تحصیل ارشد در ترکیه

کشور ترکیه با نظام آموزشی خوبی که دارد توانسته دانشجویان زیادی را از سراسر دنیا جذب کند. تحصیل ارشد در ترکیه شرایط مختص به خود را دارد و افراد واجد شرایط می توانند در رشته های مختلف تحصیل را ادامه دهند. طی سال های اخیر تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه مورد استقبال قرار گرفته و دانشجویان می توانند پس از پایان تحصیل مدرک معتبری را از دانشگاه های این کشور دریافت کنند. وجود استادان زبده و سرآمد باعث شده تا این کشور کیفیت بالای آموزش را به خود اختصاص دهد. در مقایسه با کشورهای اروپایی تحصیل در ترکیه هزینه به مراتب کمتری دارد . در این مقاله از سری مقالات موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان قصد داریم تا اطلاعات بیشتری در خصوص تحصیل ارشد در ترکیه به شما ارائه کنیم.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه

افرادی که علاقه مند به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه هستند باید شرایط لازم برای اخذ پذیرش را داشته باشند. این شرایط بر اساس کشور و نوع دانشگاه مشخص می شود و با توجه به زبان و مدت زمان و تعداد واحدها متفاوت خواهد بود. افرادی که به زبان ترکی مسلط هستند بهتر می توانند این پروسه را طی کنند و اولویت بیشتری هم برای پذیرش دارند. برای تحصیل در ترکیه نیاز است که افراد به زبان ترکی و انگلیسی مسلط باشند.
بعد از تحصیل اگر قصد پیدا کردن شغل هم دارید باید به این ۲ زبان تسلط کامل داشته باشید. از دیگر شرایط می توان به ارائه مدارک جامع کامل اشاره کرد که اگر مدارک ناقص باشد پرونده فرد بررسی نخواهد شد. هزینه آموزش در کشور ترکیه پایین بوده و در نقطه مقابل کیفیت آموزش بسیار بالا است به همین دلیل هم دانشجویانی که برای تحصیل پذیرفته می شوند می توانند مدارک معتبری را دریافت کنند.

تحصیل ارشد در ترکیه

تحصیل ارشد در ترکیه

برای دانشجویان ایرانی، ترکیه بهترین گزینه برای مهاجرت تحصیلی است چون ویژگی های آموزشی خوبی دارد. چون ترکیه از نظر فرهنگ به ایران شباهت زیادی دارد شرایط برای دانشجویان راحت تر خواهد بود. از دیگر شرایط تحصیل در ترکیه می توان به آموزش زبان ترکی اشاره کرد که برای افرادی در نظر گرفته شده که از این زبان آگاهی ندارند. ارائه گواهی آزمون های معتبر زبان مهمترین شرط تحصیل در این کشور است.
ارائه مدرک دیپلم کاملا ضروری است و شما باید برای تحصیل در مقطع ارشد مدارک قبل از آن را ارائه کنید. برای ورود به دانشگاه های ترکیه نیاز است که شما در آزمون yks شرکت کنید. قبولی در آزمون به معنی اخذ پذیرش در دانشگاه است. این آزمون در ۲ بخش اختصاصی و عمومی برگزار می شود.

قوانین گرفتن ویزا تحصیلی ترکیه

برای گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه شما باید به قوانین این کشور توجه کنید. با این ویزا دانشجویان خارجی می توانند به صورت موقت برای تحصیل وارد این کشور شوند. اولین شرط گرفتن ویزا دریافت پذیرش از یک دانشگاه یا مؤسسه آموزشی این کشور است. زمانی که پذیرش را دریافت کردید باید مدارک مورد نیاز را جمع آوری و ارسال کنید. در این شرایط درخواست ویزای تحصیلی در ترکیه برای شما ثبت خواهد شد و می توانید به صورت کاملا قانونی در این کشور در مقطع ارشد تحصیل را ادامه دهید.
داشتن گذرنامه معتبر و تکمیل کردن فرم درخواست ویزا و پرداخت هزینه آنها از شرایط دریافت ویزا هستند که شما باید همه آنها را داشته باشید. اگر اسناد و مدارک شما کامل نباشد ویزای تحصیلی به شما تعلق نمی گیرد. صدور ویزای تحصیلی تایم مشخصی ندارد و ممکن است برای همه یکسان نباشد اما اغلب طی چند هفته اطلاع رسانی می شود تا افرادی که شرایط لازم را دارند بتوانند سریع تر ویزا را دریافت کنند. ثبت اقامت در خود کشور ترکیه هم الزامی است و فرد بعد از ورود باید به مراکز پلیس مراجعه و اقامت را ثبت کند.
اگر از قوانین کشور ترکیه اطلاع ندارید باید ابتدا اطلاعات خود را افزایش دهید؛ سپس با شناخت بیشتر برای درخواست ویزا اقدام کنید. تمام تغییرات اعمال شده روی قوانین را بررسی کنید تا در مراحل پیش رو با مشکلی برخورد نکنید. برای اینکه اقامتی موقت اما کاملا قانونی و بدون مشکل داشته باشید نیاز به ویزا دارید. افرادی که ویزای تحصیلی را دریافت می کنند قطعا شرایط بهتری برای زندگی و تحصیل ندارند و در این پروسه با مشکل مواجه نمی شوند.

بورسیه تحصیل ارشد در ترکیه و شرایط آن

بورسیه تحصیلی ترکیه یک فرصت استثنایی برای دانشجویان بین المللی است که می توانند به صورت رایگان از خدمات آموزشی این کشور نهایت استفاده را ببرند. بورسیه های تحصیلی ترکیه به شکل های مختلف ارائه می شوند و دانشجویان می توانند بورسیه دولتی و خصوصی و دانشگاهی و بین المللی را دریافت کنند. عملکرد تحصیلی، تجربه کاری، نیاز به بورسیه، زبان و… فاکتورهای مهم برای اخذ این بورسیه هستند و افراد واجد شرایط می توانند به راحتی از این شرایط عالی استفاده کنند و در مقطع ارشد به تحصیل بپردازند.
هر دانشگاه برای ارائه بورسیه معیارهای خاص خود را دارد که طبق آن گزینش را انجام می دهد. برای دانشجویانی که بورسیه را دریافت می کنند هزینه تحصیل، اقامت و… رایگان است چون بورسیه تمام هزینه ها را پوشش می دهد. همه دانشگاه های ترکیه شرایط بورسیه برای تحصیل در مقطع ارشد را ندارند و شما تنها می توانید از دانشگاه هایی که بورسیه ارائه می دهند پذیرش را دریافت و درخواست را تکمیل کنید. در چنین شرایطی امکان تحصیل در دانشگاه های خوب با آموزش عالی برای شما فراهم می شود. از طریق وب سایت می توانید اطلاعات دقیق تری در این خصوص به دست آورید.
هر دانشگاه برای اعطای بورسیه قوانین مختص به خود را دارد و طبق آن برای دانشجویان در سراسر دنیا درخواست ارسال می کند. افراد واجد شرایط باید مدارک خود را ارسال کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد. شرایط عمومی برای ارائه بورسیه در تمام دانشگاه ها یکسان است. داشتن مدرک تحصیلی الزامی است است معدل فرد برای پذیرش در بورسیه باید بالا باشد. افرادی که مدرک زبان انگلیسی معتبر دارند اولویت اول برای پذیرش هستند. در کنار ارائه مدارک تحقیقاتی گسترده هم انجام می شود.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل ارشد در ترکیه

برای تحصیل در مقطع ارشد آن هم در کشور ترکیه شما نیاز به مدارک شخصی و تحصیلی دارید که باید آنها را به صورت جامع و کامل ارسال کنید تا مورد بررسی قرار بگیرد. در صورتی که مدارک شما تکمیل باشد پذیرفته خواهید شد و به سرعت اطلاع رسانی می شود. اگر دانشگاه دولتی را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب می کنید باید به دو زبان ترکی و انگلیسی مسلط باشید چون آزمون ورودی به این دانشگاه ها به صورت دو زبانه ارائه می شود.
دانشجویان بین المللی تا حدودی از این موضوع اطلاع دارد که تحصیل در دانشگاه دولتی هزینه کمی به همراه دارد اما فرد برای پذیرش باید علاوه بر مدرک تحصیلی باید به زبان تومر هم مسلط و در آزمون وردی نمره مورد نظر را دریافت کرده باشد. در دانشگاه های دولتی کیفیت آموزش بالا و هزینه کم است به همین دلیل پذیرش به صورت رقابتی انجام می شود.
علاوه بر ارائه مدارک شما باید آمادگی ورود به آزمون را داشته باشید و بتوانید به خوبی تست ها را بزنید. افرادی که دانشگاه های خصوصی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند باید مدرک زبان تافل و آیلتس را ارائه کنند. آزمونی که شامل زبان ترکی است از این افراد گرفته نمی شود.
شرایط پذیرش در دانشگاه های ترکیه متفاوت است و فرد با مراجعه به وب سایت می تواند از این شرایط مطلع شود. در کنار مدارکی که در بالا به آنها اشاره کردیم نیاز است که متقاضیان فرم درخواست را تکمیل و امضا کنند. پاسپورت باید با کیفیت بالا اسکن شود به طوری که تمام مشخصات قابل مشاهده باشند. ریز نمرات دانشگاهی باید ترجمه شوند. ترجمه آخرین مدرک تحصیلی هم الزامی است.

شرط معدل برای تحصیل در ترکیه

در کنار شرایط سنی شما برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه نیاز به شرط معدل هم دارید. این شرط معدل در همه دانشگاه ها یکسان نیست و هر کدام معیار مختص به خود را دارند. معدل با توجه به دانشگاه و رشته تحصیلی متغیر خواهد بود. حداقل معدل برای برخی دانشگاه ها ۵۰ تا ۶۰درصد است اما برخی دیگر ۷۵ تا ۸۰ درصد است. دانشگاه های ترکیه برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شرایط دقیق تری دارند و متقاضیان را با معدل بالاتر ثبت نام می کنند.
افرادی که معدل بالاتری دارند همیشه اولویت های اول را برای پذیرش به خود اختصاص می دهند. اگر معدل شما کم است نمی توانید درخواست خود را برای پذیرش ثبت کنید. آزمون های ورودی چون دیلی، علوم و مهندسی و… از متقاضیان گرفته می شود و افرادی که نمره قبولی را دریافت می کنند با معدل بالا مورد پذیرش قرار می گیرند. شرط اول برای ورود به دانشگاه های ترکیه معدل بالا است.
سیستم آموزشی این کشور از متقاضیانی که بالاترین معدل را دارند استقبال بیشتری می کند. برای اینکه بتوانید دانشجوی موفقی باشید بهتر است با معدل بابا در این آزمون ها شرکت کنید. زمانی که ریز نمرات شما به همراه معدل ترجمه و بررسی می شود کارشناسان متوجه پذیرش و عدم پذیرش شما خواهند شد و این موضوع در اسرع وقت اطلاع رسانی می شود.

عملکرد سیستم آموزشی ترکیه

سیستم آموزشی ترکیه کیفیت بالایی دارد و در تمام دانشگاه ها اساتید مجرب و با سابقه فعالیت می کنند به همین دلیل مدرک این دانشگاه ها اعتبار جهانی دارد. افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد را دارند بهتر است کمی با این سیستم آموزشی آشنایی پیدا کنند. سیستم آموزشی این کشور از دوره پیش دبستانی شروع شده و تا فوق دکتری ادامه دارد. برای تحصیل در مقطع ارشد مدت زمان خاصی یعنی ۲ سال در نظر گرفته می شود که در این تایم آموزش هایی به صورت کاملا تخصصی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.
در نظام آموزشی ترکیه دروس به صورت کاملا روان و شفاف تدریس می شوند تا برای دانشجویانی که به زبان ترکی و انگلیسی آموزش می بینند قابل فهم باشد. هر دانشگاه رشته های مختص به خود را دارد و طبق رشته مورد نظر دروسی را تدریس می کند. اساتیدی که در دانشگاه ها فعالیت می کنند سابقه و تجربه لازم را دارند. کلاس ها به صورت حضوری و آنلاین برگزار می شوند و برای درس های عملی هر گونه تجهیزاتی فراهم می شود. شرایط تحقیق برای دانشجویانی که تحصیل را به اتمام می رسانند فراهم شده تا بتوانند پایان نامه خوبی را ارائه کنند.

تحصیل ارشد در ترکیه

تحصیل ارشد در ترکیه

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه بر اساس نوع دانشگاه و رشته مربوطه مشخص می شود. دانشگاه های دولتی همیشه هزینه کمتری را در نظر می گیرند چون دولت برای جبران هزینه برای آنها کمک می کند. اما دانشگاه های خصوصی و آزاد با هزینه بیشتری دانشجویان را پذیرش می کنند. برخی رشته ها پر هزینه هستند و دانشجو باید برای تحصیل در این رشته ها هزینه بالاتری را در نظر بگیرد. نسبت به دانشگاه های اروپایی هزینه تحصیل در ترکیه مناسب و مقرون به صرفه است.
اگر شخصی تمایل دارد تا مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه دولتی ترکیه و به زبان انگلیسی سپری کند باید هزینه بیشتری را به دانشگاه پرداخت کند. تورم و بالا رفتن قیمت دلار باعث شده تا هر ساله این هزینه افزایش پیدا کند. شهریه هر دانشگاه با توجه به امکاناتی که دارد و خدماتی که ارائه می دهد مشخص می شود. هر چه امکانات دانشگاه بیشتر و مجهزتر باشد قطعا شهریه بالاتر خواهد بود. برخی دانشجویان علاوه بر هزینه تحصیل باید هزینه زندگی را هم تامین کنند به همین دلیل در کنار تحصیل به کار هم مشغول هستند.

سخن پایانی
اگر چه ترکیه برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مناسب است اما شما باید قبل از اخذ پذیرش مشاوره های لازم را انجام دهید تا بتوانید بهترین رشته و دانشگاه را انتخاب کنید. افرادی که با بورسیه وارد دانشگاه می شوند شرایط بهتری برای تحصیل دارند و نیازی نیست که هزینه ای پرداخت کنند. نزدیک بودن ترکیه از نظر فرهنگ و آداب و رسوم به ایران باعث شده تا شرایط کار و زندگی هم برای دانشجویان راحت تر باشد. ما در موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان سعی کرده ایم تا اطلاعات مفید و بروزی را در اختیار شما قرار دهیم که به کمک آن می توانید از قوانین مهاجرت تحصیلی اطلاع داشته باشید و تحصیل را به بهترین شکل در این کشور شروع کنید.

 

مشاوره و ارتباط با ما

شماره تماس

۰۲۱-۵۲۷۱۶

اینستاگرام خسروان

جدیدترین مطالب

لیست دانشگاه های ترکیه
تحصیل ارشد در ترکیه
تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه
تحصیل پرستاری در ترکیه
تحصیل دندانپزشکی در ترکیه
تحصیل داروسازی در ترکیه
تحصیل در ترکیه بدون آزمون
شرایط تحصیل رایگان در ترکیه
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *