تحصیل داروسازی در ترکیه

یکی از لذت بخش ترین اتفاق زندگی هر فردی رسیدن به اهدافی است که برای آن تلاش کرده است. این هدف می تواند قبولی در سه رشته پر طرفدار پزشکی، دندانپزشکی به ویژه داروسازی باشد. اما ممکن است در دانشگاه های داخل کشور امکان قبول شدن وجود نداشته باشد از همین رو نباید از هدف خود دست بکشید؛ زیرا می توانيد با شرکت در آزمون های ورودی ساده در ترکیه تحصیل خود را را در رشته داروسازی ادامه دهید. وجود بورسیه های متنوع تحصیلی و مدارک معتبر بین المللی موجب شده است دانشجویان زیادی از سایر کشورها خواهان تحصیل در ترکیه آن هم در رشته داروسازی شوند.
رشته داروسازی لوکس و پردرآمد به شمار می آید به همین علت تحصیل در رشته داروسازی ترکیه در بین دانش آموزان و دانشجویان ایرانی نیز بسیار محبوبیت پیدا کرده است. داروسازی در اکثر دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی و انگلیسی تدریس می شود. رتبه دانشگاه های ترکیه در اروپا بالا بوده و در رنکینگ جهانی زیر ۲۰۰است؛ بنابراین مدرک تحصیلی شما معتبر بوده و می توانید با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری در بازار داروسازی مشغول به کار شده و اقامت دائم بگیرید. اگر مایل به تحصیل داروسازی در کشور ترکیه هستید اما اطلاعی ندارید از کجا و به چه روشی این کار را انجام دهید جای هیچ گونه نگرانی نیست؛ زیرا در این مقاله از سری مقالات موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان قصد داریم، اطلاعات بیشتری در خصوص تحصیل داروسازی در ترکیه به شما ارائه کنیم.

داروسازی در ترکیه

رشته داروسازی همانطور که از نام آن می توان فهمید در تولید و ساخت دارو، کنترل وضعیت دارو در بدن، تاثیر در سلامت افراد و کم کردن عوارض بیماری های خطرناک نقش بسیار مهمی دارد. تبدیل ماده به قرص، شربت یا کپسول از جمله وظایفی است که دکتر داروساز انجام می دهد. داروسازی رشته ای است که از آن با نام ابزار پزشکی نیز یاد می شود؛ زیرا یک عضو مهم در دنیای سلامت و بهداشت است. در چند سال اخیر رشته داروسازی به یکی از پرطرفدارترین رشته ها در بین متقاضیان تحصیل در ترکیه تبدیل شده است. داروسازی در ترکیه به صورت پیوسته تدریس نمی شود؛ به همین دلیل علاقه مندان به این رشته ابتدا باید تحصیل در مقطع لیسانس را سپری کنند، سپس در صورت تمایل برای تحصیلات تکمیلی مانند کارشناسی ارشد و دکتری دست به کار شوند.

تحصیل داروسازی در ترکیه

تحصیل داروسازی در ترکیه

در ترکیه دانشگاه های متعددی وجود دارد که رشته داروسازی را برای دانشجویان خارجی فراهم آورده است تا بتوانند در طول ۵ سال مدرک خود را دریافت کنند. از جمله دروسی که در دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در رشته داروسازی ارائه می شوند عبارتند از:
• فناوری اطلاعات پایه
• شیمی تحلیلی
• شیمی آلی
• علوم پایه دارویی
• قانون دارویی
• داروسازی و علوم پایه پزشکی
• مواد اولیه دارویی
• شیمی دارویی
• فناوری دارویی
• بیوشیمی بالینی

شرایط پذیرش برای تحصیل در رشته داروسازی ترکیه

برای دانشجویان و متقاضیان تحصیل در ترکیه فرصت بسیار مناسبی است تا بتوانند ضمن تحصیل از روابط فرهنگی، مناطق گردشگری و تفریحی این کشور نیز استفاده کنند. برای اینکه وارد رشته داروسازی در ترکیه شوید نیازی نیست حتما مدرک تجربی داشته باشید؛ بلکه با دیپلم ریاضی نیز می توانید در این رشته تحصیل کنید. از اصلی ترین شروط ورود به رشته داروسازی در ترکیه قبولی درآزمون YOZ یا SAT است. اگر در یکی از این آزمون ها قبول شوید، مجبور هستید یک سال در کالج مخصوص دانشگاه تحصیل کنید، سپس از سال بعد وارد دانشگاه شوید. دریافت ویزای تحصیلی برای رشته های مختلف را می توان برای تمام سنین دریافت کرد زیرا شرط محدوده سنی ندارد. معدل یکی دیگر از شروط وارد شدن به دانشگاه های ترکیه برای رشته داروسازی است پس به دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد که با چه معدلی پذیرش کند. برای ورود به رشته داروسازی در ترکیه باید در آزمون هایی شرکت کنید که عبارتند از:

  • آزمون یوس

اصلی ترین و مهم ترین آزمونی که برای دانشجویان خارجی جهت ورود به دانشگاه های ترکیه اخذ می شود شرکت در آزمون یوس است. اگر این آزمون را با موفقیت و قبولی پشت سر بگذارید اجازه خواهید داشت تا در رشته داروسازی دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه ثبت نام و مشغول به تحصیل شوید. در این آزمون ۸۰ سوال از مهارت هوش و ریاضی اخذ می شودو نمره آن از ۱۰۰ محاسبه شده و نمره منفی دارد به طوری که به ازای چهار پاسخ غلط یک پاسخ درست حذف خواهد شد. اما بدانید که آزمون یوس یک آزمون داخلی در ترکیه است و افرادی که خواهان تحصیل به زبان ترکی هستند باید در این آزمون شرکت کنند. افرادی که خواهان تحصیل به زبان انگلیسی هستند باید در آزمون SAT شرکت کنند.

  • آزمون SAT

این آزمون به زبان انگلیسی برگزار می شود و مختص افرادی است که مایل هستند به زبان انگلیسی در دانشگاه تحصیل کنند پس باید زبان خود را تقویت کرده و سطح دانش انگلیسی خود را ارتقا دهید. در آزمون SAT ۱۵۴ سوال در سه بخش و مدت زمان ۱۸۰ دقیقه از دروس هندسه، ریاضی، درک مطلب و نگارش گرفته می شود و شما باید در این مدت به سوالات پاسخ دهید. آزمون SAT نمره منفی ندارد؛ زیرا بر اساس تعداد پاسخ های درست محاسبه می شود.

  • بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی رشته داروسازی در ترکیه به تعداد کمی از افراد که واجد شرایط هستند، داده می شود؛ بنابراین متقاضیان برای گرفتن بورسیه تحصیلی باید شرایطی همچون:
• بالاترین نمره را در آزمون SAT کسب کنند.
• بالاترین نمره را در آزمون ورودی یوس به دست آورند.
• معدل دیپلم بالایی در رشته تجربی و ریاضی داشته باشند.
• شرایط مالی چندان خوبی نداشته باشند.
• در درس هایی که پایه رشته داروسازی محسوب می شوند نمرات بالایی داشته باشند.

چرا ترکیه کشوری مناسب برای تحصیل در رشته داروسازی است؟

داروسازی از جمله رشته های مهم و تاثیرگذار در سلامت افراد و جامعه تلقی می شود که در بین دانشجویان محبوب بوده و همه ساله تعداد زیادی از متقاضیان خارجی خواستار تحصیل این رشته در ترکیه هستند. دلایلی که سبب افزایش تمایل دانشجویان بین المللی برای تحصیل داروسازی در ترکیه شده است موارد زیر هستند:

  • صنعت دارو در ترکیه

ترکیه کشوری پر جمعیت محسوب می شود؛ به همین علت پر مصرف ترین کشور منطقه در دارو نیز تلقی می شود؛ از این رو نیاز به دارو در این کشور زیاد بوده و به داروسازان زیادی نیز محتاج است؛ بنابراین تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه بهترین فرصت برای دانشجویان بین المللی است.

  • وجود برنامه های تحصیلی پیشرفته

در دانشگاه های ترکیه رشته داروسازی را با برنامه ها و روش های قوی و پیشرفته تدریس می کنند که در آن تحقیقات بالینی و فرایندهای صنعت دارویی نیز مطالعه می شود؛ به همین خاطر دانشجویانی که در این رشته مشغول به تحصیل هستند در ترکیه متخصص دارو شناخته می شوند.

کشور ترکیه در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی هزینه نسبتا پایین تری برای تحصیل در رشته داروسازی در نظر گرفته است. دانشجویان بین المللی که نمرات و معدل بالایی دارند هزینه تحصیل را می توانند به صورت شهروندی خود ترکیه پرداخت کنند. ضمن اینکه در دانشگاه های ترکیه بورسیه های آموزشی و تحقیقات بی شماری برای دانشجویان فراهم شده است.

  • موقعیت جغرافیایی خوب

ترکیه کشوری در حال توسعه و پیشرفت در خاورمیانه تلقی می شود که این فرصت و امکان را به دانشجویان بین المللی می دهد تا زندگی و کار در یک کشور پویا و رو به رشد را تجربه کنند .

مزایای تحصیل داروسازی در ترکیه

تحصیل رشته داروسازی در ترکیه بهترین زمان به خصوص برای دانشجویان ایرانی است تا بتوانند با فرهنگ، هنر و روابط این کشور بیشتر آشنا شوند. از مزایای تحصیل داروسازی در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• بهترین مکان برای بهره مندی از سیستم آموزشی عالی با کیفیت بالا
• تنوع در زمینه داروسازی برنامه ها و دوره های آموزشی
• بهره مندی از برنامه اراسموس
• برخورداری از پردیس های فناوری مدرن
• بهترین فرصت برای یادگیری زبان ترکی
• شرایط زندگی در این کشور آسان است.
• دارای طبیعت زیبا و بکر
• هزینه تحصیل پایین تری نسبت به سایر کشورها
• معتبر بودن مدرک دانشگاهی کشور ترکیه در کشورهای اروپایی و آسیایی به ویژه در ایران

بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل داروسازی

برای اینکه بتوانید از میان دانشگاه های ترکیه بهترین دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کنید باید به دو نکته توجه کنید. اول اینکه بین دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه از نظر شهریه و امکانات تفاوت هایی وجود دارد. دوم نحوه تحصیل است که می تواند بورسیه، دریافت و ثبت نام بدون آزمون باشد. آگاه باشید که تعداد خوابگاه هایی که دانشگاه های دولتی ترکیه برای اسکان می دهند بیشتر از دانشگاه های خصوصی است به همین علت هزینه بسیار پایین می آید؛ همچنین بسیاری از دانشگاه های خصوصی خواستار تمکن مالی از دانشجویان خارجی هستند این در حالی است که با تحصیل در دانشگاه دولتی نیازی به ارائه گواهی تمکن مالی نیست. اما لیست بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل رشته داروسازی عبارتند از:
• دانشگاه آنکارا: در این دانشگاه دوره های عملی و کاربردی بسیار پیشرفته ای برای دانشجویان فراهم شده است؛ همچنین علاوه بر تحصیل می توانید از زیبایی تفریحی و گردشگری آنکارا نیز بهره مند شوید.
• دانشگاه استانبول: در دانشگاه استانبول رشته داروسازی به زبان انگلیسی تدریس می شود؛ به همین منظور داشتن مدرک زبان برای ثبت نام نیاز است.
• دانشگاه قاضی: از دانشگاه های دولتی ترکیه است که می توانید رشته داروسازی را با هزینه پایین بخوانید.
• دانشگاه آجی بادام: این دانشگاه نیز دولتی بوده و برای دریافت پذیرش آن باید مدرک SAT ارائه دهید.
• دانشگاه باشکنت: جزو دانشگاه های خصوصی در شهر آنکاراست که برای ورود به آن باید معدل دیپلم بالایی داشته باشید تا بتوانید در آزمون ورودی شرکت کنید.
• دانشگاه آتاتورک: دانشگاه دولتی برای تحصیل رشته داروسازی در شهر ارزروم ترکیه است که با هر دو زبان ترکی و انگلیسی تدریس می شود.
• دانشگاه اگه: دانشگاه اگه دولتی بوده و در سطح جهان اعتبار بین المللی دارد که برای پذیرش در این دانشگاه باید در آزمون یوس قبول شوید.

هزینه تحصیل داروسازی در ترکیه

در ترکیه همانند کشورهای اروپایی دو سیستم آموزشی دولتی و خصوصی وجود دارد که هزینه تحصیل در دانشگاه دولتی بسیار پایین تر از دانشگاه خصوصی است. هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار مقرون به صرفه و مناسب است. اما تحصیل در سیستم خصوصی بسیار گران است. در برخی از دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه به تصمیم دولت هزینه کمتری از دانشجویان اتحادیه اروپا گرفته می شود.

تحصیل داروسازی در ترکیه

تحصیل داروسازی در ترکیه

سخن پایانی
در چند سال اخیر تحصیل داروسازی در ترکیه از محبوبیت زیادی برخوردار شده است به طوری که بعد از رشته های پزشکی و دندانپزشکی سومین رتبه پرطرفدار را بین متقاضیان خارجی کسب کرده است. دانشگاه های متعدد ترکیه همه ساله تعداد زیادی دانشجو در رشته داروسازی پذیرش می کند که دانشجویان خارجی نیز سهمیه مشخصی دارند. اما برای ورود به دانشگاه های ترکیه باید در آزمون ورودی یوس یاSATقبول شوند یا با معدل بالایی که دارند بورسیه دریافت کنند. رشته داروسازی را می توانید هم به زبان ترکی و هم انگلیسی یاد بگیرید؛ از همین رو برای تحصیل به زبان انگلیسی باید در آزمونSAT نمره قبولی بگیرید و برای تحصیل به زبان ترکی باید در آزمون یوس نمره قبولی را دریافت کنید. طول دوره تحصیل داروسازی در ترکیه ۵ سال بوده و به دلیل پولسازی و پرستیژ بالا طرفداران زیادی در سرتاسر جهان دارد. برای تحصیل در ترکیه باید شرایطی مانند هزینه های تحصیل، هزینه های زندگی، دسترسی به سامانه های آموزشی، امکانات دانشگاهی و… را در نظر بگیرید.

مشاوره و ارتباط با ما

شماره تماس

۰۲۱-۵۲۷۱۶

اینستاگرام خسروان

جدیدترین مطالب

لیست دانشگاه های ترکیه
تحصیل ارشد در ترکیه
تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه
تحصیل پرستاری در ترکیه
تحصیل دندانپزشکی در ترکیه
تحصیل داروسازی در ترکیه
تحصیل در ترکیه بدون آزمون
شرایط تحصیل رایگان در ترکیه
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *