شرایط تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه علاوه بر یک مقصد زیبا و تفریحی برای گذراندن روزهای تعطیل، به یکی از بهترین کشورهای حاظر در زمینه تحصیل و آموزش تبدیل شده است. امروزه بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان مایل هستند تا تحصیلات خود را رشته های مختلف، در این کشور زیبا بگذرانند‌. سطح آموزشی بالا در کنار پایین بودن هزینه تحصیلات نسبت به سایر کشورها باعث شده است تا در طی چند سال اخیر نرخ ورود دانش آموزان و دانشجویان بین المللی به این کشور‌ با افزایش چشمگیری همراه باشد.
دانش آموزان و دانشجویان ایرانی نیز تمایل زیادی برای تحصیل در ترکیه دارند؛ که بیشترین دلیل مهاجرت به این کشور برای تحصیل، نزدیک بودن آن به ایران است. اطلاع از شرایط تحصیل در ترکیه و نحوه پذیرش در دانشگاه های این کشور، لازمه اقدام به تحصیل است. بنابراین؛ در ادامه این مطلب به بررسی همه شرایط تحصیل در کشور ترکیه برای دانش آموزان و دانشجویان ایران می پردازیم؛ تا بتوانید با داشتن یک پیش زمینه کامل و درست، نسبت به دریافت پذیرش دانشگاه های ترکیه اقدام کنید.

معرفی سیستم آموزشی در کشور ترکیه

علاقمندانی که تمایل به تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه را دارند؛ باید از این موضوع آگاه باشند که سیستم آموزشی این کشور، مطابق با استانداردهای آموزشی کشور آمریکا و کانادا است. طبق استانداردهای کشور آمریکا، دروس آموزشی به صورت ترمی و واحدی برای دانشجویان ارائه می شود. در کشور ترکیه آموزش به زبان های مختلفی مانند انگلیسی، ترکی و همچنین آلمانی انجام می شود. زبان آموزش با توجه به دانشگاهی که شما متقاضیان گرامی برای تحصیل در آمریکا انتخاب می کنید، متفاوت است و هزینه متفاوتی را در بر دارد.
یکی از دلایل مهمی که باعث شده است، امروزه بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان ترغیب به تحصیل در کشور ترکیه شوند؛ اعتبار بالای مدارک ارائه شده توسط دانشگاه های این کشور است. مدارک تحصیلی ارائه شده توسط دانشگاه های کشور ترکیه علاوه بر ایران، در اغلب کشورهای اروپایی به رسمیت شناخته شده و از ارزش بالایی برخوردار است. البته کشور ایران تنها تعداد معدودی از دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه را به رسمیت شناخته و به مدرک آن در ایران اعتبار می بخشد.

شرایط تحصیل در ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه

بیشترین سوالاتی که توسط متقاضیان تحصیل در ترکیه از شرکت های مهاجرتی پرسیده می شود؛ این است که هزینه تحصیل در ترکیه چقدر است؟ هزینه تحصیلات در کشور ترکیه نرخ ثابت و مشخصی ندارد؛ چراکه عواملی نظیر مقطع تحصیلی، نام دانشگاه، نوع دانشگاه، تعداد سال های تحصیل، محل زندگی، هزینه مواد غذایی، نوع رفت و آمد، نوع رشته تحصیلی و… در هزینه نهایی تحصیلات در این کشور اثر گذار هستند‌.
به طور کلی بیشترین عامل تاثیرگذار در هزینه تحصیلات در کشور ترکیه، نوع و نام دانشگاه است. دانشگاه ها با توجه به خصوصی یا دولتی بودنشان، هزینه های متفاوتی را برای تحصیل ارائه می دهند. در حالت معقول، چنانچه فردی بخواهد در مقطع کارشناسی یک دانشگاه دولتی تحصیل کند؛ باید به طور سالیان مبلغ 500 تا 4000 دلار را برای تحصیلات در نظر بگیرد. اما اگر فردی تمایل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارد، باید در حدود 500 تا 2000 دلار را برای این دو سال تحصیلی در ترکیه در نظر بگیرد. چنانچه دکترا به زبان انگلیسی تدریس شود؛ هزینه تحصیل در ترکیه بیشتر می شود.
متقاضیانی که مایل به تحصیل در مقطع دکتری هستند؛ باید 500 تا 1500 دلار را برای آموزش در دانشگاه های دولتی این کشور در نظر بگیرند. توجه داشته باشید که هزینه تحصیلات در کشور ترکیه برای دانشگاه های خصوصی مانند کشور ایران چندین برابر دانشگاه های دولتی است و این هزینه معمولاً با توجه به لیست هزینه تحصیل توسط خود دانشگاه تعیین می شود.

شرایط تحصیل در ترکیه

با توجه به سطح بالای آموزش در کشور ترکیه و پایین بودن هزینه تحصیل در این کشور، امروزه بسیاری از دانشجویان ایرانی تمایل به اطلاع از شرایط تحصیل در ترکیه دارند. برخی از شرایط مهم تحصیلات در ترکیه که تمام متقاضیان باید به آن توجه داشته باشند؛ عبارت است از:
• اقامت: اقامت یکی از شروط اصلی تحصیل در کشور ترکیه است؛ که تمام دانشجویانی متقاضی در رشته های تحصیلی مختلف و مقاطع تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکتری باید نسبت به اخذ آن اقدام کنند.
• هزینه تحصیلات: دومین شرط تحصیل در ترکیه، برخورداری از شرایط مالی مناسب است. اگرچه هزینه تحصیل در کشور ترکیه نسبت به بسیاری از کشورها کمتر است؛ اما هزینه تحصیلات در کشور ترکیه برای ایرانیان نسبت به تحصیل در کشور خودشان بیشتر است.
• قبولی در آزمون: سومین شرط تحصیل در ترکیه، قبولی در آزمونی است که توسط کشور ترکیه برای پذیرش دانشجو از کشورهای مختلف برگزار می شود. این آزمون با نام آزمون ورودی yks شناخته می شود و از دو بخش عمومی و خصوصی تشکیل شده است.
• زبان ترکی: یکی از شرایط تحصیل در ترکیه، توانایی خواندن و نوشتن به زبان ترکی است. در واقع تمام متقاضیان تحصیل در کشور ترکیه باید بتوانند به زبان ترکی تسلط کاملی داشته باشند.

تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

یکی از موضوعات مهمی که تمام متقاضیان تحصیل در ترکیه باید به آن توجه داشته باشند؛ برخورداری از مدرک تحصیلی دیپلم است. کسانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های ترکیه را داشته باشند؛ باید دیپلم و تمام ریز نمرات تحصیلی مدرک خود در کشور ایران را به دانشگاه مورد نظر خود در ترکیه تحویل دهند. در این کشور با معادل سازی نمرات دیپلم، امتیاز معدل هر دانشجو مشخص و اجازه تحصیل در کشور به او داده می شود.

تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس

علاقمندان به تحصیل در ترکیه می توانند با ارائه مدرک لیسانس نسبت به پذیرش در دانشگاه های این کشور برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته های مختلفی چون مدیریت کسب و کار، مهندسی فناوری، حقوق، حسابداری و…اقدام ‌کنند. چنانچه دانشجویی بخواهد برای اخذ بورسیه از کشور ترکیه اقدام کند؛ باید از معدل بالای 15 یا 75 از 100 درصد برخوردار باشد.
تحصیل در ترکیه با ارائه مدارکی چون کارت شناسایی، کارت هویت ملی، توصیه نامه، سوابق تحصیلی، مدرک آزمون آیلتس بالای 6 و… امکان پذیر است و موسسه هایی که به صورت تخصصی شرایط لازم برای مهاجرت دانشجویان برای تحصیل در کشور ترکیه را مهیا می کنند؛ با دریافت این مدارک و انجام مراحل قانونی می تواند در زمان کوتاهی شرایط مناسب برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان ایرانی را فراهم کنند.

تحصیل در ترکیه با آزمون

دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه های برتر و سطوح بالای آموزش در ترکیه را دارند؛ ابتدا باید مدارک زبان معتبر مورد تائید در این کشور را به دانشگاه ارائه دهند. مدرک آیلتس و تافل برای زبان انگلیسی و مدرک تومر برای زبان ترکی، مورد تائید کشور ترکیه است. علاوه بر مدارک زبان انگلیسی و ترکی، تحصیل در ترکیه نیازمند قبولی در آزمون تحصیلی متفاوتی است؛ که نوع و تعداد آزمون ها با توجه به مقطع تحصیل در ترکیه متفاوت است. yos و sat دو آزمونی هستند که برای تحصیل در کشور ترکیه نیاز است؛ تا دانشجویان در آن قبول شوند.

تحصیل در ترکیه بدون آزمون

همانطور که در توضیحات بالا به آن اشاره شده است؛ لازمه تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور ترکیه، قبولی در آزمون هایی است که برای ورود دانشجویان برگزار می کنند. اما امروزه امکان تحصیل در ترکیه بدون آزمون ورودی برای متقاضیان تحصیل در کشور مهیا شده است. بالا بودن هزینه کلاس های آمادگی برای آزمون ورودی، داشتن مدارک زبان ترکی و انگلیسی و… از دلایلی است که باعث شده تا دانشجویان مهاجر تمایل به تحصیل در کشور بدون آزمون ورودی را داشته باشند.

شرط معدل برای تحصیل در ترکیه

معدل در دانشگاه های کشور ترکیه یک معیار مهم برای پذیرش دانشجو است. در واقع اغلب متقاضیان تحصیل در ترکیه باید از معدل بالایی برخوردار باشند؛ با توسط دانشگاه های مختلف این کشور پذیرفته شوند. شرط معدل در برای تحصیل در کشور ترکیه با توجه به دانشگاه و رشته موردنظر تغییر می کند و نمره یکسانی ندارد. شرط معدل برای تحصیلات در مقطع کارشناسی در کشور ترکیه برای بسیاری از دانشگاه ها بین 50 تا ۶۰ درصد است.
البته این مقدار در برخی از دانشگاه ها با توجه به سطح آموزش بیشتر است و معدل دانشجوی متقاضی باید برای تحصیل در مقطع کارشناسی بین 70 تا 80 درصد باشد. لازم به ذکر است که معدل دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع ارشد و دکتری در این کشور را دارند؛ نسبت به این مقدار بیشتر است. با وجود معدل بالا، در بسیاری از دانشگاه های ترکیه برای پذیرش، متقاضیان باید آزمون های مختلفی را با نمرات بالا قبول شوند.

شرایط سنی تحصیل در ترکیه

با توجه به اینکه امکان تحصیل در ترکیه برای مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است؛ متقاضیان تحصیل در این کشور، حداقل باید از سن قانونی یعنی 18 سال برخوردار باشند. در واقع متقاضیان تحصیل در سطح کارشناسی حداقل 18 و متقاضیان تحصیل در سطح کارشناسی ارشد و دکتری باید حداقل 21 سال سن داشته باشند. اما کشور ترکیه سخت گیری چندانی در رابطه با سن متقاضیان تحصیل در کشور خود ندارد. بنابراین، دانشجویان کمتر از این سن، می توانند پس از دریافت مجوزهای قانونی و اجازه سرپرست خود، نسبت به تحصیل در این کشور اقدام کنند.

شرایط تحصیل در ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه

مشاوره تحصیل در ترکیه

در محتوای فوق به بررسی کامل شرایط تحصیل در ترکیه پرداختیم. دانستیم که تحصیلات در این کشور نیازمند تهیه مدارک مختلف و انجام کارهای اداری پیچیده و دشوار است. تحصیلات در کشور ترکیه و سایر کشورهای دنیا مستلزم داشتن اطلاعات بالا و تخصصی در زمینه نحوه دریافت مدارک، نحوه شرکت در کلاس ها، اطلاع از زمان ثبت نام، انجام کارهای مرتبط با سفارت و… است؛ که در صورت نداشتن آگاهی کافی در این زمینه، برای شما متقاضیان عزیز پروسه ای طولانی و پیچیده ای را به دنبال دارد.
بنابراین؛ پیشنهاد می شود، تا کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه دارند؛ با مراجعه به یک موسسه مهاجرتی، کارهای مرتبط با مهاجرت و تحصیلات خود را در یک بازه زمانی کوتاه و با کمترین دردسر انجام دهند. موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان یک مرکز معتبر و با سابقه در زمینه مهاجرت دانشجویان به کشورهای مختلف دنیا است؛ که به صورت حرفه ای به انجام کارهای مرتبط با سفارت، ثبت نام در دانشگاه ها، تهیه بلیط، برگزاری کلاس های زبان و… می پردازد.
این مجموعه با ارائه یک مشاوره تخصصی در زمینه تحصیل در ترکیه به صورت آنلاین، حضوری و… مسیر مهاجرت و پذیرش در مراکز آموزشی کشور ترکیه را برای شما هموار می سازد.

دانشگاه های ترکیه

دانشگاه ینی یوزییل استانبول
دانشگاه یدی تپه استانبول
دانشگاه اطلس ترکیه
دانشگاه آیدین استانبول
دانشگاه ایستینیه ترکیه
دانشگاه مدیپول استانبول

مطالب تحصیل در ترکیه

لیست دانشگاه های ترکیه
تحصیل ارشد در ترکیه
تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه
تحصیل پرستاری در ترکیه
تحصیل دندانپزشکی در ترکیه
تحصیل داروسازی در ترکیه
12 پاسخ
    • سمانه بابالویی
      سمانه بابالویی گفته:

      شیلای عزیز
      بستگی به شرایط شما داره
      اجاره خونه برای راحتی خودتون بهتره اگر با هزینه مشکلی ندارید

      پاسخ
    • سمانه بابالویی
      سمانه بابالویی گفته:

      نویان عزیز
      این پروسه کمی پیچیده است لطفا شرایط کامل و برای کارشناسان ما توضیح بدید

      پاسخ
    • سمانه بابالویی
      سمانه بابالویی گفته:

      بله امکانپذیره ولی شرایطی داره
      باید اطلاعاتتونو ارسال کنید تا کارشناسان ما راهنماییتون کنند

      پاسخ
    • سمانه بابالویی
      سمانه بابالویی گفته:

      هرکدوم ویژگی های خودشو داره بستگی داره شما شرایطت با روسیه جوره یا ترکیه

      پاسخ
    • خسروان
      خسروان گفته:

      لیانای عزیز
      لطفا با شماره زیر تماس بگیرید تا کارشناسان ما بصورت کامل راهنماییتون کنن
      ۰۲۱۵۲۷۱۶

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *