این حوزه بسپارد.

مهاجرت تحصیلی به چک با موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان

در مطلب فوق به بررسی کامل دلایل و شرایط تحصیل در چک پرداختیم. اگر قصد تحصیل در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم کشور ایران در چک را دارید؛ برای رسیدگی بهتر کارهای مهاجرت خود و همچنین دریافت مشاوره تخصصی، به موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان مراجعه کنید.

ما در موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان با سابقه درخشان و طولانی مدت در حوزه اعزام دانشجو به کشورهای مختلف دنیا، شما را برای دریافت پذیرش دانشگاه های چک یاری می کنیم. کافیست تا برای پیشبرد سریع کارهای مهاجرت تحصیلی خود به جمهوری چک، با مشاوران ما در موسسه مهاجرتی خسروان تماس حاصل کنید؛ کارشناسان ما در اسرع وقت شما را برای تحصیل در چک راهنمایی می کنند.