لیست دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های ترکیه به علت هزینه تحصیل پایین از جمله دانشگاه های پرطرفدار در بین ایرانیان هستند. حتی اگر مقصد اصلی آنها ترکیه نباشد، بسیاری از دانشجویان برای راه یابی به کشورهای دیگر از طریق تحصیل در دانشگاه های آن اقدام می کنند. دانشجویان ایرانی مقیم ترکیه به آسانی می توانند به کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی، آمریکا و استرالیا راه پیدا کنند؛ چرا که دانشگاه های این کشور روابط بین المللی خوبی با دانشگاه های برتر جهان دارند. در این مقاله از سری مقالات موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان قصد داریم تا اطلاعات بیشتری در خصوص لیست دانشگاه های ترکیه به شما ارائه کنیم؛ پس همراه ما باشید.

چرا دانشگاه های ترکیه را انتخاب کنیم؟

دانشگاه های ترکیه از کیفیت و استانداردهای تحصیلات عالی برخوردار هستند. این دانشگاه ها در سال های اخیر علاوه بر کسب استانداردهای بسیار بالای اروپایی و آمریکایی در رشته های مهندسی، پزشکی و مدیریت در جهان معروف شدند؛ همچنین در خیلی از مقاطع تحصیلی دروس را هم به زبان انگلیسی هم به زبان ترکی تدریس می کنند. اگر دارای مدرک زبان انگلیسی باشید می توانید مقاطعی را انتخاب کنید که تدریس دروس به زبان انگلیسی باشد.

در صورت نداشتن مدرک زبان می توانید در دوره های آموزش زبان انگلیسی که در دانشگاه برگزار می شود، شرکت کنید و کاملا به زبان انگلیسی مسلط شوید. برای مقاطع و رشته هایی که به زبان ترکی تدریس می شوند، آموختن زبان ترکی بسیار راحت است و زمان خیلی کمتری نسبت به یادگیری زبان هایی چون آلمانی، روسی، ایتالیایی، فرانسوی، چینی، ژاپنی و کره ای لازم دارید. به طور کلی می توان زبان ترکی را در کمتر از ۶ ماه یاد گرفت.

لیست دانشگاه های ترکیه

لیست دانشگاه های ترکیه

از دلایل دیگر انتخاب دانشگاه های ترکیه برای ایرانیان می توان به دریافت پذیرش آسان، هزینه زندگی پایین، امکان گرفتن بورسیه و کمک هزینه تحصیلی، امکان یافتن کار دانشجویی، نزدیک بودن به ایران و امکان رفت و آمد آسان، دارا بودن شهرهای مدرن، ارتباط خوب بین صنعت و دانشگاه، موقعیت شغلی زیاد، پخت غذاهای سازگار با مزاج ایرانیان و نزدیک بودن فرهنگ دو کشور ذکر کرد.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی ترکیه

دانشجویانی که متقاضی تحصیل در ترکیه هستند، می توانند پس از اینکه نامه پذیرش از دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در یکی از مقاطع دانشگاهی را گرفتند، اقدام به گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه کنند. دانشجویان باید به سفارت ترکیه در کشور خودشان مراجعه کرده و درخواست اخذ ویزا کنند. متقاضیان باید دقت کنند تا مدارک جعلی و تقلبی به سفارت ارائه نکنند تا درخواست آنها رد نشود. با ارائه مدارک جعلی ممکن است پای مراجع قانونی و قضایی به پرونده آنها باز شود و ملزم به پرداخت جریمه های نقدی شوند. برای اینکه افراد موفق به اخذ ویزای تحصیلی در ترکیه شوند لازم است مدارک زیر را ارائه کنند:

● گذرنامه متقاضی که 6 ماه اعتبار داشته باشد.
● نامه پذیرش ارائه شود.
● نامه ای که در آن گردش حساب و نامه تمکن مالی دانشجو دکر شده باشد.
● مدارکی که مربوط به محل اسکان دانشجو باشد.
● گواهی که مربوط به عدم سو پیشینه دانشجو باشد.
● هزینه ویزا پرداخت شود.
● فرم های مربوط به ویزا پر شود.

لیست دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های زیادی در ترکیه وجود دارد که به دو گروه دولتی و خصوصی تقسیم می شوند.

  • دانشگاه های دولتی ترکیه

وجود مزایایی همچون شهریه پایین و امکانات مدرن دانشگاه های دولتی برای دانشجویان این کشور بسیار جذاب است؛ اما چون این دانشگاه ها ظرفیت محدودی دارند، کسانی را پذیرش می کنند که دارای سوابق تحصیلی بهتری باشند و در آزمون ورودی امتیاز بیشتری بگیرند. لیست دانشگاه های دولتی ترکیه عبارت است از:

● دانشگاه گازیانتپ
● دانشگاه عبدالله گل
● دانشگاه مارماری
● دانشگاه کارابوک
● دانشگاه حاجت تپه
● دانشگاه چوکوروا
● دانشگاه اژه
● دانشگاه اوشاک
● دانشگاه اون دوکوز
● دانشگاه فنی استانبول
● دانشگاه فنی ییلدیز
● دانشگاه سینوپ
● دانشگاه مصطفی کمال
● دانشگاه ازمیر کتیپ چلیبی
● دانشگاه استانبول
● دانشگاه سلیمان دمیرل
● دانشگاه بوگزیسی
● دانشگاه آنادول
● دانشگاه اولوداگ
● دانشگاه ساکریا
● دانشگاه بتمن
● دانشگاه فنی خاورمیانه
● دانشگاه ییلدیریم بیضیت
● دانشگاه مرسین
● دانشگاه امامیه
● دانشگاه اینونو
● دانشگاه یالوا
● دانشگاه هارگران
● دانشگاه آیه اروان
● دانشگاه میر سینان
● دانشگاه آکدنیز
● دانشگاه غازی

  • دانشگاه های خصوصی ترکیه

بیشتر دانشگاه های ترکیه را دانشگاه های دولتی تشکیل می دهند؛ اما تعداد دانشگاه های خصوصی هم در آن کم نیست. در لیست دانشگاه های خصوصی می توان موارد زیر را نام برد:
● دانشگاه باهچیشیر
● دانشگاه کولتور استانبول
● دانشگاه آلتینبس
● دانشگاه ایزیزین
● دانشگاه اوکان
● دانشگاه شهیر استانبول
● دانشگاه کادیر
● دانشگاه اسکودار
● دانشگاه سابانجی
● دانشگاه اضحک
● دانشگاه بیلکنت
● دانشگاه آیدین استانبول
● دانشگاه باشکنت
● دانشگاه بیکنت
● دانشگاه گلیسیم استانبول
● دانشگاه ایستینیه
● دانشگاه آتلیم
● دانشگاه یدی تپه

دانشگاه های برتر ترکیه

دانشگاه هایی درترکیه هستند که بهترین و باهوش ترین نخبگان جهان را جذب می کنند. از جمله ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه می توان موارد زیر را نام برد:

  • دانشگاه چانکایا ترکیه (Cankaya University)

دانشگاه چانکایا یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه به شمار می رود که بنیاد سینکی آلپ در سال 1997 شروع به کار کرده است. دانشگاه مزبور از بهترین دانشگاه های هیات امنایی ترکیه هست که تدریس بیشتر رشته های آن به زبان انگلیسی انجام می شود؛ به همین دلیل این دانشگاه به عنوان مدرسه مقدماتی انگلیسی برای علاقه مندان به تحصیل به زبان انگلیسی شناخته می شود. دانشگاه چانکایا ترکیه در رتبه بندی تایمز بین 401 الی 500 قرار دارد و رتبه ۸۷ را در بین دانشگاه های اقتصاد نوظهور از آن خود کرده است . دانشکده چانکایا ۵ دانشکده و ۲۳ بخش دارد که ۲۸ رشته آن در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۰ رشته آن در مقطع دکترا است.

  • دانشگاه کوچ (Koc University)

دانشگاه کوچ روی تپه های سریال شهر استانبول قرار دارد و از ۶۲ هکتار مساحت برخوردار است. فاصله آن با شهر موقعیت فوق العاده ای را برای کسب علم و دانش فراهم کرده است. بیشتر رشته های تحصیلی آن برای جذب دانشجو، پزشکی، مهندسی، علوم پایه، علوم اجتماعی، علوم اداری، رشته های علوم کاربردی و … است. این دانشگاه در سال ۲۰۲۳ رتبه ۴۷۷ جهانی را کسب کرده است.

  • دانشگاه سابانجی (Sabanci University)

در سال ۱۹۹۴ بنیاد سابانجی تصمیم به تاسیس دانشگاه گرفت. در نهایت این دانشگاه از سال ۱۹۹۹ دانشجویان را ثبت نام کرد. این دانشگاه در سال های اخیر رتبه 400 الی 500 را در رنکینگ جهانی به دست آورد. از جمله رشته های مورد تدریس آن در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا عبارت است از: رشته های مربوط به هنر، علوم اجتماعی، اقتصاد، مدیریت بازرگانی، علوم سیاسی، روابط بین الملل، هنر و شاخه های متعدد آن، روانشناسی، جامعه شناسی، مطالعات جنسیتی، مکاترونیک، علوم تجارت، شیمی، انواع رشته های مهندسی فیزیک روانشناسی ریاضی و ….

  • دانشگاه بیلکنت (Bilkent University)

دانشگاه بیلکنت اولین دانشگاه در ترکیه است که در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد و در سال ۱۹۸۶ اقدام به پذیرش دانشجو کرد. این دانشگاه به ثبت نام حدود ۱۲ هزار دانشجو می پردازد که ۶۵ درصد از آنها دانشجویان بورسیه هستند. دانشگاه مزبور دارای ۲۹ رشته در کارشناسی و ۵۹ رشته برای تحصیلات تکمیلی است. از میان افراد شاغل در آن، حدود ۶۷۵ عضو هیئت علمی و 4400 نفر پرسنل دفتری و خدماتی هستند. از سال ۲۰۱۷، کمک هزینه erc به محققان تعلق می گیرد. این دانشگاه خصوصی در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ دارای رتبه ۲۰۴ جهانی شد.

  • دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)

دانشگاه حاجت تپه از جمله برترین دانشگاه های ترکیه است که به صورت تخصصی دانشجویان را برای تفکر انتقادی تربیت می کند. در این دانشگاه، رشته های مختلفی تدریس می شود. در دانشکده های آن رشته های علوم پزشکی و مهندسی، تجربی، انسانی، اجتماعی در مقاطع لیسانس و تحصیلات تکمیلی تدریس می شود. دانشگاه حاجت تپه طوری دانشجویان خود را تربیت می کند که بتوانند پروژه های بزرگ و کاربردی را انجام دهند. هم اکنون حدود ۵۳ هزار دانشجو در آن تحصیل می کنند.

  • دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University)

تاسیس دانشگاه فنی استانبول ترکیه به سال ۱۷۷۳ بر می گردد. رتبه آن در رتبه بندی های معتبر جهانی ۵۷۷ است. در این دانشگاه رشته های متعددی در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا تدریس می شود. در مقطع لیسانس، رشته هایی چون مهندسی هوافضا، شیمی، مهندسی محیط زیست، مهندسی برق، طراحی مد، مهندسی جغرافیایی، معماری داخلی و… تدریس می شود. در مقطع فوق لیسانس رشته های معماری، هوافضا، علوم داده، رشته های مربوط به علوم دفاعی، علوم اقتصادی، انرژی، محیط زیست و طراحی و … ارایه می شود. نکته مهمی که در مورد مرحله پذیرش در مقطع دکتری این دانشگاه وجود دارد این است که در این مرحله به مدرک زبان نیاز نیست اما لازم است در هنگام ثبت نام، مدارک مربوط به توانایی زبانی خود را ارائه کنند.

  • دانشگاه فنی خاورمیانه (METU Middle East Technical University)

تاسیس دانشگاه فنی خاورمیانه در استانبول در سال ۱۹۵۶ انجام گرفته است. عمده رشته های آن در حوزه علوم طبیعی و علوم اجتماعی هستند و از رتبه ۲۲۴ در بین دانشگاه های برتر بین المللی برخوردار است. رشته هایی که در این دانشگاه تدریس می شود مربوط به دانشکده معماری، دانشکده هنر، علوم اجتماعی، اقتصاد، علوم اجرایی، دانشکده مهندسی و.. است.

  • دانشگاه باهچه شهیر (Bahçeşehir University)

دانشگاه باهچه شهیر از معتبرترین دانشگاه های خصوصی ترکیه در شهر استانبول است که تاسیس آن به سال ۱۹۹۸ بر می گردد. این دانشگاه، رتبه ۹۲۱ را در بین دانشگاه های برتر دارد. در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند. دانشگاه باهچه رشته های مختلفی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می دهد. از رشته های مهم در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از: بازاریابی فناوری های آموزشی، طراحی بازی، فناوری های توسعه بازی، سیاست جهانی و روابط بین الملل، طراحی و ارزیابی آموزشی مدیریت منابع انسانی و یادگیری و آموزش زبان انگلیسی و…

  • دانشگاه بغازیچی (Bogazici University)

دانشگاه بغازیچی ترکیه در سال ۱۸۶۳ در شهر استانبول بنا شده است. این دانشگاه بیش از ۱۶ هزار دانشجو دارد و در رتبه بندی های بین المللی در رتبه های ۷۰۰ تا ۷۵۰ قرار دارد. در زمان اپلای کردن به مدارک مربوط به آزمون های gre، جیمت، act و آزمون زبان نیاز نیست اما این مدارک باید بعد از پذیرش و در هنگام ثبت نام به دانشگاه ارائه شوند. رشته هایی که در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه ارائه می شود در دو گروه علوم پایه و مهندسی و علوم اجتماعی قرار می گیرند. رشته های علوم پایه و مهندسی آن عبارتند از: مهندسی نرم افزار، مهندسی مکانیک، فناوری های سوخت و انرژی و مهندسی مالی. رشته های علوم اجتماعی عبارتند از: مطالعات آسیا، سیستم های اطلاعات کسب و کار، اقتصاد و امور مالی و مدیریت اجرایی.

  • دانشگاه استانبول (Istanbul University)

دانشگاه استانبول در سال 1453 در ترکیه تاسیس شد. این دانشگاه ابتدا معروف به دانشگاه قسطنطنیه بود و از سال ۱۹۳۳ به دانشگاه استانبول معروف شد. هم اکنون این دانشگاه دارای ۶۹۴۱۱ دانشجو در مقاطع کارشناسی کارشناسی ارشد و دکترا است و تدریس ۳۳ رشته تحصیلی در آن انجام می گیرد. این دانشگاه در سال ۲۰۱۹ رتبه اول دانشگاه های ترکیه را به دست آورد و در سال ۲۰۲۱ رتبه ۲۵ را در رتبه بندی QS کسب کرد.

لیست دانشگاه های ترکیه

لیست دانشگاه های ترکیه

هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه

هزینه های تحصیل در دانشگاه های ترکیه برای دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند بسیار اهمیت دارد؛ چرا که دانشجویان به علت تحصیل کردن نمی توانند به طور تمام وقت مشغول به کار شوند و درآمد زیادی داشته باشند؛ به همین دلیل اکثر دانشجویان به کارهای نیمه وقت روی می آورند. هزینه تحصیل در این کشور بسته به نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی متغیر است. معمولا برای تحصیل در دانشگاه های دولتی که تدریس در آنها به زبان ترکی انجام می گیرد، هزینه کمتری نسبت به دانشگاه های خصوصی صرف می شود. به طور کلی هزینه های تحصیل در ترکیه به موارد زیر بستگی دارند:
● نوع دانشگاه
● شهریه دانشگاه
● شهر محل تحصیل
● لوازم تحصیل
● کتاب ها
● غذا و خورد و خوراک
● خوابگاه و محل سکونت
● حمل و نقل به دانشگاه

 

سخن پایانی
تحصیل در ترکیه آرزوی خیلی از جوان های ایرانی است. به علت اینکه این کشور مانند پلی است که افراد می توانند به کشورهای پیشرفته اروپایی، آمریکایی و… مهاجرت کند. این کشور مزایای زیادی دارد آب و هوای خوب، هزینه های زندگی، نزدیک بودن فرهنگ این کشور به فرهنگ ما و …. ما در مطلب امروز لیست دانشگاه های ترکیه را برای شما آوردیم. اگر شما هم قصد مهاجرت و تحصیل به این کشور را دارید و به اطلاعات کامل تری نیازمندید می توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان ارتباط برقرار کنید و از آنها مشورت بگیرید.

 

مشاوره و ارتباط با ما

شماره تماس

۰۲۱-۵۲۷۱۶

اینستاگرام خسروان

دانشگاه های ترکیه

دانشگاه ینی یوزییل استانبول
دانشگاه یدی تپه استانبول
دانشگاه اطلس ترکیه
دانشگاه آیدین استانبول
دانشگاه ایستینیه ترکیه
دانشگاه مدیپول استانبول
دانشگاه فنر باغچه ترکیه
دانشگاه باهچه شهیر ترکیه
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *