هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه

آیا در انتخاب کشورهای اروپایی و آسیایی برای تحصیل بین دو راهی قرار گرفته اید؟ تحصیل در ترکیه می تواند راه حل این مشکل شما باشد. ترکیه بهترین کشور برای تحصیل دانشجویان بین المللی است؛ چرا که ارتباط بین دو قاره آسیا و اروپا توسط این کشور شکل می گیرد. ترکیب فرهنگ ها و رفتارهای اجتماعی مختلف در این کشور، باعث میل شدید دانشجویان بین المللی به ادامه تحصیلات در دانشگاه های کشور ترکیه شده است. شاید این سوال برای برخی از شما ایجاد شود که چرا بسیاری از دانشجویان بین المللی مایل به تحصیل در این کشور هستند؟
در پاسخ به این سوال لازم است تا بگوییم؛ که بسیاری از دانشگاه های این کشور در لیست بهترین دانشگاه های جهان قرار دارند و هزینه تحصیلات در آن دانشگاه ها، نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی پایین است. اما هزینه تحصیل در ترکیه چقدر است؟ دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه را دارند؛ مایل هستند تا با هزینه تحصیل و زندگی در این کشور آشنا شوند. با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب به بررسی کامل هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه برای دانشجویان بپردازیم.

شهریه دانشگاه در ترکیه

اولین عامل تاثیرگذار در هزینه تحصیل در ترکیه، شهریه دانشگاه است. شهریه دانشگاه در ترکیه با توجه به مقطع تحصیلی، نوع دانشگاه، رشته تحصیلی، اعتبار و کیفیت آموزش دانشگاه و… متغییر است. در صورتی که داوطلبان تحصیل در کشور ترکیه، مایل به دانستن هزینه تحصیل در این کشور هستند؛ ابتدا باید انتخاب کنند که قصد تحصیل در چه دانشگاهی را دارند. کشور ترکیه مانند بسیاری از کشورها در دنیا، دارای دانشگاه های عمومی و خصوصی متعددی است؛ که هر کدام از آن ها با توجه به خدماتی که برای آموزش در اختیار دانشجویان قرار می دهند؛ شرایط متفاوتی دارند. در ادامه هزینه تحصیل در ترکیه با توجه به خصوصی یا عمومی بودن دانشگاه شرح داده شده است:
1- شهریه دانشگاه عمومی 100 تا 4000 یورو در سال
2- شهریه دانشگاه خصوصی 6000 تا 20000 هزار یورو در سال

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه

با بررسی جدول فوق قطعاً از این موضوع که تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور ترکیه، تا چه اندازه می تواند برای دانشجویان بین المللی به صرفه باشد، آگاه شده اید. تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور ترکیه با وجود برخورداری از بهترین سطح آموزش، بسیار کم هزینه و مقرون به صرفه است. البته باید به این نکته توجه شود که هزینه تحصیلات در برخی از رشته های پرطرفدار پزشکی و مهندسی ممکن است از این مقدار بیشتر باشد.
مانند بسیاری از کشورها در دنیا، شهریه دانشگاه های خصوصی نسبت به دانشگاه های دولتی چند برابر بیشتر است. اگر قصد تحصیل در دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه را دارید؛ باید بین ۶۰۰۰ تا 20000 یورو برای شهریه در نظر بگرید. البته مدارکی وجود دارد که نشان می دهد در برخی از رشته های پرطرفدار، شهریه دانشگاه های خصوصی بیشتر از این مقدار است. با این وجود نگران هزینه تحصیل در ترکیه نباشید؛ چراکه دانشگاه های عمومی و خصوصی متعددی هستند که با در نظر گرفتن شهریه معقول، به پذیرش دانشجویان بین المللی می پردازند.
تمام دانشگاه های خصوصی و دولتی کشور ترکیه می توانند با توجه به شرایط دانشجو، شهریه کمتر یا بیشتری را برای تحصیل در نظر بگیرند. در صورتی که مایل به اطلاع دقیق شهریه دانشگاه های عمومی و خصوصی هستید؛ بهتر است به آدرس اینترنتی اصلی دانشگاه موردنظر مراجعه کنید؛ یا از مشاوران مهاجرت تحصیلی بخواهید تا به تحقیق در مورد هزینه های تحصیل در دانشگاه موردنظر شما بپردازند و شما را برای انتخاب بهترین دانشگاه راهنمایی کنند.

مقرون به صرفه ترین دانشگاه ها در کشور ترکیه

اگرچه بررسی های انجام شده نشان می دهد که گذراندن تحصیلات در دانشگاه های ترکیه بسیار مقرون به صرفه است؛ اما این موضوع برای دانشجویان بین المللی که ارزش ارز آن ها پایین است؛ صدق نمی کند. برای مثال هزینه تحصیل در ترکیه برای دانشجویان ایرانی به دلیل پایین بودن ارزش ریال زیاد است. بنابراین؛ انتخاب مقرون به صرفه ترین دانشگاه های کشور ترکیه برای تحصیل، می تواند به داوطلبان کمک کند تا به کاهش هزینه تحصیل در ترکیه بپردازند.
مقطع تحصیلی نام دانشگاه هزینه شهریه
کارشناسی دانشگاه فنی خاورمیانه (metu) بیشتر از 236 یورو در سال
کارشناسی دانشگاه عبدالله گل (AGU) بیشتر از 439 یورو در سال
کارشناسی دانشگاه بوغازیچی بیشتر از ۱۰۱۸ یورو در سال
کارشناسی ارشد دانشگاه اوکان استانبول بیشتر از 1140 یورو در سال

هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه تنها محدود به شهریه دانشگاه نمی شود؛ بلکه هزینه های زندگی دانشجویی در این دسته قرار می گیرد. با توجه به تجربیات به دست آمده از زندگی دانشجویان بین المللی در ترکیه، حداقل 400 تا ۷۰۰ یورو باید به عنوان بودجه زندگی در این کشور، کنار گذاشته شود. هزینه زندگی در یک کشور با توجه به شرایط دانشجو و عاداتی که دارد؛ متغییر است.
برای مثال نحوه تهیه وعده های غذایی، محل سکونت، زندگی در خوابگاه یا آپارتمان، نوع رفت و آمد و… می توانند فاکتورهای موثری در مقدار هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه باشند. در ادامه تمام این فاکتورها به صورت جداگانه شرح داده شده است.

هزینه های خوابگاه دانشجویی

دانشجویانی که به تحصیل در کشور ترکیه می پردازند؛ می توانند به شکل های مختلفی در این کشور سکونت داشته باشند. کم هزینه ترین راه برای سکونت در این کشور، استفاده از خوابگاه دانشجویی است. اگرچه خوابگاه های دانشجویی نسبت به خانه های آپارتمانی و شخصی از رفاه کمتری برخوردار هستند؛ اما می توانند نقش قابل توجهی در کاهش هزینه اقامت در این کشور داشته باشند.
اگر مایل به زندگی در خوابگاه نیستید؛ می توانید با اجاره یک آپارتمان دانشجویی کوچک، به صورت تکی یا اشتراکی، برای اقامت در این کشور اقدام کنید. در جدول زیر لیست برخی از هزینه های تهیه خوابگاه دانشجویی و اجاره آپارتمان شرح داده شده است:
1 خوابگاه دانشگاه عمومی 24 تا 38 یورو در ماه
2 خوابگاه دانشگاه خصوصی خوابگاه خصوصی با توجه به امکاناتی که در اختیار دانشجو می گذارند، هزینه متفاوتی را برای خوابگاه در نظر می گیرند.
3 اجاره آپارتمان 68 تا 283 یورو
4 اجاره آپارتمان اشتراکی در اجاره آپارتمان به صورت اشتراکی، مبلغ اجاره به تعداد نفرات تقسیم می شود.

هزینه تهیه مواد غذایی در ترکیه

 

با توجه به اینکه هزینه غذا در هزینه تحصیل در ترکیه تاثیر می گذارد؛ بهتر است برای مهاجرت به این کشور، مبلغی برای تهیه مواد غذایی کنار گذاشته شود. تهیه مواد غذایی از کافه تریای دانشگاه تا حد زیادی می تواند به کاهش هزینه های مرتبط با مواد غذایی کمک کند. خرید دو تا سه وعده غذا از کافه دانشگاه می تواند به صورت روزانه حدود 0.5 تا 1.5 یورو هزینه داشته باشد.
خرید چند وعده غذایی در هفته از رستوران ها و آشپزخانه ها می تواند هزینه های بیشتری برای دانشجو به همراه داشته باشد. اما اگر دانشجویان وعده های غذایی خود را در منزل حاظر کنند، علاوه بر خوردن غذای سالم، می توانند با دریافت تخفیفات مختلف از فروشگاه ها و سوپر مارکت ها، هزینه کمتری را صرف تهیه غذا کنند. در ادامه لیست پر مصرف ترین مواد غذایی برای دانشجویان به همراه قیمت آن آورده شده است:
۱ نان 0.30 یورو
۲ یک لیتر شیر 0.58 یورو
۳ 12 عدد تخم مرغ ۱.۲۳ یورو
۴ یک کیلو پنیر سفید ۴.۵۰ یورو
۵ یک کیلو سیب ۰.۵۰ یورو
۶ یک وعده کباب 2.5 تا 4 یورو
۷ یک وعده غذا در رستوران قیمت مناسب ۲.۸۵ تا ۳.۵۰ یورو

هزینه حمل و نقل یا رفت و آمد در ترکیه

در کنار هزینه های مرتبط با مواد غذایی و اجاره آپارتمان، دانشجویان باید مبلغی را برای حمل و نقل یا رفت و آمد خود به دانشگاه، سفر، خرید و انجام کارهای روزانه خود در نظر بگیرند. بسیاری از دانشجویان به دلیل رفت و آمد همه روزه به مدرسه، از کارت حمل و نقل که قیمت آن 27 یورو است، استفاده می کنند. اما دانشجویان بر خلاف دانش آموزان به صورت همه روزه کلاس ندارند و ممکن است استفاده از این کارت برای حمل و نقل ایده مناسبی نباشد.
با این حال روش های مختلفی برای حمل و نقل یا رفت و آمد در این کشور وجود دارد؛ که هر دانشجو با توجه به شرایطی که دارد، می تواند از آن ها استفاده کند. معمولاً در کشور ترکیه هزینه یک سفر 5 کیلومتری با تاکسی حدود 3 یورو است. این در حالی است که هزینه رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی مانند مترو و اتوبوس به ازای هر بلیط حدود 0.20 تا 0.40 یورو است.

سایر هزینه های تحصیل در ترکیه

در توضیحات بالا به معرفی انواع هزینه تحصیل در ترکیه پرداختیم. اما باید به این نکته توجه شود که علاوه بر هزینه های فوق، مبلغی باید برای سرگرمی، تفریح یا هزینه های اضافی در ترکیه کنار گذاشته شود؛ که البته بسیاری از آن ها ضروری نیست و می توان از لیست مخارج حذف کرد. خرید کتاب، خرید جزوه های تحصیلی، اجاره زمین ورزشی، شهریه باشگاه بدنسازی، خرید بلیط سینما، تهیه بلیط کنسرت، ویزیت دکتر و… چند مورد از هزینه هایی هستند که ممکن است در طول تحصیل در ترکیه مجبور به پرداخت آن شوید.

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه

دریافت مشاوره برای هزینه تحصیل در ترکیه

با توجه به توضیحات بالا دانستیم که هزینه تحصیل در ترکیه، علاوه بر شهریه دانشگاه، شامل مواردی چون هزینه حمل و نقل، هزینه خرید مواد غذایی، هزینه خرید کتاب، هزینه تهیه بلیط برای سرگرمی و اوقات فراغت، هزینه درمان، هزینه اجاره منزل و… می شود. بنابراین اگر فردی قصد تحصیل در این کشور را دارد؛ باید مبلغی را برای این هزینه ها در نظر بگیرد. اگر به دنبال یک راه مناسب برای کاهش هزینه های مهاجرت خود هستید؛ می توانید از موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان، کمک بگیرید. این موسسه به صورت حرفه ای در زمینه مهاجرت تحصیلی دانشجویان فعالیت می کند و می تواند شما را با تمام هزینه های تحصیل در ترکیه و روش های کم کردن آن آشنا کند.

1 پاسخ

دیدگاه ها غیر فعال است.