اخذ اقامت دائم ایتالیا

ایتالیا در عین حال که کشوری صنعتی به شمار می‌رود، سرشار از جاذبه‌های گردشگری به همراه تاریخچه و فرهنگی بسیار غنی است. اخذ اقامت دائم ایتالیا افزون بر مزیت‌های فراوانی که دارد در مقایسه با بیشتر کشورهای اروپایی آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است که این موضوع موجب شده مهاجران زیادی برای تجربه زندگی با بالاترین استانداردها در صدد اخذ اقامت دائم ایتالیا باشند.

شرایط اخذ اقامت دائم ایتالیا

ایتالیا از جمله کشورهای اروپایی توسعه‌یافته، فوق‌العاده زیبا با امنیت اجتماعی بالا می‌باشد، به همین دلیل تقاضای اخذ اقامت ایتالیا هر ساله رو به افزایش است. هزینه‌های پایین زندگی و تحصیل به همراه امکان استفاده از امکانات رفاهی، تفریحی، درمانی و اجتماعی پیشرفته، این کشور را به مقصد مورد علاقه خیلی از مهاجران از تمام دنیا تبدیل کرده است.

اخذ اقامت دائم ایتالیا از روش‌های گوناگونی مانند مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری، پناهندگی و حتی ازدواج با یک شهروند ایتالیایی امکان‌پذیر است. البته دقت داشته باشید جهت انجام روش‌های مهاجرتی ذکر شده در ابتدا اجازه اقامت موقت صادر خواهد شد.

مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل

مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل به خاطر این که دارای هزینه بسیار به صرفه بوده و همچنین به دلیل امکان دریافت بورسیه تحصیل در ایتالیا، بهترین روش برای متقاضیان است. از مزیت‌های ادامه تحصیل در ایتالیا این است که بعد از فارغ‌التحصیلی و پیدا نمودن کار در ایتالیا و پرداختن مالیات به دولت این کشور می‌توانید اقامت پنج ساله اخذ کرده و سپس جهت اقامت دائم و پاسپورت ایتالیایی درخواست دهید. ایتالیا از نظر سهولت در تحصیل، مقام اول در اروپا و همینطور مقام سوم در جهان را به خود اختصاص داده است. مقاطعی که دانشگاه‌های ایتالیا در آن پذیرش دانشجو دارند، مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری می‌باشد.

اگر دانشجویی قصد اقامت از طریق ادامه تحصیل در ایتالیا را دارد، می‌بایست در ابتدا معین کند که این تمدید اقامت با چه نوع ویزایی همراه خواهد بود. دانشجویانی که ملیت آن‌ها برای کشورهایی غیر از اتحادیه اروپا است و در حال تحصیل در ایتالیا هستند، می‌توانند در هنگام تحصیل مجوز کار را در این کشور اخذ نمایند. شخص متقاضی می‌تواند بعد از این که تحصیل خود را به اتمام رساند، با پرداخت یک‌باره چهار سال مالیات و درخواست ویزای کاری، اقامت ایتالیا را دریافت نماید.
در حقیقت کسانی که در پی اقامت دائم ایتالیا هستند، از طریق ادامه تحصیل و پیدا نمودن کار در این کشور، آسان‌تر می‌توانند به هدف خود دست پیدا کنند.

Everything about obtaining a permanent residence in Italy

شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا

دانشجویان بعد از ثبت درخواست خود برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های کشور ایتالیا بایستی جهت اخذ بورسیه‌های استانی این کشور نیز اقدام نمایند. چناچه فردی موفق به دریافت بورسیه تحصیل در ایتالیا شود، از طرف دانشگاه این کشور 10000 یورو دریافت خواهد کرد.
در حقیقت بورسیه تحصیل در ایتالیا است که شرایط تحصیل رایگان در این کشور را مهیا می‌کند. افزون بر هزینه تحصیل، دانشجویان می‌توانند هزینه‌های خوابگاه را نیز به کمک این بورسیه پرداخت نمایند. بورسیه های تحصیلی در ایتالیا به دو دسته از جمله بورسیه‌های دولتی و بورسیه‌های دانشگاهی نیز تقسیم می‌شوند که در ادامه به انواع بورسیه تحصیل در ایتالیا می‌پردازیم:

بورسیه‌های دولتی

بورسیه‌های دولتی ایتالیا شامل چند نوع بورسیه می‌شود که پرطرفدارترین آن‌ها، بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم است. این بورسیه به افرادی تعلق می‌گیرد که به آن نیاز دارند و معیار انتخاب آن، وضعیت خانوادگی، درآمد پدر و موارد مشابه می‌باشد.
بودجه لازم برای بورسیه استانی ایتالیا توسط سازمان ملل متحد فراهم می‌گردد تا افراد به علت شرایط مالی از تحصیل محروم نشوند. این بورسیه هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجو را پوشش می‌دهد.

بورسیه‌های دانشگاهی ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا بر حسب شایستگی علمی دانشجویان خارجی به آن‌ها بورسیه اختصاصی می‌دهند. این بورسیه ممکن است به صورت تخفیف روی شهریه تا سقف 90% یا به صورت کمک هزینه تحصیل و زندگی به دانشجو تعلق بگیرد. متقاضیانی که سوابق علمی خوبی دارند، شانس بالایی برای اخذ بورسیه دانشگاهی ایتالیا خواهند داشت.

شرایط عمومی تحصیل پزشکی در ایتالیا

طول دوره تحصیل پزشکی در ایتالیا 6 ساله است که بعد از اتمام این 6 سال، دانشجویان در طی 6 ماه وارد آموزش کلینیکال می‌شوند و بعد از آن می‌توانند مجوزهای مربوطه را دریافت کنند و در نهایت می‌توانند در کشور ایتالیا به عنوان پزشک به فعالیت بپردازند.

برای تحصیل پزشکی در ایتالیا بایستی در آزمون ورودی این رشته قبول گردید که به اسم آزمون IMAT در این کشور شناخته می‌شود و سالی یک بار برگزار می‌گردد. ظرفیت پذیرش این رشته برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا هر سال اعلام می‌شود.

از مزایای تحصیل پزشکی در ایتالیا این است که در صورت قبولی در آزمون IMAT نیازی به شرکت در مصاحبه جهت پذیرش نیست و معدل دیپلم تاثیر چندانی روی پذیرش نخواهد داشت و همینطور نیازی به ارائه توصیه‌نامه برای پذیرش نمی‌باشد.

مهاجرت به ایتالیا از طریق کار

از سایر روش‌های مهاجرت به ایتالیا، مهاجرت کاری و اشتغال در این کشور است. ایتالیا ساختار اقتصادی قوی، پیشرفته و گسترده‌ای دارد و به عنوان کشوری توسعه‌یافته، همچنان در حال توسعه‌های روزافزون می‌باشد، به همین دلیل می‌تواند یک گزینه بسیار خوب برای مهاجرت از طریق کار باشد. بر حسب زیرساخت کلی اقتصادی ایتالیا، می‌توان اطمینان داشت که هر فرد با مدرک تحصیلی در یک رشته پر متقاضی و داشتن صلاحیت کافی در زمینه دانش، تجربه کاری و همچنین سازگاری با بازار کار ایتالیا، از لحاظ شغلی در این کشور موفق خواهد بود.

مهاجرت کاری به ایتالیا عموما از طریق پیشنهاد شغلی یا Job offer بوده، یعنی شما افزون بر داشتن شرایطی نظیر مدرک تحصیلی، تمکن مالی، مدرک زبان، هزینه‌های اقامت در ایتالیا و … بایستی درخواست‌های شغلی مربوط با رشته یا حرفه خود را به کارفرمایان گوناگون ارسال کنید و در صورت تایید توسط کارفرما، به شما اجازه کار داده می‌شود و بعد برای اخذ ویزای کاری در ایتالیا اقدام خواهید نمود. ویزای این کشور اغلب اعتبار دو ساله دارد که قابل تمدید تا 5 سال می‌باشد.

مهاجرت به ایتالیا از طریق ازدواج

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به این کشور، اخذا اقامت دائم ایتالیا از طریق ازدواج است. بیشتر کشورهای دنیا قانون ازدواج با تبعه آن کشور را پذیرفته‌اند که ایتالیا نیز یکی از این کشورها محسوب می‌شود. شخصی که قصد دریافت اقامت دائم در ایتالیا از طریق ازدواج را دارد و همچنین در این کشور حضور داشته باشد، 6 ماه بعد از ازدواج تابعیت ایتالیا را دریافت خواهد نمود.

در ادامه بحث باید ذکر کرد که متقاضیانی که در کشوری دیگر باشند، 3 سال بعد از ازدواج قادر خواهند بود تابعیت ایتالیا را اخذ نمایند.متقاضیان اخذ اقامت دائم در ایتالیا از طریق ازدواج بعد از ازدواج رسمی با یک شهروند ایتالیایی می‌توانند اقامت این کشور را دریافت کنند.

اقامت دائم در ایتالیا از طریق تمکن مالی

از سایر روش‌هایی که برای مهاجرت به ایتالیا وجود دارد، از طریق تمکن مالی نیز است. به این صورت که فرد بایستی مدارکی را ارائه دهد که نشان‌دهنده میزان دارایی و توان مالی او در پرداخت هزینه‌های زندگی در ایتالیا باشد.
در روش تمکن مالی متقاضیان باید در داخل کشور خود از تمکن مالی برخوردار بوده و نیازی به انتقال سرمایه به سایر کشورها نداشته باشند. در روش تمکن مالی متقاضیان می‌توانند سند ملکی و سپرده بانکی داشته باشند و اقامت در ایتالیا را اخذ نمایند. باید گفته شود که در این روش متقاضیان نیازی به ثبت شرکت در ایتالیا نداشته و هیچ مالیاتی برای آن‌ها وجود ندارد.

Marriage-in-Italy

اقامت دائم در ایتالیا از طریق خرید ملک

یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در ایتالیا، خرید ملک می‌باشد. بعضی از افراد جهت اخذ اقامت کشور ایتالیا اقدام به خرید ملک در این کشور می‌کنند. اقامت در ایتالیا از طریق خرید ملک به افراد این فرصت را می‌دهد که از تمام مزایای شهروندان ایتالیایی برخوردار گردند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، استفاده رایگان از هزینه‌های درمانی و بهداشتی در این کشور است. بنابراین افراد می‌توانند بدون نیاز به ویزای مجدد به کشورهای منطقه شنگن سفر نمایند.

افرادی که تمایل دارند اقامت در ایتالیا از طریق خرید ملک را اخذ نمایند، بایستی در نظر داشته باشند که خرید ملکی مناسب در این کشور مستلزم پرداخت کل هزینه به صورت نقد و یک‌جا است. تمام افراد حقیقی و حقوقی از سایر کشورهای بین‌المللی نیز می‌توانند اقامت در ایتالیا از طریق خرید ملک را اخذ کرده و بعد ازگذراندن مدت زمانی معین تابعیت این کشور را به دست آورند.

مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه‌گذاری

از سایر روش‌های مهاجرت به ایتالیا و دریافت ویزای این کشور، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری است که در ایتالیا و بیشتر کشورها تحت عنوان ویزا طلایی یا همانGolden visa شناخته می‌شود.
افراد خارجی می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری در این کشور صاحب اقامت بلند مدت شوند که در ابتدا یک اقامت دو ساله به متقاضی داده می‌شود که تا 3 سال بعد تمدید می‌شود و پس از گذشت 5 سال قابلیت دریافت اقامت دائم را نیز خواهد داشت که در این فرآیند اعضای خانواده شخص نیز می‌توانند همراه او باشند.

مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی

یکی از دیگر روش‌های مهاجرتی به ایتالیا، مهاجرت از طریق پناهندگی می‌باشد که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را توصیه کرد. هنگامی که فردی خود را به عنوان پناهنده معرفی می‌کند، در واقع آینده خود را به دست دیگران سپرده و همینطور قدم در یک مسیر بدون بازگشت گذاشته است.

اقامت ایتالیا از طریق تولد فرزند

در ابتدا بایستی بدانیم دو اصل مهم درباره اخذ پاسپورت از روش تولد وجود دارد که اصل خاک و خون می‌باشد. در ایتالیا بر حسب اصل خون عمل می‌شود، به این معنا که فرزندی که در این کشور به دنیا می‌آید، باید پدر یا مادر ایتالیایی داشته باشد تا بتواند پاسپورت ایتالیا را دریافت کند که این موضوع نشان‌دهنده این است که فرد خارجی در صورت تولد فرزند خود در کشور ایتالیا، اقامت و یا پاسپورت این کشور را برای فرزند خود به دست نخواهد آورد.

هزینه زندگی در ایتالیا

یکی از مهم‌ترین موضوعی که در رابطه با مهاجرت به ایتالیا وجود دارد، هزینه‌های زندگی در این کشور است. برای این که تصمیم نهایی در خصوص مهاجرت به ایتالیا را بگیرید، بایستی هزینه‌های زندگی در شهرهای گوناگون این کشور را بررسی نمایید.
با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است، هزینه‌ مهاجرت به ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی ارزان‌تر است.

مزایای زندگی در ایتالیا

استثنایی و خاص بودن کشور ایتالیا موجب ایجاد امکانات و نقاط قوت بسیاری برای مهاجرت شده است که این کشور را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان تبدیل کرده است، از این رو دلایل زیادی برای مهاجرت به این کشور وجود دارد که در ادامه به آن‎‌ها اشاره می‌نماییم:

ارزان بودن هزینه زندگی در ایتالیا

شاید شنیده باشید هزینه زندگی در ایتالیا سرسام‌آور است، ولی وقتی در این کشور زندگی کنید، واقعا متوجه خواهید شد که هزینه‌های ماهانه زندگی چندان هم سنگین نیست. میانگین هزینه سالانه برای یک فرد مجرد حتی در شهرهایی مانند رم و میلان کمتر از 10 هزار یورو است، حتی آپارتمان‌های بزرگی در مراکز شهر پیدا می‌شود که اغلب مبلغ اجاره آن‌ها کمتر از 1000 یورو در ماه می‌باشد و حقوق دریافتی در اکثر مشاغل صنعتی بیشتر از میانگین هزینه زندگی در ایتالیا است و اکثر مردم این کشور زندگی نسبتا راحت و مفرحی دارند.
یک قانون کلی درباره زندگی در ایتالیا وجود دارد و آن هم این است که هر چقدر از شمال کشور به سمت جنوب آن بیایید، هزینه‌های زندگی کمتر می‌شود. در حقیقت شهرهای جنوبی ایتالیا ارزان‌تر هستند.

Study-in-Italy

خدمات بهداشتی و درمانی ارزان و باکیفیت

ایتالیا مثل خیلی از کشورهای اروپایی دارای سیستم بیمه درمانی ملی است. این سیستم از لحاظ سازمان بهداشت جهانی در میان 10 سیستم برتر بهداشت و درمان دنیا قرار دارد. تقریبا کل هزینه‌های پزشکی تحت نظر این بیمه هستند. این امر به این معنی است که اگر در این کشور اقامت داشته باشید و از این بیمه استفاده کنید، هیچ هزینه‌ای از جیب جهت دریافت خدمات درمانی پرداخت نخواهید کرد.

دریافت تابعیت

اخذ تابعیت کشور ایتالیا در مقایسه با خیلی از کشورهای اروپایی کار ساده‌ای است. تنها کافی‌ست که چند سال به صورت موقت، اقامت این کشور را داشته باشید و پس از سپری شدن مدت مشخص، اقامت شما به صورت اتوماتیک به شهروندی تبدیل می‌گردد.

آب و هوای کشور ایتالیا برای زندگی

به لطف حضور دریای مدیترانه و دریای آدریاتیک، آب و هوای کشور ایتالیا برای زندگی بسیار مطلوب می‌باشد و شما می‌توانید از این آب و هوای دل‌انگیز نهایت لذت را ببرید، از این رو می‌توان گفت از لحاظ جغرافیایی، این کشور در منطقه معتدل قرار گرفته است . آب و هوای شمال ایتالیا متصل به قاره اروپا بوده و آب و هوای جنوب این کشور نیز توسط دریای مدیترانه احاطه شده است.

بررسی اقتصاد ایتالیا

باید به این موضوع توجه داشته باشید که میزان جمعیت، فعالیت‌های اقتصادی و همچنین سنت‌های فرهنگی در شهرهای ایتالیا متفاوت می‌باشد، به همین خاطر ممکن است شرایط زندگی در ایتالیا از شهری به شهر دیگر فرق کند. شایان ذکر است که در راستای بررسی اقتصاد ایتالیا، بایستی خاطر نشان کرد که مناطق صنعتی و کلان شهرها مانند رم، میلان، ناپل و همینطور پالرمو بیشترین نقش در اقتصاد این کشور را دارند.
علاوه بر آن، موقعیت مراکز شهرهای ایتالیا نقش مهم در توسعه اقتصادی آن شهر ایفا می‌کند. در شهرهایی نظیر میلان، پاویا و کرمونا موقعیت مناسبی برای تجارت می‌باشد، زیرا این شهرها در تلاقی جاده‌ها یا رودخانه‌ها قرار دارند.

بهره‌مندی از سیستم آموزشی دانشگاه‌های برتر جهان

تحصیل در کشوری با سیستم آموزشی مدرن و با سطح کیفی بالا که بیش از 50 دانشگاه برتر جهان با رتبه زیر 1000 در تمام دنیا در ایتالیا واقع گردیده است و همچنین دانشگاه‌های ایتالیا در رقابت با خیلی از دانشگاه‌های مطرح سایر کشورهای پیشرفته و صنعتی نیز در جهان نظیر آلمان، استرالیا، فرانسه، کانادا، آمریکا و غیره می‌باشد که این امر یک مزیت بسیار خوبی برای ادامه تحصیل در ایتالیا است.
وجود کیفیت بالای تحصیل و همینطور فرصت‌های شغلی فراوان برای فارغ‌التحصیلان در ایتالیا از سایر مزایای اصلی ادامه تحصیل در ایتالیا می‌باشد قدمت نظام آموزشی بسیاری از دانشگاه‌های معروف این کشور بالا بوده و در اختیار قرار دادن امکان بورسیه تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی در این سیستم آموزشی با قدمت و پیشرفته، یک امتیاز بسیار عالی به حساب می‌آید.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی

امکان تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی یکی دیگر از مزایای تحصیل در این کشور است. در حقیقت یکی از دلایلی که کشور ایتالیا هر ساله دانشجویان زیادی را می‌پذیرد، امکان تحصیل به زبان انگلیسی است که برای خیلی از دانشجویان مهم می‌باشد.
بیشتر از 500 دوره تحصیلی به زبان انگلیسی در کشور ایتالیا وجود دارد و هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان این کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند.

و در نهایت …

ما در این مقاله تلاش کردیم اطلاعات مورد نیاز در رابطه با اخذ اقامت دائم ایتالیا را ارائه دهیم، برای کسب اطلاعات بیشتر جهت اخذ ویزای کاری ایتالیا یا ادامه تحصیل در ایتالیا، حتما با کارشناسان متخصص موسسه مهاجرتی خسروان که سال‌ها با سابقه درخشان در زمینه مهاجرت به ایتالیا فعالیت دارد، تماس بگیرید. ما در تمامی مراحل با خدمات همه‌جانبه در کنار شما خواهیم ماند.

درصورت نیاز برای ادامه تحصیل در روسیه از لینک مربوطه اقدام نمایید.