شرایط تحصیل خلبانی در ترکیه

خلبانی یکی از رشته های پر طرفدار در میان آقایان جوان است؛ که امروزه علاوه بر آن ها، جایگاه ویژه ای در بین بانوان پیدا کرده است. ایران یکی از کشورهایی است که در حوزه پرورش خلبانان خبره، بسیار موفق است. اما دشوار بودن قبولی در آزمون های کنکور سراسری باعث شده است؛ تا امروزه بسیاری از جوانان تمایل به تحصیل خلبانی در ترکیه را داشته باشند و از تحصیل در کشور ایران منصرف شوند.
اما تحصیل خلبانی در کشور ترکیه با شرایط و قوانینی همراه است؛ که تمام متقاضیان تحصیل در دوره خلبانی ملزم به رعایت آن هستند. با توجه به اینکه امروزه درخواست پسران و دختران جوان برای اخذ مدرک خلبانی از کشور ترکیه زیاد شده است؛ در این مطلب به بررسی همه چیز درباره تحصیل خلبانی در ترکیه می پردازیم؛ تا بتوانید با آگاهی بالایی، نسبت به ثبت نام برای مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه و برای پذیرش در دانشگاه های خلبانی اقدام کنید.

 تحصیل خلبانی در ترکیه

کشور ترکیه در طی چند سال اخیر توانسته است دانشجویان زیادی را برای تحصیل خلبانی از سراسر دنیا به دانشگاه های خلبانی خود پذیرش کند. بنابراین؛ برای مدیریت بهتر در این زمینه، معیارها و شرایط خاصی را برای متقاضیان تحصیل خلبانی در ترکیه در نظر گرفته است؛ که مهم ترین آن ها عبارت هستند از:
• داوطلبانی که تمایل به تحصیل خلبانی در ترکیه را دارند؛ باید از حداقل سن قانونی، یعنی 18 سالگی برخوردار باشند. خلبانان این کشور بین 65 تا 67 سالگی بازنشست می شوند.
• دانشجویان علاقمند به تحصیل رشته خلبانی در ترکیه، باید از سلامت روحی و جسمی برخوردار باشند. بنابراین؛ باید گواهی نامه پزشکی معتبری برای شروع این دوره تهیه کنند و در اختیار دانشگاه قرار دهند.
• متقاضیان تحصیل در رشته خلبانی باید بتوانند مدرک معتبری از زبان انگلیسی را به دانشگاه ارائه دهند. انگلیسی به عنوان زبان بین المللی شناخته می شود و بهتر است تمام دانشجویان قبل از اخذ مجوز خلبانی، نسبت به دریافت این مدرک اقدام کنند.
• در کشور ترکیه کسانی که قصد تحصیل در رشته خلبانی را دارند؛ باید با توجه به جنسیت، از قد مناسبی برخوردار باشند. قد مناسب برای مردان خلبان 165 و برای بانوان 157 سانتی متر است.

تحصیل خلبانی در ترکیه

شرایط تحصیل خلبانی در ترکیه 

ساختار آموزشی تحصیل خلبانی در کشور ترکیه

کشور ترکیه با الگو گرفتن از استانداردهای آموزشی کشورهای آمریکایی و اروپایی، توانسته است؛ اعتبار ویژه ای به مدارک ارائه شده توسط دانشگاه های خلبانی خود ببخشد. همین موضوع سبب شده است تا امروزه مدرک اخذ شده از بسیاری از دانشگاه های خلبانی در ترکیه، در کشورهایی اروپایی، آمریکایی و همچنین کشور ایران اعتبار بالایی داشته باشد.
داوطلبان تحصیل رشته خلبانی در ترکیه بهتر است قبل از مهاجرت تحصیلی برای رشته خلبانی در ترکیه، اطلاعاتی را درمورد ساختار آموزشی تحصیل رشته خلبانی در کشور ترکیه کسب کنند. در ادامه ساختار آموزشی تحصیل خلبانی در ترکیه به صورت کامل شرح داده شده است و عبارت است از:
1. Spl: دانشجویان رشته خلبانی در ترکیه با دریافت این مدرک می توانند پرواز با هواپیما را آغاز کنند.
2. PPl: داوطلبان رشته خلبانی با دریافت این مجوز می توانند بدون دریافت هزینه، به صورت انفرادی پرواز کنند. همچنین امکان پرواز مسافری یا باری برای دانشجویانی که مدرک را دریافت کرده اند، وجود دارد.
3. Cpl: دانشجویان بعد از اخذ مدرک cpl می توانند مانند سایر خلبانان به صورت حرفه ای فعالیت کنند و در ازای هر پرواز، حقوق دریافت کنند.
4. Instrument Rating: دانشجویان خلبانی با دریافت این مدرک می توانند به کنترل صحیح هواپیما در شرایط آب و هوایی مختلف بپردازند.
5. Multi-Engine Rating: داوطلبان تحصیل خلبانی در ترکیه بعد از اخذ این مدرک می توانند پرواز خود را با هواپیماهای چند موتوره انجام دهند.

مدت زمان تحصیل رشته خلبانی در ترکیه

تحصیل خلبانی در ترکیه مانند گذراندن بسیاری از رشته ها در ایران، برای مدرک لیسانس حداقل 4 سال است. معمولاً دانشجویان خلبانی پس از گذراندن این چهار سال و قبولی در تمام آزمون هایی که از سوی دانشگاه برای اخذ مدرک ارائه می شود؛ می توانند لیسانس خود را بگیرند. دانشجویان رشته خلبانی زمانی می توانند وارد آموزش های عملی شوند که بتوانند امتیاز بالای 75 را از آزمون های تئوری دریافت کنند. در صورتی که فردی بخواهد به ادامه تحصیل خلبانی در ترکیه بپردازد و نسبت به اخذ مدرک فوق لیسانس اقدام کند، باید تجربه 207 ساعت پرواز با هواپیماهای تجاری کشور ترکیه را داشته باشد.

تحصیل در دانشگاه هوانوردی ترکیه

دانشگاه هوانوردی ترکیه یکی از محبوب ترین دانشگاه هایی است که علاقمندان تحصیل خلبانی در ترکیه مایل به اخذ پذیرش آن هستند. این دانشگاه دارای سه فرودگاه بزرگ در بخش های مختلف کشور ترکیه است و برای آموزش اصولی خلبان ها، آزمایشگاه ها و کارگاه های تحقیقی متعددی را تاسیس کرده است. این دانشگاه ها در سال 2011 تاسیس شده است و به آموزش اصولی و پیشرفته حمل و نقل به صورت هوایی می پردازد.
کسانی که تحصیل خلبانی را در دانشگاه UTAA کشور ترکیه می گذرانند؛ می توانند بعد از دریافت مدرک لیسانس، به عنوان خلبان حمل و نقل هوایی و خلبان تجاری فعالیت کنند. در این دانشگاه آموزش شروع پرواز به صورت تخصصی و پیشرفته به زبان انگلیسی آموزش داده می شود. در دانشگاه هوانوردی ترکیه، تمام آموزش ها مطابق با استانداردهای سازمان هوانوردی ترکیه، فدراسیون هوانوردی ترکیه، سازمان هواپیمایی مشترک، سازمان بین المللی ایکائو و آژانس ایمنی یا EASA به داوطلبان آموزش داده می شود.
علاوه بر دانشگاه هوانوردی ترکیه، دانشگاه های دیگری مانند دانشگاه باهچه شهیر، دانشگاه اوزییگین و دانشگاه آتیلیم می توانند انتخاب مناسبی برای آن دسته از متقاضیانی باشند که مایل به اخذ مدرک لیسانس خلبانی به زبان انگلیسی و در سطح بین المللی از کشور ترکیه هستند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل خلبانی در کشور ترکیه

علاقمندان به تحصیل در ترکیه، در مرحله اول باید نسبت به اخذ پذیرش دانشگاه های ترکیه اقدام کنند. دریافت پذیرش دانشگاه های خلبانی در ترکیه نیازمند ارائه مدارک مختلف به دانشگاه است. مهم ترین مدارک موردنیاز برای تحصیل خلبانی در کشور ترکیه عبارت است از:
1. دیپلم سال دبیرستان
2. ریز نمرات دوره دبیرستان
3. برخورداری از تمکن مالی
4. کپی گذرنامه
5. کسب نمره بالای 60 در آزمون utaa
6. قبولی در آزمون های مختلف cpe و Fce
7. ارائه مدرک آیلتس یا تافل زبان انگلیسی
8. ارائه مدرک تومر زبان ترکی

مزایای گذراندن دوره خلبانی در ترکیه

شاید این سوال برای بسیاری از افراد ایجاد شود که چرا اغلب دانشجویان ایرانی مایل به تحصیل خلبانی در ترکیه هستند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که گذراندن دوره خلبانی ترکیه برای ایرانی با مزیت های بسیاری همراه است. اولین مزیت تحصیل دوره خلبانی در کشور ترکیه، اعتبار بالای مدرک ارائه شده توسط دانشگاه های این کشور در ایران، اروپا و همچنین کشور آمریکا است. فایده دوم گذراندن دوره خلبانی در این کشور، کم بودن مسافت رفت و آمد دانشجویان به ایران است؛ چراکه ترکیه در همسایگی کشور ایران قرار دارد و امکان رفت و آمد زمینی و هوایی برای دانشجویان وجود دارد.
اگرچه تحصیل در رشته خلبانی با هزینه های زیادی همراه است؛ اما هزینه تحصیل خلبانی در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی با همین سطح آموزش پایین تر است. در نهایت باید به این نکته توجه شود که در ترکیه امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد و داوطلبان تحصیل خلبانی در کشور ترکیه می توانند بدون ارائه مدرک زبان ترکی، در بسیاری از دانشگاه های خصوصی به یادگیری خلبانی به زبان انگلیسی بپردازند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای دانشجویی برای تحصیل در دوره خلبانی کشور ترکیه

دانشجویانی که قصد تحصیل خلبانی در ترکیه را دارند؛ باید نسبت به اخذ ویزای دانشجویی این کشور اقدام کنند و پس از دریافت، آن را به سفارت کشور ترکیه تحویل دهند. دریافت ویزای دانشجویی نیازمند تهیه مدارک متعددی که عبارت هستند از:
• دو عدد عکس پاسپورتی
• گواهی سلامت
• رسید پرداخت هزینه دریافت ویزا
• نامه پذیرش از دانشگاه موردنظر
• گواهی برخورداری از شرایط مالی مناسب
• گواهی عدم سوء پیشینه
• بیمه درمانی

هزینه تحصیل خلبانی در ترکیه

هزینه تحصیل خلبانی در ترکیه برای هر دانشجو با توجه به نوع دانشگاه و وضعیت زندگی در ترکیه متفاوت است. در واقع این دو مورد، تعیین کننده هزینه تحصیل در ترکیه هستند. قطعاً شهریه دانشگاه های دولتی نسبت به دانشگاه های خصوصی کمتر است. بنابراین؛ کسانی که قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی را دارند؛ می توانند با هزینه کمتری در این کشور به تحصیل بپردازند. علاوه بر نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی خلبانی در این کشور مانند ایران در هزینه های تحصیل تاثیرگذار است.

تحصیل خلبانی در ترکیه

شرایط تحصیل خلبانی در ترکیه 

مشاوره تحصیل خلبانی در ترکیه

در مطلب بالا به بررسی شرایط تحصیل خلبانی در ترکیه پرداختیم. دانستیم که دانشجویان ایرانی و سایر متقاضیان تحصیل خلبانی از سراسر دنیا، می توانند با ارائه مدرک تافل یا آیلتس زبان انگلیسی و مدرک تومر زبان ترکی، بعد از سن 1۸سالگی برای تحصیل در این رشته اقدام کنند. در صورتی که مایل به اخذ ویزای دانشجویی و ثبت نام در دانشگاه برای تحصیل رشته خلبانی در ترکیه هستید؛ می توانید از طریق موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان اقدام کنید.
این موسسه به صورت تخصصی در زمینه مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی به سراسر دنیا فعالیت می کند و مراحل قانونی، تهیه مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه و مهاجرت دانشجویان به کشورهای دیگر را با سرعت بالایی انجام می دهد. شما می توانید از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت مهاجرت تحصیلی خسروان، برای دریافت مشاوره جهت مهاجرت به کشور ترکیه برای تحصیل در رشته خلبانی اقدام کنید.

مشاوره و ارتباط با ما

شماره تماس

۰۲۱-۵۲۷۱۶

اینستاگرام خسروان

جدیدترین مطالب

معرفی کشور رومانی
ارزانترین دانشگاه پزشکی روسیه
تحصیل رایگان پزشکی در روسیه
ارزانترین کشور تحصیل پزشکی بدون کنکور
هزینه تحصیل پزشکی در اروپا
تحصیل در رومانی بدون مدرک زبان
تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی
مزایای تحصیل در رومانی
4 پاسخ
    • سمانه بابالویی
      سمانه بابالویی گفته:

      ملینای عزیز
      بعد از اتمام تحصیل و گذراندن دوره کارورزی در صورت تمایل میتوانید برای کار در ترکیه اقدام نمایید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *