تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

رشته فیزیوتراپی، از جمله پرکاربردترین رشته هایی است که در زیردسته رشته های پیراپزشکی قرار می گیرد و طرفداران بسیار زیادی دارد. لازم به ذکر است که تحصیل در این رشته در کشور ایران کار ساده ای نیست و افرادی که می خواهند رشته فیزیوتراپی را در دانشگاه های ایران دنبال کنند، باید از سد کنکور عبور کنند. ترکیه، یکی از بهترین کشور هایی است که علاقه مندان به رشته فیزیوتراپی می توانند در آن تحصیل کنند؛ زیرا شرایط بسیار بهتری نسبت به دانشگاه های داخلی دارد. در این مقاله از سری مقالات موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان قصد داریم تا اطلاعات بیشتری در خصوص تحصیل رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه به شما ارائه کنیم.

شرایط تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

دانشگاه های موجود در کشور ترکیه، از استاندارد بالایی در زمینه آموزش و منابع برخوردار هستند و از این رو، تحصیل در این کشور یک گزینه مناسب به حساب می آید. رشته فیزیوتراپی، از جمله رشته هایی است که در کشور ترکیه به بهترین شکل آموزش داده می شود و تجهیزات مربوط به این رشته، در دانشگاه های ترکیه متناسب با به روز ترین تکنولوژی ها و استاندارد های جهانی منطبق هستند. به طور کلی، کیفیت آموزشی رشته فیزیوتراپی در دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه به نسبت بسیار بالا است. از طرفی دیگر، کشور ترکیه همسایه کشور ایران است و فاصله چندانی از ایران ندارد. این امر سبب جابجایی راحت تر متقاضیان تحصیل فیزیوتراپی در به این کشور خواهد شد.
لازم به ذکر است که رشته فیزیوتراپی در دانشگاه ترکیه نیز متقاضیان زیادی دارد و برای ورود به دانشگاه های ترکیه، همواره رتبه بالای کنکور اهمیت ویژه ای دارد و نمی توان از تاثیر رتبه کنکور در پذیرش دانشجو در دانشگاه های ترکیه صرف نظر کرد. نکته قابل توجه این است که اگر رتبه شما بالا هم نباشد، نیازی نیست که نگران باشید و تنها شانس شما برای پذیرش محدود تر شده است. دانشگاه های ترکیه که رشته فیزیوتراپی در آن ها تدریس می شود، به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می شوند. برای دانشگاه های دولتی، نیاز است که در آزمون ورودی سراسری مربوط به دانشگاه های دولتی ترکیه شرکت کنید و با نمره قابل قبول این آزمون را پاس کنید.

تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

آزمون های ورودی رشته فیزیوتراپی دانشگاه های ترکیه

همانطور که کمی قبل تر به آن اشاره کردیم، برای تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه، نیاز است که متقاضیان در آزمونی شرکت کنند که میزان آمادگی آن ها قبل از ورود به دانشگاه سنجیده شود. از مهم ترین دلایل برگذاری این آزمون ها، تقاضای بسیار بالای دانشجویان برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه است. این نکته را فراموش نکنید که آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه، تنها برای دانشگاه های دولتی برگذار می شوند و برای تحصیل فیزیوتراپی در دانشگاه های خصوصی ترکیه، نیازی به شرکت در این آزمون های ورودی نخواهید داشت. آزمون های ورودی تنظیم شده برای وارد شدن به دانشگاه های دولتی ترکیه دو نوع هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

آزمون یوس برای تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

یکی از آزمون های ورودی به دانشگاه های ترکیه که برای تحصیل رشته فیزیوتراپی نیاز است در آن ها شرکت کنید، آزمون یوس یا yos ترکیه است. این آزمون برای سنجیدن میزان دانش و سطح علمی متقاضیان طراحی شده است و طبیعتا افرادی که سطح علمی بالاتری داشته باشند در این آزمون موفق عمل می کنند و می توانند برای تحصیل رشته فیزیوتراپی، وارد دانشگاه های دولتی کشور ترکیه شوند. این آزمون در دو دفترچه سازماندهی شده است که یکی از دفترچه ها مربوط به میزان آشنایی با زبان ترکی استانبولی می شود و دفترچه دیگر، مواد درسی از جمله ریاضی و هوش را تحت شعاع قرار می دهد. زمان برگزاری این آزمون به صورت تقریبی بر اساس تقویم شمسی، ماه های فروردین و اردیبهشت است. آزمون یوس از سال 2011 تا هم اکنون برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه برگذار می شود.

آزمون اس ای تی برای تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

یکی دیگر از آزمون های مهمی که برای ورود به دانشگاه های دولتی ترکیه برگزار می شود، آزمون اس ای تی یا sat است. این آزمون از ابتدا در کشور ترکیه مورد استفاده قرار نمی گرفت و اولین بار برای پذیرش در دانشکده های کشور آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن، آزمون اس ای تی به عنوان آزمون ورودی در بسیاری از دانشگاه های دیگر جهان نیز مورد استفاده قرار گرفت که دانشگاه های کشور ترکیه، بخشی از این دانشگاه ها بودند. این آزمون نیز مانند آزمون یوس، از مواد مختلف درسی مانند ریاضیات و مهارت زبانی تشکیل شده است. اگر می خواهید که در دانشگاه های دولتی ترکیه تحصیل کنید و رشته فیزیوتراپی را دنبال کنید، باید رتبه بالایی در این آزمون کسب کنید.

زبان مورد استفاده در تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

طبیعی است که در دانشگاه های کشور ترکیه، پرکاربرد ترین زبانی که مورد استفاده قرار می گیرد، زبان ترکیه استانبولی باشد. اما اگر با زبان ترکیه ای آشنایی کافی ندارید و از قبل این زبان را آموزش ندیده اید، نیازی نیست که نگران باشید؛ زیرا بیشتر دانشگاه های دولتی و دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه کلاس های خود را با زبان انگلیسی نیز برگذار می کنند. به طور کلی، زبان ترکی استانبولی و زبان انگلیسی پرکاربرد ترین زبان های مورد استفاده در دانشگاه های ترکیه هستند و برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی دانشگاه های این کشور، نیاز دارید که حداقل با یکی از دو زبان ذکر شده آشنایی کافی داشته باشید. لازم به ذکر است که در آزمون یوس و اس ای تی نیز مهارت های زبانی شما قبل از تحصیل در دانشگاه های ترکیه مورد سنجش قرار می گیرند.

شرایط بورسیه دانشگاه های کشور ترکیه برای رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی، یکی از پرطرفدار ترین رشته هایی است که در دانشگاه های کشور ترکیه تدریس می شود و متقاضیان بسیار زیادی دارد. نکته قابل توجه در مورد بورسیه شدن در رشته فیزیوتراپی در دانشگاه های ترکیه، این است که باید رتبه بالایی داشته باشید. متقاضیانی که در آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه رتبه بسیار بالایی را کسب کرده اند و معدل بالایی دارند، توسط دانشگاه بورسیه خواهند شد. دانشگاه های ترکیه برای رشته فیزیوتراپی، دانشجویان را یا به صورت کامل بورسیه می کنند یا اینکه آن ها را تا 25 یا 50 درصد بورسیه خواهند کرد. نوع بورسیه، به دانشگاهی که قرار است در آن تحصیل کنید بستگی دارد. به عنوان مثال، دانشگاه مدیترانه شرقی ترکیه، دانشجویان رشته فیزیوتراپی خود را تا 50 درصد بورسیه می کند و در هزینه های تحصیلی به آن ها کمک خواهد کرد.

مقاطع تحصیل رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه

رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه، رشته ای است که به صورت پیوسته ارائه نمی شود. مقطع کارشناسی، اولین مقطع تحصیلی رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه است که به مدت 4 سال طول می کشد. اگر در رشته فیزیوتراپی به مقطع کارشناسی برسید، به عنوان یک فیزیوتراپ کامل می توانید در کشور ترکیه کار کنید، اما اگر می خواهید در مقاطع بالا تری به تحصیل خود ادامه دهید، دانشگاه های ترکیه این رشته را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز ارائه می دهند. مقطع کارشناسی ارشد به عنوان یک پل برای تحصیل در مقطع دکتری شناخته می شود و اهمیت ویژه ای دارد.
برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی در ترکیه، نیاز است که حدود 120 واحد پاس کنید که معمولا به مدت 2 سال طول خواهد کشید. پس از اینکه مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه دریافت کردید، می توانید نسبت به دریافت مدرک دکتری این رشته در دانشگاه های این کشور اقدام کنید. افرادی که تا مقطع دکتری رشته فیزیوتراپی تحصیل می کنند، در سرشاخه های خاص این رشته به صورت تخصصی مهارت پیدا می کنند. مقطع دکتری این رشته در دانشگاه های فیزیوتراپی نیز به مدت 4 سال طول می کشد و پس از آن، به بالا ترین سطح فیزیوتراپی در دانشگاه های ترکیه می رسید.

بهترین دانشگاه های فیزیوتراپی در کشور ترکیه

همانطور که کمی قبل تر به آن اشاره کردیم، دانشگاه های زیادی در کشور ترکیه وجود دارند که می توانید رشته تحصیلی فیزیوتراپی را در آن ها دنبال کنید. برخی از این دانشگاه ها دولتی هستند که برای ورود به آن ها، باید در آزمون های ورودی جامع دانشگاه های کشور ترکیه شرکت کنید و رتبه های قابل قبولی را کسب کنید. اگر رتبه کسب شده توسط شما در این آزمون های ورودی بسیار بالا باشد، دانشگاه شما را بورسیه خواهد کرد. برخی از دانشگاه های ارائه دهنده رشته فیزیوتراپی در مقاطع گوناگون، دانشگاه های خصوصی هستند که برای ورود به آن ها نیازی ندارید که در آزمون های ورودی شرکت کنید و تنها باید شرایط لازم را برای ورود داشته باشید.
یکی از بهترین دانشگاه هایی که می توانید برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه وارد آن شوید، دانشگاه باهچه شهیر است. این دانشگاه کلاس های خود را به هر دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی برگزار می کند و طول دوره تحصیل در آن 4 سال است. دانشگاه آیدین واقع در شهر استانبول ترکیه، از دیگر دانشگاه های بزرگی است که می توانید در آن رشته فیزیوتراپی را در مقاطع برتر فرا بگیرید و کلاس های آن به دو زبان ترکی و انگلیسی برگذار می شوند. دانشگاه اوکان، دانشگاه دیگری است که بسیاری از متقاضیان رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه، در آن تحصیل می کنند اما کلاس های این دانشگاه تنها به زبان ترکی دایر می شوند. دانشگاه های دیگری که رشته تحصیلی فیزیوتراپی را در کشور ترکیه ارائه می دهند دانشگاه قاضی، مارمارا، یدی تپه، مدی پل، بشکنت، بزی عالم و… هستند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

برای تحصیل فیزیوتراپی در دانشگاه های دولتی رشته ترکیه، در ابتدا نیاز است که رتبه قابل قبولی در آزمون ورودی دانشگاه بیاورید. همانطور که قبل تر به آن اشاره کردیم برای وارد شدن به دانشگاه های خصوصی برای تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه نیازی به شرکت در این آزمون ها نیست. مدارکی که باید برای تحصیل در این دانشگاه ها داشته باشید، مدرک دیپلم و یا مدرک پیش دانشگاهی است. دقت داشته باشید که باید مدرک اصل خود را به دانشگاه های ترکیه تسلیم کنید. از آنجایی که کلاس های رشته فیزیوتراپی در دانشگاه های این کشور به دو زبان ترکی و انگلیسی دایر می شوند، باید مدرک زبان انگلیسی با معدل قابل قبول نیز به دانشگاه ارائه شود. مدارک انگلیسی مورد تایید دانشگاه های ترکیه، مدرک تافل و آیلتس هستند. مدرک آلس و تومر، مدارکی هستند که برای زبان ترکی باید به دانشگاه محل تحصیل خود تحویل دهید.

تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

هزینه تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه

به طور کلی، رشته فیزیوتراپی از تخصصی ترین رشته هایی است که در دانشگاه های ترکیه تدریس می شود و طبیعی است که شهریه مربوط به این رشته نسبت به گروهی از رشته های دیگر به مراتب بیشتر باشد. لازم به ذکر است که شهریه تحصیل رشته فیزیوتراپی در دانشگاه های ترکیه، به دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید بستگی دارد. مقطع تحصیلی در این رشته نیز از عوامل تاثیر گذار در تعیین شهریه دانشگاه است. نکته مهم در مورد هزینه تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه، این است که دانشگاه های دولتی هزینه کمتری را نسبت به دانشگاه های خصوصی به دانشجویان خود در این رشته تحمیل می کنند و برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی باید پول بیشتری پرداخت کنید. دانشگاه های دولتی ترکیه شهریه را بر اساس واحد لیر محاسبه می کنند، و دانشگاه های خصوصی مبلغ شهریه را بین 6000 تا 8000 دلار دریافت می کنند.

سخن پایانی
در این مطلب، تلاش کردیم که تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد تحصیل رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه را در اختیار شما قرار دهیم. تحصیل در ترکیه، فرصت هایی را برای دانشجویان فراهم می کند که نه تنها باعث مهارت هر چه بیشتر آن ها در رشته فیزیوتراپی خواهد شد، بلکه بازار کار مناسبی را نیز در این کشور برای آن ها فراهم می کند. مدارک دانشگاه های ترکیه از اعتبار بالایی برخوردار هستند و برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در مقاطع گوناگون، می توانید به کشور ترکیه مهاجرت کنید. موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان، به متقاضیان کمک خواهد کرد که جهت تحصیل در رشته های گوناگون دانشگاهی از جمله رشته فیزیوتراپی، وارد دانشگاه های کشور ترکیه شوند.

مشاوره و ارتباط با ما

شماره تماس

۰۲۱-۵۲۷۱۶

اینستاگرام خسروان

جدیدترین مطالب

لیست دانشگاه های ترکیه
تحصیل ارشد در ترکیه
تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه
تحصیل پرستاری در ترکیه
تحصیل دندانپزشکی در ترکیه
تحصیل داروسازی در ترکیه
تحصیل در ترکیه بدون آزمون
شرایط تحصیل رایگان در ترکیه
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *