تحصیل پرستاری در ترکیه

یکی از مقصدهای بسیاری از دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل به ویژه دانش آموزان و دانشجویان ایرانی، تحصیل پرستاری در ترکیه است. وجود سیستم آموزشی با بالا ترین کیفیت مطابق با دانش روز دنیا در دانشگاه های ترکیه سبب شده است دانشجویان بین المللی زیادی ترکیه را برای تحصیل در رشته پرستاری انتخاب کنند.اعتبار بالای مدرک پرستاری از دانشگاه های ترکیه این امکان را به دانشجویان رشته پرستاری می دهد تابتوانند به راحتی بعد از فارغ التحصیلی در کشورهای اروپایی و آسیایی مشغول به کار شوند. با انتخاب ترکیه برای تحصیل امکان این را خواهید داشت تا زندگی در یک کشور چند فرهنگی با زیبایی های طبیعی و تاریخی را تجربه کنید.
در دانشگاه های ترکیه به هر دو زبان ترکی و انگلیسی رشته پرستاری توسط بهترین اساتید تدریس می شود اما برای ورود به این دانشگاه ها باید در آزمون های ورودی نمره قبولی را کسب کنید. تحصیل در ترکیه به دلیل اشتراکات فرهنگی، غذایی، مذهبی و هزینه های تحصیلی پایین مزیت های زیادی برای دانشجویان ایرانی دارد. اگر علاقه مند به تحصیل در رشته پرستاری ترکیه هستید اما نمی دانید از کجا به چه روشی این کار را انجام دهید جای هیچ گونه نگرانی نیست؛ زیرا در این مقاله از سری مقالات موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان قصد داریم، اطلاعات بیشتری در خصوص تحصیل پرستاری در ترکیه به شما ارائه کنیم.

شرایط تحصیل پرستاری در ترکیه

پرستاری یک رشته پر تقاضا برای تحصیل محسوب می شود که همه ساله افراد زیادی خواستار تحصیل دراین رشته هستند و از آنجایی که یک حرفه ضروری به شمار می آید، دانشگاه های سراسر دنیا به ویژه ترکیه نیز پذیرش بالایی در این رشته دارد. اما تحصیل در رشته پرستاری ترکیه شرایطی دارد که باید آن ها را مد نظر بگیرید. در ابتدا باید بدانید که دانشگاه های پزشکی و پیراپزشکی ترکیه ظرفیت محدودی دارند پس قبل از هر اقدامی ظرفیت پذیرش دانشگاه ها را بررسی کنید. اما مهم ترین شرایط ورود به رشته پرستاری ترکیه برخورداری از مدرک دیپلم دبیرستان است.

تحصیل پرستاری در ترکیه

تحصیل پرستاری در ترکیه

متقاضیان برای پذیرش در دانشگاه های دولتی ترکیه باید در آزمون های ورودی حداقل نمره قبولی را به دست آورند. افرادی که متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه هستند نیازی به شرکت در آزمون های ورودی ندارند؛ چون این دانشگاه ها با توجه به ریز نمرات دروس پایه پرستاری و معدل دیپلم پذیرش می کنند همچنین؛ هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه بسیار بالا است. اگر زبان تحصیل انگلیسی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید باید مدرک زبان بین المللی یعنی تافل داشته باشید. اما اگر زبان ترکی را برای تحصیل انتخاب کنید ابتدا باید یک سال در کالج های مخصوص تحصیل کنید؛ سپس وارد دانشگاه های ترکیه شوید. اما گفتیم که برای وارد شدن به دانشگاه های ترکیه باید در آزمون های ورودی قبول شوید که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم:

  • آزمون یوس

آزمون یوس اصلی ترین آزمونی است که برای متقاضیان ورود به دانشگاه های دولتی برگزار می شود. این آزمون شامل ۸۰ سوال در سه مبحث ریاضی، هوش و هندسه است که نمره منفی نیز دارد به گونه ای که به ازای هر چهار پاسخ غلط یک پاسخ صحیح حذف خواهد شد. این آزمون توسط دانشگاه های ترکیه هر ساله به مدت دو ماه و در بازه زمانی اردیبهشت تا تیر ماه برگزار می شود.

  • آزمون SAT

آزمون SAT آزمونی است که برای متقاضیانی که خواستار ورود به دانشگاه های خصوصی و تحصیل به زبان انگلیسی هستند برگزار می شود. این آزمون شامل ۱۵۴ سوال از دروس درک مطلب و نگارش، ریاضی و هندسه است که نمره منفی ندارد؛ یعنی بر اساس تعداد پاسخ های درست نمره محاسبه می شود.

مزایای تحصیل پرستاری در ترکیه

تحصیل پرستاری در ترکیه مزایای زیادی دارد که می تواند برای دانشجویان بین المللی به خصوص دانشجویان ایرانی بهترین فرصت برای پیشرفت و رسیدن به اهدافشان باشد. یکی از مهم ترین مزیت های تحصیل در ترکیه معتبر بودن مدارک پزشکی دانشگاه های ترکیه است. مدرک پزشکی این دانشگاه ها در کشورهای اروپایی و آسیایی مختلف حتی در ایران نیز دارای اعتبار و مورد تایید وزارت بهداشت است. سیستم آموزشی دانشگاه ترکیه دارای بالاترین کیفیت بوده و شباهت زیادی به سیستم آموزشی کشورهای اروپایی دارد. دانشگاه های ترکیه در رتبه بندی جهانی دارای جایگاه خوبی هستند از همین رو اعتبار مدرک شما نیز بالاتر می رود. با تحصیل در رشته پرستاری می توانید به طور همزمان با انجام کارهای پاره وقت، هزینه های زندگی و تحصیل خود را پرداخت کنید. از دیگر مزایای تحصیل پرستاری در ترکیه به موارد زیر می توان اشاره کرد:
• نزدیک بودن مسافت کشور ایران و ترکیه
• اشتراکات فرهنگی، مذهبی، غذایی و…
• عدم نیاز به ویزا و مهاجرت تحصیلی آسان
• هزینه تحصیل پایین تر در مقایسه با کشورهای اروپایی
• بهترین فرصت برای یادگیری زبان ترکی
• آسان بودن شرایط زندگی
• برگزاری برنامه ها و دوره های آموزشی متنوعی برای دانشجویان پرستاری

بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل پرستاری

ترکیه دانشکده های پرستاری زیادی برای تحصیل دارد که برخی از بهترین دانشکده ها برای تحصیل در این رشته به شرح زیر است:

  • تحصیل پرستاری در دانشگاه حاجت تپه

دانشکده پرستاری حاجت تپه قدمتی ۶۰ ساله دارد که به دلیل ارائه برنامه های دانشگاهی و تحقیقاتی متنوع یک دانشکده معروف پرستاری در ترکیه شناخته می شود. این دانشگاه با برخورداری از بالاترین و جدیدترین سیستم آموزشی جایگاه اول را در بین دانشگاه های ترکیه دارد. همچنین به دلیل تحقیقات علمی، همکاری با دانشگاه بین المللی و برخورداری از جدیدترین فناوری آموزشی، دانشجویان زیادی را از خارج کشور به خود جذب می کند.

  • تحصیل پرستاری در دانشگاه کوچ

یکی از دانشگاه های خصوصی شهر استانبول که دانشجویان پرستاری در آن به زبان انگلیسی تحصیل می کنند، دانشگاه کوچ است. دانشگاه کوچ به دانشجویان ممتاز خود بورسیه تحصیلی و کمک هزینه تحصیلی اهدا می کند.

  • تحصیل پرستاری در دانشگاه باغچه شهیر

دانشگاه باغچه شهیر یک دانشگاه خصوصی و معتبر در استانبول است که هر ساله پرستارانی با دانش و مهارت و نگرش مثبت تربیت می کند. در این دانشگاه دروس به دو زبان ترکی و انگلیسی تدریس می شود.

  • تحصیل پرستاری در دانشگاه آنکارا

دانشگاه آنکارا دانشگاهی دولتی است که رشته پرستاری به زبان ترکی تدریس شده و برای وارد شدن به این دانشگاه باید معدل بالا داشته و در آزمون یوس حد نصاب نمره قبولی را کسب کنید. این دانشگاه انواع امکانات رفاهی و خوابگاه های دانشجویی با قیمت پایین را در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

  • تحصیل پرستاری در دانشگاه استانبول

یکی از قدیمی ترین دانشگاه های دولتی ترکیه محسوب می شود که متقاضیان رشته پرستاری می توانند به دو زبان ترکی و انگلیسی مشغول تحصیل شوند. دانشگاه استانبول دارای اعتبار بالایی در سطح جهانی است از همین رو مورد توجه بسیاری از دانشجویان خارجی قرار گرفته است. اما برای ورود به این دانشگاه باید دارای معدل بالا بوده و در آزمون ورودی نمره قبولی را کسب کنید.

  • تحصیل پرستاری در دانشگاه آتاتورک

یکی دیگر از دانشگاه معروف و معتبری که در شهر ارزروم قرار دارد و تعداد زیادی از دانشجویان پرستاری در آن مشغول به تحصیل هستند، دانشگاه آتاتورک است. شرط وارد شدن به این دانشگاه شناخته شده داشتن مدرک تافل یا مدرک زبان ترکی و شرکت در آزمون های ورودی این دانشگاه است.

  • دانشگاه آجی بادام

دانشگاهی خصوصی محسوب می شود که به هر دو زبان ترکی و انگلیسی دانشجویان می توانند مشغول به تحصیل شوند. افرادی که علاقه مند به تحصیل رشته پرستاری در این دانشگاه هستند از طریق پذیرش با آزمون یا بدون آزمون می توانند وارد این دانشگاه شوند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

افرادی که متقاضی ادامه تحصیل در رشته پرستاری دانشگاه های ترکیه هستند باید تحصیلات دوران دبیرستان خود را به اتمام رسانده و دیپلم گرفته باشند تا بتوانند وارد دوره های آموزشی و برنامه های تحصیلی در رشته پرستاری کشور ترکیه شوند. اما برای تحصیل پرستاری در دانشگاه های ترکیه به مدارک مختلفی نیاز است که برخی از مهم ترین مدارک مورد نیاز به شرح زیر است:
• تکمیل فرم مربوطه به ثبت نام دانشجویان خارجی و بین المللی
• ارائه مدرک دیپلم دبیرستان با ترجمه آن
• ارائه ریز نمرات درسی دوران دبیرستان با ترجمه آن
• مسلط بودن به زبان انگلیسی با ارائه مدرک زبان بین المللی
• قبولی در آزمون های ورودی و کسب حد نصاب نمره
• پرداخت برخی از هزینه های مربوط به تحصیل
• ارائه گواهی تمکن مالی در صورت تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه
• ارائه انگیزه نامه برای توضیح هدف از تحصیل در دانشگاه های ترکیه
ضمن ارائه مدارک ذکر شده اگر در یکی از دانشگاه های ترکیه پذیرش شدید باید ویزای تحصیلی دریافت کنید. بنابراین؛ مهم ترین مدارکی که برای دریافت ویزای تحصیلی باید به سفارت ترکیه تحویل دهید موارد زیر هستند:
• ارائه پاسپورت معتبر با اعتبار بالا
• گواهی تمکن مالی
• نامه پذیرش از دانشگاه
• ارائه گواهی عدم سو پیشینه
• گواهی سلامت پزشکی
• عکس پرسنلی
• بیمه درمانی

طول دوره تحصیل پرستاری در دانشگاه های ترکیه

پرستاری بعد از پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پرطرفدارترین رشته بین دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان خارجی است. به همین منظور در دانشگاه های ترکیه برای تدریس رشته پرستاری، برنامه ها و دوره های ویژه ای در نظر گرفته شده است تا بتوانند در فضاها و سازمان های مختلف مشغول به کار شوند. یکی از دوره های ویژه ای که به دانشجویان پرستاری آموزش داده می شود، دوره BSN همان لیسانس علوم پرستاری است که ۴ سال برای دریافت مدرک آن زمان لازم است. در دوره BSN مباحثی نظیر مراقبت از بیماران در فضاهای بالینی، مهارت های آزمایشگاهی و مهارت های ویژه پرستاری آموزش داده می شود. با به پایان رساندن این دوره افراد می توانند درآزمون ادامه تحصیل در رشته پزشکی ترکیه شرکت کنند با قبولی در این آزمون حتی می توانید به یکی از مراکز بهداشتی آمریکا برای کار مهاجرت کنید.

بورسیه تحصیل پرستاری در ترکیه چگونه است؟

دانشجویان بین المللی که می خواهند در دانشگاه های ترکیه در رشته پرستاری تحصیل کنند از بورسیه دانشگاه های مختلف ترکیه برای بهره مندی از تحصیلات رایگان می توانند استفاده کنند. اما برای بورس شدن در مقطع کارشناسی باید زیر ۲۵ سال سن داشته باشند. از دیگر شروط بورس شدن به مواردی مانند داشتن معدل بالا و ریز نمرات بسیار خوب در دروس مرتبط، ارائه مدرک زبان بین المللی المللی و… اشاره کرد. با اخذ بورسیه از دانشگاه های ترکیه می توانید از مزایای زیادی همچون خوابگاه رایگان، تحصیل رایگان، تغذیه رایگان، کمک هزینه تحصیلی و… بهره مند شوید. اما به یاد داشته باشید که شرایط بورسیه در هر دانشگاه متفاوت است که با مراجعه به سایت دانشگاه ها می توانید از شرایط آن آگاه شوید.

هزینه تحصیل پرستاری در ترکیه

رشته پرستاری در ترکیه در مقایسه با رشته های پزشکی و پیراپزشکی هزینه کمتر و بازار کار بسیار بهتری دارد به همین علت دانشجویان خارجی زیادی علاقه مند به تحصیل پرستاری در ترکیه هستند. هزینه تحصیل پرستاری در دانشگاه های ترکیه با یکدیگر متفاوت است اما اگر بخواهیم به طور کلی هزینه تحصیل این رشته در ترکیه را محاسبه کنیم در دانشگاه های دولتی از ۱۰۰۰ دلار تا ۶۰۰۰ و در دانشگاه های خصوصی از ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار متغیر است. لازم به ذکر است که هزینه تحصیل پرستاری در یک دانشگاه خصوصی ترکیه نسبت به دانشگاه دولتی بسیار زیاد است از همین رو در صورت پذیرش در دانشگاه های خصوصی ترکیه باید هزینه هایی مانند هزینه غذا، خوابگاه، حمل و نقل و … را نیز در نظر بگیرید.

تحصیل پرستاری در ترکیه

تحصیل پرستاری در ترکیه

بازار کار پرستاری در ترکیه

افرادی که از رشته پرستاری دانشگاه های ترکیه فارغ التحصیل می شوند به دلیل معتبر بودن مدرک پزشکی بازار کار بسیار خوبی در انتظار آنهاست. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش خدمات بیمارستان و درمانگاه، بخش های بیمه درمانی و حقوقی، سازمان های غیر انتفاعی و آموزشی عالی ترکیه مشغول به کار شوند حتی در صورت تمایل به کشور خود بازگشته و کار پرستاری را شروع کنند. از آنجایی که مدرک دانشگاه پزشکی ترکیه در بیشتر کشورها دارای اعتبار است در صورت علاقه می توانید برای پرستاری به کشورهای زیادی مهاجرت کنید.

سخن پایانی
بهترین فرصت است تا دانشجویان بین المللی به ویژه دانشجویان و دانش آموزان ایرانی در رشته پرستاری دانشگاه های ترکیه مشغول به تحصیل شوند؛ زیرا از ویژگی های مثبتی همچون رتبه علمی بالا، امکانات مناسب، شهریه پایین و مقرون به صرفه و… برخوردار هستند. مراحل پذیرش در دانشگاه های ترکیه کاری زمان بر و دشوار است اما با سپرد آن به موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان کارتان آسان تر می شود. شما می توانید برای ورود به رشته پرستاری و اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه از مشاوران مجرب ما در موسسه راهنمایی بگیرید.

مشاوره و ارتباط با ما

شماره تماس

۰۲۱-۵۲۷۱۶

اینستاگرام خسروان

جدیدترین مطالب

لیست دانشگاه های ترکیه
تحصیل ارشد در ترکیه
تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه
تحصیل پرستاری در ترکیه
تحصیل دندانپزشکی در ترکیه
تحصیل داروسازی در ترکیه
تحصیل در ترکیه بدون آزمون
شرایط تحصیل رایگان در ترکیه
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *