مزایای تحصیل در رومانی

تحصیل در کشورهای اروپایی دیگر یک رویا و هدف دور از دسترس نیست. اگر شما هم به دنبال تحصیل در اروپا و دانشگاه های معتبر هستید، بهترین گزینه کشور رومانی است. با تحصیل در این دانشگاه ها، شما علاوه بر دستیابی به مدارج علمی بالا، بهره مندی از خدمات و تجهیزات مدرن و نوین آموزشی، مدرکی معتبر دریافت خواهید کرد که نه تنها در کشور های عضو اتحادیه اروپا، بلکه در کشور های مطرح جهان از اعتبار ویژه ای برخوردار است . در این مقاله از سری مقالات موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان قصد داریم شما را با مزایای فوق العاده و شرایط منحصر به فردی که تحصیل در رومانی دارد، آشنا کنیم؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

مزایای تحصیل در رومانی چیست؟

دلایل زیادی برای محبوبیت و افزایش تقاضا جهت تحصیل در رومانی وجود دارد. مهم ترین این مزایا عبارتند از:
• وجود معتبر ترین دانشگاه ها در رومانی
دولت کشور رومانی توجه به خصوصی به بخش آموزش عالی دارد. تجهیزات آموزشی جدید، اساتید با سابقه علمی بالا، خدمات آموزشی، ارائه مقالات علمی و پژوهش های دانشجویی و… از مواردی هستند که باعث افزایش اعتبار دانشگاه های رومانی بین سایر دانشگاه های اروپایی شده اند. علاوه بر این ها، مدرک تحصیلی دانشگاهی در رومانی اعتبار زیادی داشته و در حدود ۷۷ کشور دنیا معتبر به حساب می آید.

مزایای تحصیل در رومانی

مزایای تحصیل در رومانی

• امکان اقامت راحت تر و دریافت ویزای شینگن
با توجه به اینکه کشور رومانی عضو کشور های اتحادیه اروپا و پیمان شینگن است، شما می توانید با ویزای این کشور به کشور های دیگر اروپایی سفر کرده و ویزای شینگن را نیز اخذ کنید.
• عدم نیاز به مدرک آیلتس و تافل برای مهاجرت تحصیلی
جهت تحصیل در کشور رومانی، هیچ گونه اجباری برای داشتن مدرک زبان انگلیسی وجود ندارد. تنها کافی است که به زبان رسمی این کشور مسلط بوده و با حداقل ترین سطح در خصوص زبان انگلیسی به تحصیل بپردازید.
• امکان اشتغال به کار بعد از تحصیل
با توجه به پایین بودن نرخ بیکاری در کشور رومانی و وجود زمینه های شغلی متعدد در این کشور، می توان تضمین کرد که شما بعد از فارغ التحصیلی بتوانید یک شغل مناسب و با درآمد خوب پیدا کنید.
• امکان اخذ بورسیه تحصیلی
تمامی دانشجویان داخلی و بین المللی که قصد تحصیل در دانشگاه های رومانی را دارند، در صورت بهره مند شدن از شرایط بورسیه می توانند در یک دوره مشخص از پرداخت هزینه های تحصیلی معاف شوند. همچنین در برخی از انواع بورسیه به دانشجویان کمک هزینه هایی به صورت ماهانه نیز داده می شود. برای ثبت نام در آزمون های استعداد درخشان و بورسیه های دانشگاه ها هیچ هزینه ای نمی پردازید. علاوه بر موارد فوق، دانشجویان خارجی و مهاجری که از بورسیه تحصیلی برخوردار شده اند، می توانند اقامت رایگانی در رومانی داشته باشند.

آیا هزینه تحصیل در رومانی را می توان مزیتی برای تحصیل در این کشور دانست؟

عمده ترین دغدغه کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، هزینه های تحصیل و اقامت در کشور مقصد است. کشور رومانی در مقایسه با سایر کشور های اروپایی هزینه زندگی و تحصیلی کمتری را شامل می شود. در واقع شما با کمترین هزینه ممکن، علاوه بر تحصیل در یک دانشگاه معتبر، زندگی در یک کشور اروپایی با خدمات رفاهی عالی را تجربه خواهید کرد. پس یکی از دلایلی که ما رومانی را به جای کشور های مطرحی همچون آلمان یا ایتالیا برای تحصیل پیشنهاد می کنیم، پایین بودن شهریه دانشگاه ها و هزینه های زندگی مانند اجاره مسکن، خوراک، حمل و نقل و…. است.
شهریه دانشگاه ها در رومانی بر اساس معیار هایی همچون نوع رشته انتخابی، طول دوره، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه تعیین می شود. بر همین اساس متوسط شهریه دانشگاه در رومانی بین ۲ تا ۷ هزار یورو است. مثلا شهریه رشته های فنی مهندسی بین ۲ تا ۳ هزار یورو و رشته های پزشکی ۷ تا ۸ هزار یورو در سال است. البته اگر شامل تخفیفات بورسیه شوید، این هزینه ها بسیار کمتر می شود. در ادامه لیستی از رشته های پرطرفدار در دانشگاه ها و متوسط هزینه های آن ها آورده شده است (قیمت ها به یورو است).
دوره زبان رومانیایی:
• هزینه دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد: 1980 تا 2700
• هزینه کالج خصوصی: 3500
فنی مهندسی، ریاضیات، معماری:
• هزینه دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد: 2400 تا 2700
• هزینه کالج خصوصی: 2500 تا 2900
مطالعات اجتماعی، روانشناسی، اقتصاد:
• هزینه دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد: 1980 تا 2200
• هزینه کالج خصوصی: 2160 تا 2400
پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی:
• هزینه دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد: 5000 تا 3200
• هزینه کالج خصوصی: 3800 تا 7000
موسیقی، هنر، فیلم و تئاتر:
• هزینه دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد: 3700 تا 9500
• هزینه کالج خصوصی: 4000 تا 9700
هر دانشجوی خارجی و مهاجر علاوه بر هزینه های تحصیل، هزینه های دیگری هم دارد که در ادامه به صورت تقریبی محاسبه شده است:

  •  خوابگاه دانشجویی: بین ۶۰ تا ۷۰ یورو در ماه
  •  آپارتمان شخصی: ۱۵۰ تا ۴۵۰ یورو در ماه
  •  خوراک: ۱۵۰ تا ۲۵۰ یورو در ماه
  •  اینترنت: ۱۵ تا ۲۰ یورو در ماه
  •  حمل و نقل: ۴۰تا ۴۵ یورو در ماه

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رومانی کدامند؟

همان طور که گفته شد از مزایای تحصیل در رومانی می توان به وجود دانشگاه های معتبر و معروفی اشاره کرد که هر فردی آرزوی تحصیل در آن جا را دارد. هر دانشگاهی بر اساس کیفیت آموزشی، تحقیقات علمی و خدمات یا امکانات متعددی مانند برگزاری کنفرانس های علمی، خوابگاه دانشجویی و… رتبه به خصوصی دارد. در ادامه با برترین دانشگاه های رومانی که تحصیل در آن ها مزایا و امتیاز بالایی برای دانشجویان به همراه دارد، بیشتر آشنا خواهید شد.

  1. دانشگاه بخارست: این دانشگاه قدمت بسیار بالایی دارد و به لطف امکانات و تحقیقات علمی انجام شده در آن، جزء معتبرترین دانشگاه ها محسوب می شود. فعالیت این دانشگاه در رشته هایی همچون هنر، مهندسی، علوم انسانی، اجتماعی و… انجام می شود.
  2. دانشگاه ترنوا-ناپوکا: این دانشگاه، جزء برترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته های فنی و مهندسی و تکنولوژی محور است. در سال های اخیر، تحقیقات و پژوهش های متعدد و موثری در این دانشگاه انجام و ثبت شده است.
  3. دانشگاه بابش-بلاغ: این دانشگاه نیز در رشته هایی مانند هنر، علوم پایه، مهندسی و…. جزء بزرگ ترین مراکز آموزشی دانشگاهی در رومانی شناخته می شود.
  4. دانشگاه پلی تکنیک بخارست: این دانشگاه خدمات و تجهیزات بسیار پیشرفته ای در رشته های مهندسی در خدمت دانشجویان قرار داده تا بتوانند تحقیقات علمی و تخصصی ویژه ای را برای خود رقم بزنند.
  5. دانشگاه وست: این دانشگاه که در غرب رومانی تاسیس شده است، جزء برترین دانشگاه های این کشور به حساب می آید و سالانه دانشجویان زیادی با بار علمی بالا و توانایی های بالقوه ای از این مرکز فارغ التحصیل می شوند.

کدام رشته ها برای تحصیل در رومانی پیشنهاد می شود؟

در دانشگاه های کشور رومانی رشته های تحصیلی متعددی برای متقاضیان ارائه داده شده است. اینکه کدام رشته را انتخاب کنید بستگی به علایق و اهدافتان دارد. بر اساس بررسی های انجام شده، رشته پزشکی رومانی و دندانپزشکی جزء پرطرفدارترین رشته های تحصیلی هستند. دلیل تقاضای بالا برای رشته های فوق، وجود جدیدترین تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی رومانی است که باعث شده دانشجویان مهارت و دانش بسیار بالایی در این مقاطع کسب کنند. از طرفی پذیرفته شدن در دانشگاه های رومانی در رشته های پزشکی، بسیار راحت تر از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. همچنین هزینه تحصیل در رومانی در رشته های پزشکی و دندانپزشکی کمتر از کشورهای دیگر است.
مباحث آموزشی پزشکی و دندانپزشکی، تحقیقات و پژوهش های عملی مرتبط در دانشگاه های رومانی در بالاترین استاندارد موجود ارائه و انجام می شوند؛ به طوری که دانشجویان رشته های مذکور از توانایی بالایی برای طبابت و درمان بهره مند هستند. علاوه بر موارد بالا، ثبت نام در دو دانشگاه معروف و معتبر کارول داویلا و ویکتور بیبس در رومانی که مورد تایید وزارت علوم ایران نيز هستند، نیاز به آزمون های پیچیده ای ندارد. تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی رومانی به هر سه زبان انگلیسی، رومانیایی و فرانسوی قابل انجام است و دانشجویان بنابر شرایطشان می توانند یکی را انتخاب کنند .

مزایای تحصیل در رومانی

مزایای تحصیل در رومانی

نحوه دریافت ویزای تحصیلی رومانی به چه صورت است؟

دانشجویان خارجی که قصد تحصیل در دانشگاه های رومانی را دارند، باید نسبت به دریافت ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنند. با داشتن این ویزا، شما مجوز اقامت و تحصیل را در کشور رومانی برای دوره مشخصی اخذ می کنید. قبل از اینکه درخواست ویزا بدهید، باید در یکی از دانشگاه های این کشور پذیرفته شده باشید. بعد از دریافت نامه دانشگاه، اسنادی مانند گذر نامه، مدارک احراز هویت شخصی، تاییدیه تمکن مالی و فرم درخواست ویزا را به سفارت رومانی در کشور مبدا تحویل دهید.
بعد از بررسی های انجام شده توسط سفارت یا کنسولگری، معمولا شما باید در یک جلسه مصاحبه شرکت کنید. هزینه اخذ ویزا و سایر هزینه های مرتبط در هر کشوری متفاوت است. در صورت تایید شدن توسط سفارت و پرداخت هزینه، ویزای تحصیلی به شما اعطا می شود.
برای پذیرفته شدن در دانشگاه های رومانی شما در درجه اول باید بالای ۱۷ سال سن داشته باشید. سپس باید مدارک تحصیلی مقطع قبلی را به همراه ریز نمراتتان در آخرین مقطع تحصیلی معادل سازی کرده و برای دانشگاه ارسال کنید. گذرنامه معتبر، مدرک تاییدیه تسلط به زبان رومانی و رزومه کاری یا تحصیلی نیز از اسناد دیگری هستند که برای ثبت نام در دانشگاه احتیاج دارید.
علاوه بر این ها برخی دانشگاه ها در برخی رشته ها یک آزمون به عنوان ورودی از متقاضیان می گیرند و شما در صورت کسب نمره قبولی می توانید وارد دانشگاه شوید. اگر در دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید، زبان انگلیسی، زبان رسمی و آموزشی باشد، شما به مدرک آیلتس ۶ نیز نیاز دارید.

تحصیل در رومانی با خسروان

تحصیل در رومانی می تواند یک فرصت منحصر به فردی برای علاقه مندان به تحصیل در کشورهای اروپایی باشد. پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی و عرضه جدید ترین امکانات رفاهی، علمی و سرگرمی در این کشور باعث شده تا روز به روز تقاضا برای مهاجرت به رومانی و تحصیل در این کشور افزایش پیدا کند. در صورتی که هنوز هم سوالاتی درباره مزایای تحصیل در رومانی و شرایط اخذ پذیرش و ویزا در دانشگاه های این کشور دارید، می توانید با مشاوران ما در موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان در تماس بوده و بعد از مشورت با ایشان تصمیم عاقلانه و آگاهانه ای برای آینده تان بگیرید.

مشاوره و ارتباط با ما

شماره تماس

۰۲۱-۵۲۷۱۶

اینستاگرام خسروان

جدیدترین مطالب

معرفی کشور رومانی
ارزانترین دانشگاه پزشکی روسیه
تحصیل رایگان پزشکی در روسیه
ارزانترین کشور تحصیل پزشکی بدون کنکور
هزینه تحصیل پزشکی در اروپا
تحصیل در رومانی بدون مدرک زبان
تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی
مزایای تحصیل در رومانی
6 پاسخ
    • سمانه بابالویی
      سمانه بابالویی گفته:

      الینای عزیز
      بستگی به شرایط و مدارک شما داره هر کدوم ویژگی ها و مزایای خودشو داره

      پاسخ
    • سمانه بابالویی
      سمانه بابالویی گفته:

      آبیاران عزیز
      نمیشه گفت کدوم سخته کدوم راحت
      اگر مدارکتون تکمیل باشه هر دو خوبن

      پاسخ
    • سمانه بابالویی
      سمانه بابالویی گفته:

      جمالی عزیز
      میتونید با دفتر تماس بگیرید یا از چت واتساپ با کارشناسان ما در ارتباط باشید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *