شرایط مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی در سال 2024

یکی از راه‌های مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی می‌باشد که پناهندگی در ایتالیا یکی از روش‌های غیر قانونی و پرخطر برای متقاضیانی است که خواستار مهاجرت به این کشور تاریخی و مدرن هستند. هر کشور قوانین خاصی را برای پناهندگان وضع نموده است، بنابراین در این مقاله می‌خواهیم در مورد وضعیت پناهنده در کشور ایتالیا و شیوه برخورد دولت این کشور با افراد پناهجو را مورد بررسی قرار دهیم.

مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی

ایتالیا در جنوب قاره اروپا قرار گرفته است. این کشور با جمعیت 60 میلیون نفر بوده و دین بیشتر مردم این کشور مسیحی است. ایتالیا آب و هوای معتدل دارد و پایتخت این کشور، شهر زیبای رم می‌باشد. وجود سواحل دریای مدیترانه و طبیعت زیبای ایتالیا موجب شده این کشور همواره مقصد گردشگران باشد.

ایتالیا مانند اکثر کشورهای اتحادیه اروپا به ماده 14 اعلامیه جهانی حقوق بشر پیوسته است و از امضا کنندگان کنوانسیون بین‌المللی رعایت حقوقی مدنی و کنوانسیون اروپایی حمایت از حقوق بشر است. پناهجویان در کشور ایتالیا حق آموزش، کار، بهداشت، درمان و همچنین مسکن دارند. مسائل مربوط به اخراج و بازگرداندن پناهجویان به وطن خود بر حسب قوانین داخلی ایتالیا است و بررسی این مسائل بر عهده سیستم قضایی این کشور می‌باشد.

ایتالیا در پذیرش پناهجویان خیلی سخت‌گیرانه عمل می‌نماید. این کشور به جهت نزدیکی به کشورهای شمال آفریقا همواره با بحران پناهجویان آفریقایی مواجه بوده است و با موج اخیر پناهجویان از خاورمیانه تلاش کرده است تا از پذیرش این پناهجویان جدا خودداری نماید. همین عامل موجب شده تا مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی در مقایسه با کشور یونان کاهش پیدا کند. باید ذکر شود که بیشتر مهاجران موجود در کشور ایتالیا، مهاجرت به این کشور از طریق پناهندگی را انتخاب نکرده‌اند، بلکه به روش‌های دیگر از جمله تحصیل، کار، سرمایه‌گذاری و … به این کشور مهاجرت نموده‌اند.

Immigrate-to-Italy-through-asylum---2

شرایط پناهندگان در ایتالیا

مبتنی بر کنوانسیون بین‌المللی ژنو که پراهمیت‌ترین ماده حقوق بین‌الملل بشر دوستانه به حساب می‌آید، اگر شهروند کشوری به دلیل مسائل شخصی، باورهای دینی، گرایشات سیاسی و همچنین جنگ و ناامنی در معرض خطر جدی قرار بگیرد، به گونه‌ای که خوف شدید مبنی بر شکنجه شدن یا حتی به قتل رسیدن او وجود داشته باشد و بدین علت به یکی از کشورهای عضو کنوانسیون پناهنده گردد، آن کشور مقصد موظف است پذیرای وی باشد و شرایطی را مهیا نماید که وی بتواند با برخورداری از حقوق اولیه خویش به زندگی در آن کشور ادامه دهد.

لازم به ذکر است که تعهد فوق، موارد استثنایی هم دارد، نظیر محکومین جنایت بر حسب قوانین کیفری، افراد پر مخاطره برای امنیت کشور ، افراد با سابقه عضویت در باندهای تروریستی و تبهکاری، افراد متهم به مخالفت و مقابله با مقاصد و اهداف سازمان‌های بین‌المللی و بشر دوستانه و … کشور ایتالیا با پیوستن به این کنوانسیون و عضویت در آن، درخواست پناهجویان را بر حسب قانون مربوطه بررسی کرده و واجدین شرایط را می‌پذیرد که این کار بر عهده وزارت کشور ایتالیا است.

بیشتر افرادی که درخواست پناهندگی به کشور ایتالیا را می‌دهند، افرادی هستند که قصد عبور از این کشور و رسیدن به کشورهای اروپایی دیگر را داشته‌اند، ولی به علت فشارهایی که سایر کشورهای اروپایی به دولت ایتالیا در رابطه با پناهجویان وارد کرد، این دولت مجبور به ممانعت افراد جهت رسیدن به کشورهای دیگر را نمود. از این رو دولت ایتالیا از کل پناهجویانی که وارد کشور ایتالیا می‌شوند اثر انگشت دریافت می‌کند، چناچه پناهجویان خود را به سایر کشورهای اروپایی برسانند، بر حسب قانون دوبلین برگردانده خواهند شد.

وضعیت پناهندگان در ایتالیا

بیشتر افرادی که مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی را انتخاب می‌کنند، افرادی هستند که از مسیر یونان نتوانسته‌اند خود را به اروپا برسانند. در گذشته ایتالیا گذرگاهی جهت عبور پناهجویان و رسیدن به کشورهای شمالی اروپا بود و کمتر کسی مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی را انتخاب می‌نمود و بیشتر افراد به فکر گرفتن پناهندگی در کشورهای شمال اروپا بودند.

ولی در حال حاضر برخلاف گذشته شمار زیادی از پناهجویان می‌خواهند در ایتالیا بمانند، این تصمیم اغلب به دو دلیل انجام می‌شود. اول این که عبور از مرز و سفر کردن به شمال اروپا خیلی مشکل گردیده است، چون کشورهای شمالی ایتالیا سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای را در مواجه با پناهجویان اتخاذ نموده‌اند و تقریبا در همه جا حتی با استفاده از زور مانع ادامه سفر پناهجویان می‌گردند. افزون بر این، بر حسب قانون دوبلین پناهجویان در همان کشوری که از آن داخل اتحادیه اروپا شده‌اند و در آن ثبت مشخصات شده‌اند، بایستی درخواست پناهندگیشان ثبت و بررسی گردد.
باید ذکر شود که رسیدن به ایتالیا برای افرادی که مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی را انتخاب نموده‌اند، مسیری مشکل‌تر از یونان دارد و خطرناک‌ترین بخش، عبور از دریای مدیترانه است که حتی خطرات جانبی برای پناهجویان به همراه دارد.

هنگامی که شما مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی را انتخاب می‌کنید، بایستی علاوه بر چالش‌هایی که در این کشور برای‌تان اتفاق می‌افتد، به فکر مسائل دیگری هم باشید. در واقع مهم‌ترین مسئله نحوه عبور شما از کشورهای مصر، لیبی و تونس است که در مسیر این سفر قرار دارند که هر کدام از این کشورها ارتباطات زیادی با کشورهای اروپایی دارند و کمک می‌کنند تا پناهجویان کمتری از مرزهای این کشورها به اروپا برسند.

معایب مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی

همان‌طور که می‌دانید اخذ ویزای پناهندگی جزو روش‌های پر خطر و آسیب‌پذیر در ایتالیا می‌باشد. بیشتر افراد به علت شرایط خوب و کیفیت زندگی در ایتالیا علاقه زیادی به مهاجرت به این کشور را دارند. بهتر است بدانید این روش مهاجرت اصلا روش مناسبی نمی‌باشد، زیرا در زمان مهاجرت به ایتالیا در هنگام راه ممکن است اتفاقات ناگوار و بدی برای شما و خانواده‌تان رقم بخورد.

احتمال دارد در مسیر مال و جانتان توسط قاچاقچیان مورد حمله و چپاول قرار گیرد. این روش به دلیل خطرات، هزینه و ریسک آن نمی‌ارزد و اصلا این روش برای مهاجرت توصیه نمی‌گردد. ممکن است اداره مهاجرت به ایتالیا درخواست پناهندگی شما را تایید نکند و شما مجبور به بازگشتن به کشور خود شوید.

اگر شما از طریق دریا وارد این کشور شوید، احتمال این که خطراتی مثل غرق شدن و مرگ برای شما رقم بخورد، بسیار زیاد است. افزون بر این موضوعات، هنگامی که وارد کشور ایتالیا شدید، بایستی برای مدتی در کمپ‌های مخصوص پناهندگان زندگی کنید که این کمپ‌ها از لحاظ بهداشتی و درمانی مکان مناسبی برای زندگی نمی‌باشد و ممکن است در آن‌جا به بیماری خاصی مبتلا گردید.

Immigrate-to-Italy-through-asylum----3

خطرات مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی

پناهندگی ایتالیا بیشتر توسط قاچاقچیان و افراد سودجو معرفی می‌شود. این افراد از شما سوءاستفاده نموده و از طریق شما کسب درآمد می‌کنند. قاچاقچیان آگاهی و اطلاعات کافی درباره پناهندگی و مهاجرت ندارند، این افراد سودجو به شما وعده‌های دروغ داده و ابتدا شما را به کشورهایی نظیر ترکیه، یونان و غیره می‌فرستند. شما هنگامی که وارد این کشورها شدید و درخواست پناهندگی دهید دیگر نمی‌توانید در کشورهای اروپایی مثل ایتالیا که عضو کنوانسیون ژنو هستند و از قانون دوبلین پیروی می‌کنند درخواست پناهندگی دهید، چون بر حسب قانون دوبلین چناچه در کشور دیگری درخواست پناهندگی دادید، دیگر در کشور دومی نمی‌توانید درخواست پناهندگی دهید.
در حقیقت شما با پناهندگی در ایتالیا از یک‌سری حقوق شهروندان محروم می‌گردید و حتی امکان بازگشت به کشور خودتان وجود ندارد. بهتر است بدانید ممکن است بنا به دلایلی درخواست پناهندگی شما رد گردد و شما به کشور خود بازگردید.

روش‌های مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی

بیشتر پناهجویانی که وارد کشور ایتالیا می‌شوند، پناهجویان آفریقایی هستند که از طریق راه‌های دریایی و خیلی خطرناک داخل این کشور شده‌اند و درخواست اولیه این افراد پناهنده کشور ایتالیا می‌باشد. پناهندگی به کشور ایتالیا به چند صورت است که ما در ادامه به تشریح آن‌ها می‌پردازیم.

مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی سیاسی

کسانی که در کشورشان مشکلات سیاسی دارند و نمی‌توانند عقیده و باورهای سیاسی خود را به آسانی بیان نمایند و دیدگاه این افراد با رویکرد قانونی کشورشان متفاوت می‌باشد، این گونه افراد به عنوان پناهنده سیاسی به ایتالیا مهاجرت کرده و درخواست پناهندگی می‌دهند.
پناهندگان سیاسی بایستی به دولت ثابت نمایند که واقعا به جهت مسائل سیاسی در کشور خودشان مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند.

مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی مذهبی

کسانی که به علت ایمان آوردن به دین خاصی و مسائل دینی کشور خود مورد خشونت قرار می‌گیرند، به عنوان پناهنده مذهبی به کشور ایتالیا پناه می‌آورند. این نوع پناهجویان باید اثبات کنند که به علت دین و مسائل مذهبی در کشور خود دشواری بسیاری می‌کشند.

مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی اجتماعی

کسانی که ویزای پناهندگی اجتماعی را درخواست می‌دهند، به دلیل وضعیت اجتماعی بد و نابسامان می‌خواهند از طریق پناهندگی وارد این کشور گردند. در این وضعیت ایتالیا اسناد و شرایط اجتماعی کشورتان را مورد بررسی قرار می‌دهد که در صورت تایید شرایط بد کشورتان می‌توانید در این کشور اقامت داشته باشید.

پناهندگی جنگی

افرادی می‌‌توانند از طریق پناهندگی جنگی به کشور دیگری مهاجرت کنند که به جهت جنگ و درگیری‌های کشورشان امنیت مالی و جانی ندارند و مورد تهدید قرار گرفته‌اند. در این شرایط این گونه افراد می‌توانند به کشور ایتالیا مهاجرت نمایند.

دلایل متقاضیان ایرانی برای مهاجرت به ایتالیا

متقاضیان ایرانی برای مهاجرت به ایتالیا دلایل زیادی دارند که پایین بودن هزینه‌های زندگی و تحصیل، بالا بودن امنیت اجتماعی و همچنین جذابیت‌های تاریخی و معماری این کشور را می‌توان از جمله دلایل مهم متقاضیان ایرانی در مهاجرت به ایتالیا محسوب نمود.

مردم ایتالیا خیلی خونگرم هستند و برای همین مهاجران در این کشور احساس غربت نمی‌کنند. عدم تبعیض نژادی و رفتارهای اجتماعی مناسب ایتالیایی‌ها با مهاجران و همینطور امکان رفت و آمد به سایر کشورهای حوزه شینگن از مهم‌ترین مزایای مهاجرت به ایتالیا می‌باشد که پرطرفدارترین روش‌های مهاجرت به این کشور از طریق تحصیل، کار و … را می‌توان نام برد.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

یکی از بهترین مسیرها برای مهاجرت به ایتالیا در سال 2024، تحصیل در این کشور است، زیرا که در این سال‌ها بیشترین نرخ دانشجوی ایرانی را در کشورهای جنوب اروپا در ایتالیا داراست و دلیل اصلی این موضوع وجود بورسیه تحصیل در ایتالیا است که هزینه‌های تحصیل را برای دانشجو رایگان می‌کند.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا به دلیل کیفیت بالای آموزش، تحصیل به زبان انگلیسی و همچنین هزینه پایین از محبوبیت خاصی برخوردار است. اکثر دانشگاه‌های برتر کشور ایتالیا آموزش در سطح جهانی را به صورت کامل به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

لازم به ذکر است که دانشجویان بین‌المللی که خواهان تحصیل در رشته پزشکی در کشور ایتالیا هستند، بایستی در آزمون ورودی دانشگاه‌های ایتالیا مختص رشته پزشکی یعنی آزمون IMAT شرکت کرده و در این آزمون نمره قبولی حداکثر 90 را دریافت کنند.

به طور کلی تحصیل پزشکی در ایتالیا شش سال زمان می‌برد که شامل دوره‌های تئوری و بالینی می‌باشد.

اخذ ویزای کاری ایتالیا

از سایر روش‌های مهاجرت به ایتالیا، مهاجرت کاری و اشتغال در این کشور است. ایتالیا ساختار اقتصادی پیشرفته و گسترده‌ای دارد و به عنوان یک کشور توسعه‌یافته، همچنان در حال توسعه‌های روزافزون است، از این رو می‌تواند یک گزینه بسیار خوب برای مهاجرت از طریق اخذ ویزای کار باشد. با توجه به زیرساخت‌ کلی اقتصادی این کشور، می‌توان اطمینان داشت که هر فرد با مدرک تحصیلی در یک رشته پرمتقاضی و داشتن صلاحیت کافی در حیطه دانش، تجربه کاری و همینطور سازگاری با فرهنگ ایتالیا، از لحاظ شغلی در این کشور موفق خواهد بود.

هزینه مهاجرت به ایتالیا

هزینه‌های زندگی در ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی چندان زیاد نیست. البته در بعضی مناطق این کشور که بیشتر توریستی بوده، هزینه زندگی بالا می‌باشد، ولی مناطق دیگر قیمت‌های مطلوبی دارد. اگر برای زندگی شهرهای کوچک ایتالیا را انتخاب نمایید، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

و در نهایت …

در پایان باید متذکر شد که مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی غیر قانونی بوده و خطرات زیادی دارد که در بعضی موارد نیز قابل جبران نخواهد بود، از این رو بهترین راه مهاجرت به این کشور، مهاجرت از طریق ادامه تحصیل در ایتالیا، از طریق اخذ ویزای کاری ایتالیا و … می‌باشد که افراد می‌توانند یکی از آن‌ها را برای مهاجرت انتخاب کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اقامت دائم ایتالیا می‌توانید همه روزه به صورت 24 ساعته با موسسه مهاجرتی خسروان تماس حاصل نموده و با کارشناسان مجرب ما مشاوره گردید.