تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

دندانپزشکی یکی از رشته های محبوب در کشور ترکیه است که سالیانه هزاران نفر از نقاط مختلف جهان مخصوصاً کشور ایران برای تحصیل در این رشته به ترکیه سفر می کنند. دانشگاه های ترکیه از بهترین دانشگاه های جهان هستند که مدرک آنها در ایران نیز معتبر بوده و شما می توانید در آن ها به تحصیل دندانپزشکی پردازید. دانشگاه دندانپزشکی ترکیه به دلیل داشتن رتبه علمی بالا و اساتید با تجربه جزء بهترین دانشگاه ها در سطح جهان شناخته می شود که تحصیل در آن می تواند شرایط ایده آلی را برای دانشجویان رشته دندانپزشکی به وجود بیاورد. در این مقاله از سری مقالات موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان قصد داریم تا اطلاعات بیشتری در خصوص تحصیل دندانپزشکی در ترکیه در اختیار شما قرار دهیم.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه می تواند مزیت های فراوانی داشته باشد که همین موضوع توانسته است نظر بسیاری از دانشجویان ایرانی را به خود جلب کند، معتبر بودن مدارک پزشکی دانشگاه های ترکیه از مهمترین مزیت تحصیل در این کشور به حساب می آید؛ علاوه بر این، بیشتر دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه مورد تایید وزارت علوم و بهداشت پزشکی ایران هستند که همین موضوع باعث شده است تا افراد زیادی از کشور ایران برای تحصیل به این دانشگاه ها مهاجرت کنند. از دیگر مزیت های تحصیل در دانشگاه ترکیه می توان به نزدیکی مسافت کشور ترکیه و ایران اشاره کرد. نزدیک بودن فرهنگ دو کشور، عدم نیاز به ویزا و مهاجرت تحصیلی آسان و بالا بودن سطح علمی دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه از دیگر مزیت های مهم برای تحصیل در این کشور به حساب می آید.

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

برای تحصیل در رشته دندانپزشکی دانشگاه های ترکیه شرایط متفاوتی وجود دارد و دانشگاه‌های این کشور به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم بندی می شوند. برای ورود به دانشگاه های خصوصی نیاز به شرکت در آزمون خاصی نیست و شما بر اساس سوابق تحصیلی خود می‌ توانید پذیرش شوید، در مقابل، دانشگاه های دولتی کشور ترکیه وجود دارند که برای ورود به آنها نیاز به شرکت در آزمون ورودی به نام یوس است. متقاضیان ورود به دانشکده های دندانپزشکی ترکیه باید دارای مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی باشند، علاوه بر این باید در تمام دروس نمره قبولی را کسب کرده باشند.
در آزمون ورودی یوس سوالاتی از قبیل دروس ریاضی، هوش و هندسه برگزار می شود که متقاضیان باید نمره حد نصاب قبولی را در آن به دست بیاورند؛ همچنین در بخش دوم جهت ارزیابی میزان تسلط متقاضیان به زبان ترکی آزمونی برگزار می‌ شود که دانشجو باید به زبان ترکی تسلط نسبی یا کامل داشته باشد.

بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل دندانپزشکی

ترکیه دانشکده‌ های دندانپزشکی زیادی برای تحصیل دارد که برخی از بهترین دانشکده ها برای تحصیل در این رشته به شرح زیر است:

  • دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه در آنکارا پایتخت ترکیه واقع شده است و یکی از معتبرترین مراکز آموزشی پزشکی کشور ترکیه به حساب می‌ آید که از لحاظ جایگاه علمی رتبه اول دانشگاه های ترکیه را دارد.

  • دانشگاه آنکارا

دانشگاه آنکارا یکی دیگر از دانشگاه های دولتی ترکیه است که انواع امکانات رفاهی و خوابگاه های دانشجویی با قیمت کم را در اختیار دانشجویان قرار می‌ دهد. برای ورود به دانشکده دندانپزشکی این دانشگاه متقاضیان باید دارای معدل بالا باشند و در آزمون ورودی این دانشگاه نیز پذیرفته شوند.

  • دانشگاه استانبول

یکی از قدیمی ترین مراکز آموزشی کشور ترکیه دانشگاه استانبول است که دانشجویان می توانند در رشته دندانپزشکی در دو زبان انگلیسی و ترکی استانبولی در آن تحصیل کنند. برای ورود به این دانشگاه نیاز به شرکت در آزمون ورودی و کسب نمره قبولی است. دانشگاه استانبول دارای اعتبار بالایی در جهان بوده و توانسته است مورد توجه علاقه مندان به تحصیل دندانپزشکی واقع شود.

  • دانشگاه جراح پاشا

دانشگاه جراح پاشا از دانشگاه های خصوصی در شهر استانبول است که از جمله مراکز علمی پیشرو در رشته های پزشکی و دندانپزشکی به حساب می آید. دانشجویان می توانند بر اساس علاقه خود به دو زبان انگلیسی و ترکی استانبولی در این دانشگاه تحصیل کنند؛ برای پذیرش در دانشگاه جراح پاشا شما باید در دو آزمون ورودی نمره قبولی دریافت کنید.

  • دانشگاه کوچ

یکی از دانشگاه های خصوصی شهر استانبول که دانشجویان دندانپزشکی در آن به زبان انگلیسی تحصیل می کنند، دانشگاه کوچ است. این دانشگاه به دانشجویان ممتاز کمک هزینه و بورس تحصیلی اهدا می کند. در حال حاضر بیمارستان دانشگاه کوچ جزء مجهزترین و بزرگترین بیمارستان های ترکیه به حساب می آید.

  • دانشگاه آجی بادام

از دیگر دانشگاه های خصوصی شناخته شده در شهر استانبول، دانشگاه آجی بادام است که دانشجویان دندانپزشکی می توانند در این رشته به دو زبان انگلیسی یا ترکی تحصیل کنند. متقاضیان ورود به این دانشگاه می توانند از طریق پذیرش با آزمون یا بدون آزمون وارد این دانشگاه شوند.

  • دانشگاه آتاتورک

از دیگر دانشگاه های دولتی مطرح و پیشرفته در شهر ارزروم ترکیه، دانشگاه آتاتورک است که در حال حاضر دانشجویان زیادی در رشته دندانپزشکی در آن مشغول به تحصیل هستند. داشتن مدرک تافل یا مدرک زبان ترکی و شرکت در آزمون ورودی این دانشگاه، شرط اصلی پذیرش دانشگاه آتاتورک است.

مدارک مورد نیاز تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

برای تحصیل در رشته دندانپزشکی دانشگاه ترکیه نیاز به مدارک مختلفی است که برخی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز جهت پذیرش و تحصیل دندانپزشکی ترکیه به شرح زیر است:
● مدرک دیپلم دبیرستان
● ریز نمرات دبیرستان
● فرم درخواست پذیرش از دانشگاه
● قبولی آزمون ورودی دانشگاه
● داشتن مدرک زبان انگلیسی یا تسلط بر زبان ترکی
● پرداخت هزینه ها
علاوه بر مدارک ذکر شده در صورتی که متقاضی در یکی از دانشگاه های ترکیه پذیرش شود نیاز به اخذ ویزای تحصیلی دارد، از مهمترین مدارکی که برای دریافت ویزای تحصیلی جهت ارائه به سفارت ترکیه نیاز است می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
● پاسپورت معتبر با اعتبار لازم
● گواهی تمکین مالی

● نامه پذیرش از دانشگاه
● گواهی عدم سوء پیشینه
● گواهی سلامت پزشکی
● عکس پرسنلی
● بیمه درمانی

شرایط سنی تحصیل دندانپزشکی ترکیه

امروزه بیشتر دانشگاه های ترکیه شرایط سنی برای افراد متقاضی در نظر نمی‌ گیرند و شما با هر شرایط و هر سن و سالی می توانید برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه اقدام کنید. در حال حاضر افراد مختلفی با تمامی سنین از جوان تا میانسال در دانشگاه های ترکیه مشغول به تحصیل بوده و شرایط سنی دانشجویان در دانشگاه های ترکیه از اهمیت بسیار کمی برخوردار است. البته در برخی از دانشگاه‌های این کشور اولویت پذیرش با متقاضیان کم سن بوده ولی در اکثر مواقع قانونی برای حداقل یا حداکثر سن وجود ندارد به طوری که حتی افراد میانسال یا افرادی که دارای سن بالایی هستند با خیال راحت می توانند در دانشگاه به تحصیل رشته مورد نظر خود بپردازند.

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه مانند بیشتر کشورهای دیگر ۵ سال طول می کشد، در ۲ سال اول مطالب به صورت تئوری یا تئوری_ عملی آموزش داده شده و در سال بعد دانشجو وارد محیط بیمارستان می شود و آموزش ها و مهارت های لازم را به صورت عملی یاد می گیرد. فردی که به عنوان دانشجوی دندانپزشکی به یکی از دانشگاه های ترکیه وارد می شود در سال اول تحصیل خود واحدهای درسی در موضوعاتی مانند علوم طبیعی پایه، آناتومی، فیزیولوژی، بافت شناسی و داروسازی را در کورس های مختلف یاد می گیرد، در سال‌های بعد دانشجو با دروسی مانند آسیب شناسی و بیوشیمی سر و کار دارد. در مراحل و سال های بالاتر دانشجوی دندانپزشکی مرحله بالینی را آغاز کرده و به صورت حضوری در کلینیک ها به یادگیری چگونگی درمان بیماران می پردازد. در طی سال‌های آخر دانشجویان به صورت جدی دوره های عملی را سپری کرده و به مداوای بیماران و درمان مشکلات دهان و دندان آن ها می پردازند.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

با توجه به نوع دانشگاهی که متقاضی در آن پذیرش شده است، هزینه تحصیل دندانپزشکی می تواند متفاوت باشد، به طور معمول هزینه تحصیل در این رشته در یک دانشگاه خصوصی نسبت به دانشگاه دولتی بسیار بیشتر است علاوه بر این هزینه های دیگری مانند هزینه غذا، هزینه خوابگاه، هزینه وسایل حمل و نقل یا هزینه های متفرقه دیگر نیز وجود دارد که بهتر است متقاضیان قبل از شرکت در آزمون و ورود به دانشگاه دندانپزشکی آن را در نظر داشته باشند. به طور معمول هزینه تحصیل در دانشگاه خصوصی در حدود ۱۵۰۰ تا ۹۵۰۰ دلار در سال و هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی بین ۲۰ تا ۵۰ هزار لیر به صورت سالیانه است. البته امکان دریافت بورسیه تحصیلی نیز برای برخی از دانشجویان وجود دارد که این کار می‌ تواند میزان شهریه و هزینه پرداختی توسط دانشجویان را تا مقادیر قابل توجهی کاهش دهد.

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه به چه زبانی است؟

تعداد دانشگاه های دندانپزشکی موجود در ترکیه زیاد است و در این دانشگاه ها دروس به زبان های مختلفی تدریس می شود ولی در بسیاری از آنها زبان غالب، انگلیسی و ترکی است. بسیاری از ایرانیان به منظور تحصیل در این کشور زبان انگلیسی یا ترکی را انتخاب می‌کنند ولی برای سهولت در زمان تحصیل، یادگیری کامل زبان ترکی _ استانبولی به شما کمک زیادی می کند. علاوه بر زبان های فوق، در برخی از دانشگاه‌ها شما می توانید به زبان های اسپانیایی، آلمانی و فرانسوی نیز تحصیل کنید ولی دانشجویانی که با زبان ترکی آشنایی داشته باشند شرایط راحت تری برای تحصیل در ترکیه دارند. معمولا تسلط به زبان ترکی زندگی در این کشور را به صورت روزمره تا حد زیادی راحت می کند به همین دلیل بسیاری از موسسات مهاجرت تحصیلی به افراد توصیه می کنند تا حد مقدور اقدام به یادگیری زبان ترکی کنند.

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

بازار کار دندانپزشکی پس از پایان تحصیلات در ترکیه

افرادی که از دانشگاه های ترکیه در رشته دندانپزشکی فارغ التحصیل شده اند بازار کار خوبی در انتظار آنها است، این افراد می‌توانند پس از دریافت پروانه اشتغال خود به کار در مطب های خصوصی یا کلینیک ها مشغول شوند. این افراد حتی می توانند در صورت تمایل به کشور ایران بازگشته و مشغول به کار شوند. مدرک بیشتر دانشگاه های ترکیه بین المللی بوده و افراد فارغ التحصیل می توانند بر اساس علاقه خود به هر کدام از کشورهای جهان مهاجرت کرده و در آنها مشغول به کار شوند، افرادی که مدرک دندانپزشکی دانشگاه های معتبر ترکیه را کسب کرده اند می توانند با خیال راحت در مطب های شخصی یا کلینیک های عمومی شروع به کار کنند. علاوه بر این، حقوق دریافتی این افراد نیز بسیار بالا بوده و دندانپزشکان فارغ التحصیل می توانند حقوق خوبی از طریق انجام خدمات دندانپزشکی به دست بیاورند.

دندانپزشکی ترکیه یکی از رشته های محبوب و آینده دار به حساب می‌آید و بسیاری از فارغ التحصیلان به سرعت وارد بازار کار می‌ شوند؛ به همین دلیل امروز این رشته جزء رشته های پرطرفدار در ترکیه به حساب می آید.

سخن پایانی
تحصیل در رشته دندانپزشکی دانشگاه های معتبر ترکیه رویای بسیاری از جوانان ایرانی است این افراد پس از پایان تحصیلات می تواند برای کار به کشورهای اروپایی، آمریکا یا کانادا مهاجرت کنند. به منظور داشتن تحصیلی راحت با هزینه‌های کم، موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان می‌ تواند به شما کمک کند تا در کمترین زمان به رویای خود دست پیدا کنید. در حال حاضر این موسسه به متقاضیان تحصیل رشته دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه کمک می‌کند تا در کمترین زمان مدارک مورد نیاز را فراهم کرده و بتوانند در زمان تعیین شده در آزمون های دانشگاه های دولتی شرکت کرده یا نسبت به ثبت نام در دانشگاه های خصوصی اقدام کنند.

 

مشاوره و ارتباط با ما

شماره تماس

۰۲۱-۵۲۷۱۶

اینستاگرام خسروان

جدیدترین مطالب

لیست دانشگاه های ترکیه
تحصیل ارشد در ترکیه
تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه
تحصیل پرستاری در ترکیه
تحصیل دندانپزشکی در ترکیه
تحصیل داروسازی در ترکیه
تحصیل در ترکیه بدون آزمون
شرایط تحصیل رایگان در ترکیه
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *