تحصیل در روسیه یا ترکیه؟

افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی را دارند و قصد دارند که در کشورهایی نزدیک به ایران مشغول به تحصیل شوند، معمولا بین تحصیل در روسیه یا ترکیه دچار شک و دودلی هستند. در این مطلب می خواهیم به بررسی هر یک از این دو بپردازیم و در نهایت کشوری که مزیتی برتری از لحاظ تحصیلی دارد را معرفی کنیم.
بسته به قصد مهاجرتی که دارید، هر یک از این دو کشور می توانند برایتان مناسب باشند چرا که تقریبا از جهاتی با یکدیگر شباهت دارند. از دلایلی که افراد تمایل به تحصیل در این کشور دارند، می توان به ویزا گرفتن ساده و آسان آن اشاره کرد. معمولا در سفرهای خارجی، خصوصا مهاجرت های تحصیلی، ویزا های کشورهای اروپایی به سختی و در فرایندی بسیار طولانی به متقاضیان داده می شود اما ویزای دو کشور ترکیه و روسیه، بسیار زودتر از سایر ویزاها صادر می شود. به همین علت برای افراد زیادی، مقاصد روسیه و ترکیه، مقاصدی ایده آل تلقی می شوند.

شرایط زندگی در روسیه و ترکیه

بالاتر اشاره کردیم که این دو کشور از جهاتی به یکدیگر مشابه هستند. اما به معنی یکسان بودن تمامی شرایط نیست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا شرایط هر یک از این دو کشور را با یکدیگر مقایسه کنیم. پس ما را تا انتها همراهی کنید.

تحصیل در روسیه یا ترکیه

تحصیل در روسیه یا ترکیه

آب و هوا و شرایط جوی

قطعا می دانید که کشور روسیه، کشوری با آب و هوای سرد است که در اغلب ماه های سال به جز ماه های گرم سال، زمین های آن پوشیده از برف و باران هست. این کشور جزو پهناورترین کشورهای دنیا بوده و بزرگ ترین کشور در اروپا نیز به حساب می آید. این کشور با اینکه بسیار بزرگ است تنها ۱۴۵ میلیون جمعیت دارد در حالی که ترکیه با اینکه کشور کوچک تری هست، جمعیتی بالغ بر ۸۵ میلیون نفر دارد. کشور ترکیه، دارای آب و هوایی مدیترانه ای و معتدل است که حتی در زمستان ها نیز، اعتدال خود را حفظ می کند.

زبان و فرهنگ

برای زندگی بهتر در هر کشور، لازم است که زبان مخصوص آن کشور را فرا بگیرید. زبان رسمی کشور روسیه، روسی و زبان رسمی کشور ترکیه، ترکی است. از آن جایی که کشور ترکیه به نسبت کشور روسیه، جنبه توریستی بیشتری دارد، معمولا با زبان انگلیسی نیز می توانید امورات خود را بگذرانید اما قطعا برای بهتر زندگی کردن و تحصیل در هر یک از این کشورها، خصوصا روسیه، نیاز است که زبان آن ها را بلد باشید.
از نظر فرهنگی، مردم کشور ترکیه دارای فرهنگی نزدیک تر به فرهنگ ما هستند. اشتراکات زیادی که در فرهنگ ایرانیان و مردم ترکیه وجود دارد، سبب نزدیکی بیشتر این دو کشور شده است. در عوض مردم کشور روسیه خلق و خوی سرد تری دارند و به راحتی غریبه ها را نمی پذیرند.

روش های مهاجرت به روسیه و ترکیه

معمولا برای سفر به این دو کشور، مقصودهای مختلفی وجود دارد. برای مثال اگر قصد یک فرد، گردشگری است، مسلما سفر به ترکیه را ترجیح خواهد داد. این مورد برای موضوعی مانند قصد مهاجرت تحصیلی برعکس خواهد بود چرا که بیشتر مردم ترجیح می دهند دوران پیش دانشگاهی تا مقاطع بالاتر تحصیلی خود را، خصوصا در رشته هایی مانند دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی، در دانشگاه های معتبر و سطح بالای روسیه بگذرانند. به همین دلیل افرادی که متقاضی تحصیل در روسیه هستند، متقاضی تحصیل در رشته های پزشکی روسیه و دندانپزشکی روسیه خواهند بود. در ادامه لیستی از روش های مهاجرتی را به این دو کشور را خواهیم گذاشت:

روسیه:

1. مهاجرت تحصیلی
2. مهاجرت سرمایه گذاری
3. مهاجرت از طریق تولد
4. مهاجرت کاری
5. مهاجرت همراه
6. مهاجرت پناهندگی
7. مهاجرت از طریق ازدواج
8. سهمیه ایالتی

ترکیه:

1. مهاجرت تحصیلی
2. مهاجرت سرمایه گذاری
3. مهاجرت از طریق تولد
4. مهاجرت کاری
5. مهاجرت همراه
6. مهاجرت پناهندگی
7. مهاجرت از طریق ازدواج

مشخص شد که تنها تفاوتی که این دو کشور با یکدیگر در زمینه روش مهاجرت دارند، روش سهمیه ایالتی است. این سهمیه در حقیقت به صورت محدود و سالانه به تعداد کمی از افرادی که دارای اقامت موقت هستند و متقاضی گرفتن اقامت دائم در روسیه می شوند، داده می شود.

تحصیل در روسیه یا ترکیه

تحصیل در روسیه یا ترکیه

هزینه زندگی در روسیه و ترکیه

هر دو کشور، به نسبت سایر کشورهایی اروپایی از هزینه های کمتری برخوردار هستند. واحد پول کشور روسیه، روبل و واحد پول ترکیه، لیر ترکیه است. میانگین حقوق ماهانه در کشور روسیه، حدود ۴۲۴۷۷.۴۵ روبل و کشور ترکیه حدود ۳۸۴۰.۲۸ لیر خواهد بود. میانگین میزان مالیات در کشور روسیه و ترکیه به ترتیب، ۱۳ الی ۴۷ درصد و ۱۵ الی ۳۵ درصد از درآمد کل را شامل می شود. هزینه اجاره یک آپارتمان تک خوابه در مرکز شهر به طور میانگین، در کشور روسیه ۳۳۱۳۶.۵۱ روبل و در كشور ترکیه، ۲۵۰۳.۴۰ لیر خواهد بود.

شرایط تحصیل در روسیه و ترکیه

معمولا این دو کشور محبوبیت زیادی در بین محصلان ایرانی در زمینه مهاجرت تحصیلی دارند. دانشگاه های رسمی این دو کشور نیز دارای رتبه بندی نسبتا خوبی در رنکینگ QS هستند. به گونه ای که ۶ دانشگاه از کشور روسیه دارای رنک ۷۸ ام تا ۲۹۰ ام این رنکینگ جهانی بوده و ۶ دانشگاه از کشور ترکیه در رده های ۵۱۱ تا ۷۵۰ جهانی هستند.
با این حال دانشگاه های این دو کشور از نظر شرایط پذیرش، با یکدیگر تفاوت هایی دارند. برای مثال برای تحصیل در دانشگاه های روسیه، می بایست دوره هایی به نام پادفک را گذرانده و در آزمون پایانی این دوره ها نمره قبولی کسب کنید. پس از آن مجاز به تحصیل در دانشگاه های روسیه خواهید بود. در کشور ترکیه تا قبل از سال ۲۰۲۱، متقاضی می توانست بدون دادن آزمون و با توجه به کارنامه و سوابق تحصیلی، وارد دانشگاه شود. اما پس از تصویب قانونی، متقاضی ها برای ورود به دانشگاه و تحصیل در آن، موظفند در آزمون های ورودی دانشگاه مد نظر خود شرکت کنند.

سخن پایانی و جمع بندی

در این مقاله به بیان و بررسی هر یک از ویژگی های مرتبط به زندگی تحصیلی یک دانشجو پرداخته شد. اگر قصد شما از مهاجرت، مهاجرت تحصیلی است، بهتر خواهد بود که مقصد خود را کشور روسیه انتخاب کنید. با این وجود نیاز است که فردی متخصص در این زمینه به شما مشورت دهد و شما را در جهت رسیدن به اهدافتان، به گونه ای مناسب و شایسته راهنمایی کند. در زمینه مهاجرت، یکی از با سابقه ترین موسسه های مشاوره و راهنمایی مهاجرت، موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان است. این موسسه با سابقه ای چندین ساله، می تواند شما را در رسیدن به اهداف و آرزوهایتان کمک کند و به خوبی مسیری درست را برای تحقق اهدافتان در کشورهای خارجی، مشخص کرده و شما را به مسیر آن سوق دهد.

مشاوره و ارتباط با ما

02188971928 | 02188963291

whatsapp: 09058680662

اینستاگرام خسروان

جدیدترین مطالب

معرفی کشور رومانی
ارزانترین دانشگاه پزشکی روسیه
تحصیل رایگان پزشکی در روسیه
ارزانترین کشور تحصیل پزشکی بدون کنکور
هزینه تحصیل پزشکی در اروپا
تحصیل در رومانی بدون مدرک زبان
تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی
مزایای تحصیل در رومانی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *