شرایط تحصیل در رومانی

تحصیل در رومانی

رومانی یکی از مقاصد اصلی دانشجویانی است که قصد مهاجرت تحصیلی به کشورهای اروپایی را دارند. مناسب بودن هزینه تحصیل در کشور رومانی باعث شده است، تا بسیاری از دانشجویان خارجی برای بدست آوردن پذیرش دانشگاه های معتبر این کشور اقدام کنند. با توجه به اینکه تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاه های کشور رومانی امکان پذیر است؛ دانشجویان زیادی خواستار آشنایی با شرایط تحصیل در رومانی هستند. لذا بر آن شدیم تا در این مطلب به معرفی شرایط تحصیل در رومانی بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

آشنایی با کشور رومانی و مزایای تحصیل در آن

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی شرایط تحصیل در رومانی بپردازیم؛ بد نیست آشنایی مختصری با این کشور اروپایی داشته باشید. رومانی کشوری واقع در قسمت جنوب شرقی قاره اروپا است. این کشور بیشتر از 15 سال است که به اتحادیه اروپا پیوسته است و چند سالی است که به دلیل رشد صنعت، با پیشرفت اقتصادی بالایی روبرو بوده است. شاید این سوال در ذهن برخی از کاربران ایجاد شود که چرا باید برای تحصیل به کشور رومانی مهاجرت کنیم؟ تحصیل در رومانی با مزیت های بسیاری همراه است؛ که در ادامه به برخی از این مزایا اشاره شده است.
1. بیشتر از 15 دانشگاه بین المللی در کشور رومانی تاسیس شده است؛ که امکان پذیرش دانشجویان خارجی بسیاری را فراهم کرده است.
2. رومانی از جمله کشورهایی است که مردم آن با فرهنگ، دین و عقاید مختلفی گرد هم درآمده اند و این شرایط برای کسانی که علاقمند به آشنایی با فرهنگ های مختلف و ارتباط گیری با مردمی که دارای عقاید متفاوتی هستند، بسیار مناسب است.
3. چند سالی است که رومانی پیشرفت قابل توجهی در حوزه صنعت داشته است و همین موضوع سبب شده است تا بسیاری از دانشجویان بعد از تحصیل در این کشور، بتوانند شغل مناسبی پیدا کنند.
4. برآورد هزینه ها در رومانی نشان می دهد؛ که تحصیل در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی به صرفه تر و پایین تر است.
5. رومانی دارای امکان تفریحی و تاریخی بسیار متنوعی است؛ که امکان گذراندن اوقات فراغت خوب و سرگرم کننده را برای دانشجویان فراهم می کند.

تحصیل در رومانی

تحصیل در رومانی

شرایط تحصیل در رومانی

تحصیل در رومانی مانند سایر کشورهای اروپایی برای پذیرش دانشجویان بین الملل در مقاطع مختلف تحصیلی دارای شرایط خاصی است. اولین شرط پذیرش شدن در دانشگاه های کشور رومانی، داشتن مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6 است؛ که نشان دهنده تسلط بالای دانشجو در زبان انگلیسی است. علاوه بر مدرک زبان، هر دانشجو باید مدرک قبلی خود را که موفق به اتمام دوره آن شده است را به دانشگاه مورد نظر خود تحویل دهد. برای مثال اگر دانشجویی بخواهد در مدرک کارشناسی ارشد تحصیل کند؛ باید مدرک لیسانس خود را جهت پذیرش به دانشگاه تحویل دهد.
دوره لیسانس در رومانی حدود 3 تا 4 سال به طول می انجامد و هر دانشجو می تواند برای پوشش برخی از مخارج خود، حداکثر 15 ساعت در طول 7 روز هفته کار کند. دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از کشور رومانی را دارند؛ باید نمره زبان آن ها حداقل 6.5 و بالاتر باشد. هر دانشجویی که برای تحصیل در رومانی اقدام می کند و قصد اخذ مدرک فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد را دارد؛ می تواند حداکثر 20 ساعت در طول یک هفته کار کند. طول دوره فوق لیسانس در رومانی مانند کشور ایران 2 سال است.

گذراندن دوره فاندیشن در رومانی

یکی از دوره هایی آموزشی که در دانشگاه های کشور رومانی برگزار می شود؛ دوره فاندیشن است. دانشجویان طی این دوره می توانند در دو زبان انگلیسی و رومانیایی به تسلط بالایی دست پیدا کنند. طول این دوره آموزشی در کشور رومانی حدود 12 ماه است. چنانچه دانشجویی دوره فاندیشن را به اتمام برساند؛ می تواند بدون ارائه مدرک زبان انگلیسی، در دانشگاه های مختلف کشور رومانی به تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بپردازد.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رومانی

برای تحصیل در رومانی ابتدا لازم است تا با بهترین دانشگاه های این کشور که دارای رتبه جهانی هستند، آشنا شوید. در ادامه لیستی از دانشگاه های معتبر کشور رومانی به همراه رتبه آن ها در QS آمده است.

نام دانشگاه

رتبه در QS

تعداد دانشجوی در حال تحصیل

دانشگاه بیبزبولیایی یا Babes-Bolyai University

800 تا 850بیشتر از 34000 دانشجو

دانشگاه بخارست یا University of Bucharest

851 تا 900

بیشتر از 21000 دانشجو

دانشگاه غربی تیمیشوآرا یا West University of Timisoara

1201 تا 1400

بیشتر از 14000 دانشجو

دانشگاه فنی کلوژ ناپوکا یا Technical University of Cluj Napoca

1201 تا 1400

بیشتر از 19000 دانشجو

دانشگاه الکساندر یوآن کوزا یاسی یا Alexandru Ioan Cuza University of Iasi (UAIC)

1201 تا 1400

بیشتر از 26000 دانشجو

دانشگاه فنی گئورگه آساچی یاسی یا Gheorghe Asachi Technical University of Iaşi1201 تا 1400

بیشتر از 13000 دانشجو

شهریه دانشگاه های رومانی چقدر است؟

هزینه تحصیل در رومانی بسته به نوع دانشگاه، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و…متفاوت است. اما بررسی های انجام شده نشان می دهد که شهریه دانشگاه های رومانی در کمترین حالت، حدود 2 هزار یورو است. در جدول زیر لیست شهریه تعدادی از رشته های تحصیلی در دانشگاه های رومانی آمده است.

رشته تحصیلی

مقطع تحصیلیهزینه شهریه

پزشکی

_

7500 تا 8000 یورو

دندانپزشکی

_

7500 تا 8000 یورو

دامپزشکی به زبان انگلیسی

کارشناسی

4500 یورو

کارشناسی ارشد

5000 یورو

دکتری

6000 یورو

سینما

کارشناسی

8500 تا 10000 یورو

کارشناسی ارشد و دکتری

8700 تا 10000 یورو

داروسازی

کارشناسی

3500 تا 5000 یورو

کارشناسی ارشد و دکتری

4000 تا 7000 یورو

معماری

کارشناسی

3100 تا 3500 یورو

کارشناسی ارشد و دکتری

3400 تا 3700 یورو

روانشناسی

کارشناسی و کارشناسی ارشد

1900 تا 2500 یورو

اقتصاد

کارشناسی و کارشناسی ارشد

1900 تا 2400 یورو

بورسیه تحصیلی دانشگاه های رومانی

کشور رومانی مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، به واسطه بورسیه تحصیلی، دانشجویان زیادی را ترغیب به تحصیل در کشور خود کرده است. یکی از بورسیه های تحصیلی محبوب این کشور، بورسیه ای است که از سوی دولت کشور رومانی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. این بورسیه تحصیلی تنها به دانشجویانی تعلق می گیرد که 2 شرط را دارا باشند.
اولین شرط دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه رومانی، مسلط بودن دانشجویان بین الملل به زبان رومانیایی است. علاوه براین؛ دانشجو باید بتواند در ارزیابی هایی که توسط دانشگاه های این کشور برگزار می شود؛ حداقل نمره 7 را بدست بیاورد. لازم است به این نکته توجه شود که این بورسیه به دانشجویان مقطع دکتری که به زبان انگلیسی مسلط هستند نیز تعلق می گیرد.

هزینه تحصیل و زندگی در کشور رومانی

هزینه تحصیل در رومانی به دو بخش مختلف تقسیم می شود. بخش اول هزینه هایی است که برای تحصیل در دانشگاه های این کشور باید پرداخته شود؛ اما بخش دوم آن به زندگی در رومانی ارتباط دارد. مانند کشور ایران؛ دانشجویان باید هزینه ای را برای خوابگاه، اجاره منزل، تهیه مواد غذایی، خرید لباس، گذراندن اوقات فراغت، کرایه ماشین، قبوض مختلف و… پرداخت کنند.
با وجود اینکه هزینه زندگی و تحصیل در رومانی نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین تر است؛ بازهم هر دانشجو نزدیک به 600 دلار در ماه، باید برای مخارج زندگی خود کنار بگذارد. جدا از این 600 دلار، اجاره یک اتاق در مرکز این شهر نزدیک به 400 دلار است؛ که باید به مخارج روزانه اضافه شود. اما میانگین هزینه تحصیل در رومانی نشان می دهد که هر دانشجو باید حداقل 2000 یورو و حداکثر 10000 یورو به صورت سالیانه برای پرداخت شهریه دانشگاه خود کنار بگذارد.

عنوان

مبلغ به دلار

1 لیتر شیر

1.5 دلار

1 وعده غذا در رستوران ارزان

7.5 دلار

1 کیلوگرم فیله مرغ

6 دلار

کرایه تاکسی برای 1 کیلومتر

کمتر از 1 دلار

بلیط اتوبوس به صورت ماهیانه

18 دلار

تخم مرغ 12 عددی

3 دلار

1 کیلوگرم برنج

2 دلار

آیا امکان داشتن شغل قبل و بعد از تحصیل در کشور رومانی وجود دارد؟

متاسفانه بسیاری از دانشجویان بعد از مهاجرت به کشورهای اروپایی، نمی توانند در حین تحصیل برای اشتغال اقدام کنند. در کشور رومانی چنین محدودیتی وجود ندارد و هر دانشجویی که برای تحصیل در رومانی اقدام می کند؛ می تواند بر اساس توانمندی هایی که دارد؛ رزومه ای آماده کند و با ارسال آن به شرکت های مختلف، مشغول به انجام کارهای پاره وقت شود.
با این حال مشکلی که برای اشتغال دانشجویان در حین تحصیل وجود دارد؛ این است که حداکثر 4 ساعت از روز خود را می توانند به کار اختصاص دهند. اما شرایط اشتغال بعد از تحصیل دانشجویان کاملاً متفاوت است. اغلب دانشجویان بعد از اخذ مدرک از دانشگاه های این کشور و تسلط به زمان رومانیایی و انگلیسی، به راحتی می توانند در شرکت ها و صنایع مختلف این کشور مشغول به کار شوند.

تحصیل در رومانی

تحصیل در رومانی

چگونه می توان برای دریافت اقامت دائم کشور رومانی اقدام کرد؟

بسیاری از دانشجویان مایل هستند تا بعد از تحصیل در این کشور برای اخذ اقامت دائم آن اقدام کنند. امکان دریافت اقامت دائم کشور رومانی زمانی امکان پذیر است، که شما حداقل به مدت 8 سال در این کشور زندگی کرده باشید. به علاوه برای دریافت اقامت دائم این کشور باید تسلط بالایی در زبان رومانیایی داشته باشید؛ ضمن اینکه ارائه مدرکی دال بر عدم سوء پیشینه برای گرفتن اقامت دائم این کشور ضروری است. در ادامه لیستی از مدارک ضروری دریافت اقامت دائم کشور رومانی آمده است؛ که عبارتند از:
1. گواهی عدم سوء پیشینه
2. مدارک مرتبط با اجاره ساختمان یا خرید ملک
3. اصل مدرک پاسپورت به همراه کپی محضری
4. ارائه مدارکی دال بر اقامت 8 ساله
5. اثبات برخورداری از تمکن مالی
6. ارائه مدرک با گواهی سلامت

اخذ ویزای تحصیلی و پذیرش دانشگاه های کشور رومانی

در این نوشتار به بررسی وضعیت تحصیل در رومانی و همچنین دلایل استقبال دانشجویان خارجی از این کشور اروپایی پرداختیم. دانستیم که تحصیل در این کشور معمولاً به دلیل عواملی نظیر کیفیت بالای آموزش، تنوع بالای برنامه های تحصیلی، مناسب بودن هزینه های تحصیل و زندگی، آشنایی با فرهنگ های مختلف، برخورداری از اماکن تفریحی و تاریخی متنوع و…با استقبال بی نظیری همراه است.
با توجه به اینکه مهاجرت به کشور رومانی و اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور با چالش و سختی های زیادی همراه است؛ پیشنهاد می شود برای پیشبرد سریع اهداف مهاجرت خود به این کشور، از افراد متخصص و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید. موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان یک مجموعه با تجربه و متخصص در زمینه اعزام دانشجو به کشورهای مختلف است؛ که با کمک کارشناسان زبده و متخصص خود، مسیر مهاجرت تحصیلی به کشور رومانی را برای شما آسان می کند.