هزینه تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یک مقصد تحصیلی هیجان انگیز و کم هزینه برای دانشجویان بین المللی است. تحصیل در ایتالیا برای ایرانیانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشورهای اروپایی را دارند، بسیار مقرون به صرفه و سودآور است؛ زیرا دانشگاه های این کشور مدارک معتبری را پس از تحصیل به دانشجویان ارائه می دهند. این موضوع موجب شده است تا شرایط کار در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی برای فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر ایتالیا وجود داشته باشد.
محبوبیت کشور ایتالیا برای تحصیل، نه تنها در دانشجویان ایرانی، بلکه در تمام متقاضیان بین المللی وجود دارد. مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا علاوه بر فراهم کردن شرایط مناسب برای آموزش در موسسات دانشگاهی قوی، می تواند فرصت مناسبی برای آن دسته از افرادی باشد که مایل هستند به تمام کشورهای حوزه شنگن سفر کنند. با نگاهی به لیست برترین دانشگاه های دنیا، خواهید دید که تعداد زیادی از دانشگاه های کشور ایتالیا در سطوح بالای رده بندی برترین موسسات آموزشی قرار دارند و همه ساله دانشجویان با سواد و متخصصی از این کشور فارغ التحصیل می شوند.
در کنار تمام مزایای ذکر شده، هزینه تحصیل در ایتالیا نسبت به هزینه تحصیل در بسیاری از کشورهای دنیا پایین تر است و دانشجو می تواند با وجود پرداخت هزینه کمتر برای تحصیل و زندگی، از دانشگاه هایی با سطوح علمی بالا برای آموزش بهره مند شود. اگر شما هم مایل هستید تا تحصیلات عالی خود را در کشور ایتالیا بگذرانید؛ می توانید با مطالعه این محتوا از هزینه تحصیل در ایتالیا مطلع شوید و با برنامه ریزی درستی برای مهاجرت به این کشور اقدام کنید.

نکات برجسته اصلی هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا با وجود اعتبار و کیفیت بالای موسسات آموزشی نسبتاً پایین و مقرون به صرفه است. اما هزینه تحصیل در دانشگاه های این کشور با توجه به برنامه ها و سطوح مختلف تحصیلی متفاوت است. در ادامه یک نمای کلی از هزینه های تحصیل در ایتالیا آورده شده است:

1شهریه دانشگاه دولتی۹۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال
2شهریه دانشگاه خصوصی۶۰۰۰ تا 20000 یورو در سال
3هزینه اقامت۳۰۰ تا 700 یورو در ماه
4هزینه غذا و حمل و نقل150 تا 250 یورو در ماه

هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا برای دانشگاه های مختلف

همانطور که در توضیحات بالا به آن اشاره شده است؛ هزینه تحصیل در ایتالیا نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی کمتر است. تمام دانشگاه های عالی کشور ایتالیا مبلغ خاصی را به عنوان شهریه متناسب با حداقل و حداکثر هزینه ای که توسط دولت تعیین شده است، از دانشجویان دریافت می کنند.
دانشگاه دولتی با توجه به قطع تحصیلی و وضعیت دانشجو بین 900 تا 4000 یورو و دانشگاه های خصوصی بین 6000 تا 20000 یورو به عنوان هزینه تحصیل در ایتالیا از دانشجو دریافت می کنند. شهریه دانشگاه ها در کشور ایتالیا برای دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر آن متفاوت است.
در ادامه لیستی از هزینه شهریه برخی از دانشگاه های معتبر کشور ایتالیا برای دانشجویان بین المللی شرح داده شده است:

1دانشگاه پاویا۵۰۰۰ یورو
2دانشگاه پادوآ۳۰۰۰ یورو
3دانشگاه میلان۴۰۰۰ یورو
4دانشگاه جنوا۳۰۰۰ یورو
5دانشگاه قلب مقدس۱۵۸۰۰ یورو
6دانشگاه ساپینزا۱۰۰۰ یورو
7دانشگاه پلی تکنیک میلان۴۰۰۰ یورو
8دانشگاه تورنتو4000 یورو
۹دانشگاه iulm  میلان9800 یورو

هزینه زندگی در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی

در جدول بالا یک نمای کلی از هزینه تحصیل در ایتالیا را مشاهده کرده اید. حال در این زیر عنوان به بررسی هزینه زندگی و تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی می پردازیم. به طور کلی دانشجویان بین المللی باید به طور متوسط 700 تا 1500 یورو در ماه برای زندگی در این کشور بپردازند. هزینه های زندگی در این کشور، شامل مواردی مانند هزینه اقامت، هزینه حمل و نقل، هزینه تهیه مواد غذایی، هزینه تفریح و سرگرمی، مسافرت های کوتاه و… می شود.
زندگی در کشور ایتالیا به دلیل برخورداری از اماکن تفریحی و بناهای تاریخی زیبا و هیجان انگیز، می تواند تجربه فوق العاده ای را برای دانشجویان بین المللی رقم بزند. اما باید به این نکته توجه شود که هزینه تحصیل در ایتالیا برای برخی از شهرهای آن مانند میلان، رم و… نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است. میانگین هزینه زندگی دانشجویان در برخی از شهرهای کشور ایتالیا به شرح زیر است:

1میلان۹۰۰ تا 1500 یورو در ماه
2رم870 تا 1400 یورو در ماه
3فلورانس850 تا 1300 یورو در ماه
4بلونیا750 تا 1100 یورو در ماه

هزینه های مسکن و اقامت در ایتالیا

هزینه های مسکن و اقامت در ایتالیا با توجه به شهری که دانشجو برای زندگی انتخاب می کند و نوع اقامتگاهی که برای سکونت در نظر دارد، متفاوت است. یکی از بهترین راه های کم کردن هزینه تحصیل در ایتالیا، اجاره یک آپارتمان به صورت اشتراکی و سکونت در آن با سایر دانشجویان بین المللی است. برخی از دانشجویان بین المللی با زندگی در کنار خانواده های ایتالیایی، می توانند تا حد زیادی هزینه های مسکن و اقامت در ایتالیا را کاهش دهند. اگر فردی بخواهد در کشور ایتالیا به تحصیل بپردازد؛ باید حداقل 300 تا 700 یورو در ماه را برای هزینه های مسکن و اقامت کنار بگذارد.
البته اگر دانشجویی قصد سکونت اشتراکی نداشته باشد؛ باید بیشتر از 400 تا 700 یورو را برای زندگی در این کشور در نظر داشته باشد. در صورتی که دانشجوی بین المللی در خوابگاه های دانشگاهی زندگی کند؛ باید 250 تا 300 یورو برای اقامت در این کشور پرداخت کند.

هزینه مصرف آب و برق در کشور ایتالیا

دانشجویان علاوه بر پرداخت هزینه تحصیل در ایتالیا، باید مبلغی را برای مصرف آب و برق و سایر انرژی ها در این کشور کنار بگذارند. برای مثال اگر دانشجویی بخواهد در یک آپارتمان 85 متری زندگی کند؛ باید حدود 80 یورو برای هزینه برق و آب ساختمان پرداخت کند. علاوه بر هزینه برق و آب، دانشجویان در صورت استفاده از تلفن و اینترنت باید در مجموعه 140 تا 170 یورو در ماه برای تسویه قبض پرداخت کنند.

هزینه مواد غذایی در ایتالیا

یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در هزینه تحصیل در ایتالیا، هزینه مواد غذایی است. علاوه بر پرداخت هزینه برای سکونت در این کشور، باید مبلغی را برای هزینه مواد غذایی در نظر بگیرید. خرید مواد غذایی از سوپر مارکت و فروشگاه های ارزان قیمت، به طور متوسط  بین 150 تا 200 یورو هزینه دارد. چنانچه فردی بخواهد از آشپزخانه ها، رستوران ها و… وعده غذایی خود را تهیه کند؛ باید حدود 8 تا 16 یورو برای هر وعده در نظر بگیرد.
خوشبختانه دانشجویان مهاجر به کشور ایتالیا، هزینه چندانی را برای حمل و نقل پرداخت نمی کنند؛ چراکه حمل و نقل با وسایل نقلیه در این کشور بسیار ارزان است. دانشجویان می توانند با تهیه بلیط واحد، اتوبوس، مترو، تاکسی، قطار و… هزینه حمل و نقل خود را تا حد زیادی کاهش دهند. به طور میانگین باید 25 تا 45 یورو برای حمل و نقل در کشور ایتالیا به صورت ماهیانه پرداخت شود.

هزینه بهداشت و درمان و بیمه در ایتالیا

ایتالیا یکی از برترین کشورها در زمینه بهداشت و درمان است. در واقع سیستم مراقبتی بهداشت این کشور از کیفیت بالایی برخوردار است و دانشجویان می توانند از خدمات مفیدی که کلینک ها، بیمارستان ها و درمانگاه ها برای درمان، بهداشت و سلامتی ارائه می دهند، بهره مند شوند. در کشور ایتالیا به طور میانگین هزینه یک پزشک به صورت خصوصی بین 80 تا 90 یورو است. البته هزینه بسیاری از داروهای آنتی بیوتیک و بدون نسخه در این کشور از 10 یورو تجاوز نمی کند. بیمه در کشور ایتالیا به دو شکل عمومی و خصوصی وجود دارد؛ که بیمه خصوصی خدمات بهتر و بیشتری را در اختیار ساکنان این کشور قرار می دهد. بیمه خصوصی نیز به دو شکل انفرادی و شرکتی در این کشور وجود دارد.

هزینه رفت و آمد و اوقات فراغت در ایتالیا

هزینه و رفت و آمد و حمل و نقل در ایتالیا با توجه به شهر سکونت و فاصله دانشجو تا دانشگاه متفاوت است. کاربردی ترین و ارزان ترین راه برای حمل و نقل دانشجویان، وسایل نقلیه عمومی است. دانشجویان باید حداقل 25 و حداکثر 45 یورو برای حمل و نقل و رفت و آمد با وسایل عمومی پرداخت کنند. در بسیاری از مواقع دانشجویان با اجاره دوچرخه به صورت ماهیانه یا سالیانه می توانند تا حد زیادی هزینه های رفت و آمد خود را در این کشور کاهش دهند. علاوه بر هزینه تحصیل در ایتالیا، دانشجویان باید مبلغی را برای تهیه پوشاک و گذراندن اوقات فراغت خود در نظر بگیرند‌. در ادامه لیست هزینه برخی از سرگرمی ها در کشور ایتالیا ذکر شده است:

1بلیط سینما۸ یورو
2باشگاه بدنسازی۴۸ یورو
3اجاره زمین تنیس برای یک ساعت۱۸ یورو
4خرید کفش پیاده روی یا دویدن۸۰ یورو
5خرید شلوار جین باکیفیت۷۷ یورو
6خرید پیراهن یا لباس تابستانی۳۰ یورو

آیا امکان تحصیل رایگان در کشور ایتالیا وجود دارد؟

ایتالیا یکی از کشورهایی است که شرایط تحصیل در دانشگاه های خود را با هزینه ای کم برای دانشجویان فراهم کرده است. در دانشگاه های دولتی این کشور، شهریه دانشجو با توجه به وضعیت مالی خانواده تعیین می شود. در برخی از مواقع شرایط دانشجو به گونه ای است که امکان تحصیل رایگان و بدون هزینه برای او میسر می شود. البته بسیاری از این شرایط برای دانشجویانی است که در اتحادیه اروپا زندگی می کنند. اما دانشجویان بین المللی می توانند با ارائه سوابق تحصیلی و بالا بردن سطح سواد علمی، نسبت به دریافت بورسیه از دانشگاه های این کشور اقدام کنند.

راه های کاهش هزینه تحصیل در ایتالیا

اگرچه هزینه تحصیل در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است؛ اما باید به این نکته توجه شود که هزینه تحصیل در این کشور برای آن دسته از دانشجویانی که از کشورهایی با قیمت ارز پایین مهاجرت می کنند؛ بسیار زیاد است. بنابراین؛ اگر دانشجویی قصد تحصیل در کشور ایتالیا را دارد؛ اما نگران هزینه تحصیل در این کشور است؛ می تواند از طریق راه های زیر برای کاهش هزینه تحصیل در ایتالیا اقدام کند.
1. حمل و نقل و رفت و آمد با وسایل عمومی
2. پرهیز از غذا خوردن در رستوران ها و کافه های گران قیمت به صورت مداوم
3. خوردن وعده های غذایی در کافه تریا دانشگاه یا منزل
4. اجاره آپارتمان به صورت اشتراکی
5. کار کردن به صورت فریلنسری یا نیمه وقت

هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا

دریافت مشاوره جهت بررسی وضعیت هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا

در محتوای فوق به شرح کامل هزینه تحصیل در ایتالیا و هزینه های زندگی در این کشور پرداختیم. دانستیم که تحصیل در دانشگاه های دولتی بین 900 تا 4000 یورو و دانشگاه های خصوصی بین 6000 تا 20000 یورو هزینه دارد. در صورتی که فردی قصد تحصیل در ایتالیا را دارد؛ اما شرایط مناسب برای پرداخت هزینه تحصیل ندارد؛ می تواند با کمک بورسیه به تحصیل در این کشور بپردازد. گرفتن بورسیه از دانشگاه های این کشور نیاز به یک رزومه قوی دارد.
به همین علت بهتر است در هنگام آماده کردن مدارک لازم برای بورسیه و… با افراد متخصص و با تجربه ای مشورت شود. شما می توانید با دریافت مشاوره تخصصی از موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان، علاوه بر سهولت کارهای مهاجرت خود به کشور ایتالیا، نسبت به اخذ بورسیه و همچنین کاهش هزینه های زندگی در این کشور اقدام کنید.

 

مشاوره و ارتباط با ما

شماره تماس

۰۲۱-۵۲۷۱۶

اینستاگرام خسروان

جدیدترین مطالب

معرفی کشور رومانی
ارزانترین دانشگاه پزشکی روسیه
تحصیل رایگان پزشکی در روسیه
ارزانترین کشور تحصیل پزشکی بدون کنکور
هزینه تحصیل پزشکی در اروپا
تحصیل در رومانی بدون مدرک زبان
تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی
مزایای تحصیل در رومانی
12 پاسخ
    • سمانه بابالویی
      سمانه بابالویی گفته:

      آریای عزیز
      مبالغ گفته شده رو دانشگاه ها اعلام میکنند و در صورتی که دانشگاه تغییری ندن ، تغییری نداریم.

      پاسخ
    • سمانه بابالویی
      سمانه بابالویی گفته:

      باید شرایط ورود به یکی از دانشگاه ها رو داشته باشی تا پذیرش بگیری و بعد برای ویزا اقدام کنی

      پاسخ
    • سمانه بابالویی
      سمانه بابالویی گفته:

      پذیرش کدوم دانشگاه؟ چه رشته ای؟ شرایط پذیرش هر دانشگاه و هر رشته متفاوته

      پاسخ
    • سمانه بابالویی
      سمانه بابالویی گفته:

      بله راه های زیادی هست
      لیدرهای ما در ایتالیا شما رو بطور کامل راهنمایی میکنن و تا یکسال شما رو پشتیبانی میکنن

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *