قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی

یکی از مسائل پیش روی پسرانی که سن و سالشان نزدیک به هجده سال می شود، مسئله و دغدغه رفتن به سربازی است. در واقع وقتی پسران به 18 سالگی می رسند در اصطلاح نظام وظیفه، مشمول سربازی محسوب می شوند. در این زمان می بایست مقدمات اعزام به دوره سربازی را پیگیری نمایند. حال برخی افراد به دلایل مختلف نظیر مهاجرت یا تحصیل در خارج از کشور نیازمند تغییراتی در زمان اجرایی نمودن این قانون می شوند. در این مقاله قصد داریم به قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی بپردازیم. همچنین ابعاد مختلف آن را برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور دارند، روشن خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی

قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی

قانون جدید نظام وظیفه برای ایرانیانی که در خارج از کشور هستند

طبق قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی و بر اساس کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401، امکان خرید خدمت سربازی برای آن دسته از ایرانیانی که قبل از رسیدن سنشان به سن مشمولی سربازی، خارج از کشور تحصیل و زندگی کرده اند وجود دارد. مبلغ خرید خدمت سربازی برای این دسته از افراد 15 هزار یورو تعیین شده است. قابل ذکر است که این مبالغ جهت حمایت از سربازانی که در مناطق مرزی و مناطق محروم کشور خدمت می کنند، صرف می شود.

مقررات نظام وظیفه برای خروج از کشور مشمولین سربازی

شاید این سؤال برایتان مطرح شده باشد خروج پسران مشمول خدمت سربازی از کشور به چه نحو می باشد؟ در پاسخ باید بگوییم چنانچه پسرانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند تا قبل از سن قانونی مشمول سربازی، به خارج از کشور مهاجرت نکرده باشند، جهت خروج از کشور می بایست از سازمان نظام وظیفه کسب مجوز نمایند. حال ببینیم سازمان نظام وظیفه بر طبق قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی، برای چه افرادی مجوز خروج را صادر می کند.

    • شخص مشمول می بایست در زمان قانونی به سازمان نظام وظیفه مراجعه و خود را معرفی کند. در واقع نباید در لیست افراد غائب قرار داشته باشد.
    • وضعیت تحصیلی شخص مشمول می بایست مشخص باشد. به طور مثال برخوردار از معافیت تحصیلی باشد.
    • شخص مشمول در بازه زمانی معافیت تحصیلی یک‌ساله باشد. به عبارتی تحصیلات خود را در داخل به پایان رسانده باشد.
    • ارائه وثیقه به سازمان نظام وظیفه جهت بازگشت به موقع به کشور از جانب شخص مشمول.
    • چنانچه شخص دانش آموز باشد می بایست گواهی اشتغال به تحصیل ارائه نماید و چنانچه دانشجو باشد لازم است درخواست مجوز خروج از کشور را به سازمان نظام وظیفه ارائه کند.
قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی

قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی

در شرایط فوق که در قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی نیز آمده اند، به بحث معافیت تحصیلی اشاره کردیم. معافیت تحصیلی یعنی افرادی که می بایست برای دوره سربازی خود اقدام کنند، به سبب معرفی به موقع خود به سازمان نظام وظیفه و در واقع نداشتن غیبت، می توانند جهت ادامه تحصیل، از معافیت سربازی به منظور تحصیل بهره مند شوند. به عبارتی این افراد معافیت تحصیلی اخذ می کنند.

یکی از نکات مهم در رابطه با مهاجرت افرادی که مشمول سربازی محسوب می شوند، ارائه وثیقه به سازمان نظام وظیفه است. در این رابطه باید گفت مبلغ وثیقه بسته به نوع مهاجرت اعم از مهاجرت تحصیلی، زیارتی و … متفاوت خواهد بود.

قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی؛ نحوه دریافت معافیت تحصیلی

تا اینجای کار متوجه شدیم که با توجه به قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی، امکان مهاجرت تحصیلی برای مشمولین خدمت سربازی وجود دارد، اما به شرطها و شروطها و یکی از مهم ترین شروطش هم دریافت معافیت تحصیلی است. در این بخش می خواهیم با مراحل و روند دریافت معافیت تحصیلی آشنا شویم.

البته قبل از ورود به بحث اصلی بهتر است به این نکته اشاره کنیم که برخورداری از معافیت تحصیلی از شروط تحصیل در داخل کشور هم می باشد که مشمولین می بایست به آن مقید باشند.

متقاضیان مهاجرت تحصیلی برای دریافت نامه معافیت تحصیلی می بایست ابتدا به سامانه epolice مراجعه کنند و مدارک هویتی و مرتبط به تحصیلشان را ارائه دهند یا به صورت حضوری به مراکز پلیس +10 مراجعه کنند.

قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی مشمولین سربازی

یک سؤال خیلی مهم در رابطه با مهاجرت مشمولین سربازی، روش های خروج از کشور برای این دسته از افراد می باشد. پاسخ این سؤال می تواند رفع کننده دغدغه بسیاری از افراد و خصوصاً خانواده هایشان باشد. در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که به طور کلی مشمولان سربازی به دو طریق می توانند برای مهاجرت تحصیلی اقدام نمایند.

مهاجرت به منظور شرکت در کنفرانس ها و مجامع علمی جهت ارائه مقاله

چنانچه متقاضی مهاجرت، هدفش شرکت در مجامع علمی بوده و مقاله و دستاورد علمی جهت ارائه داشته باشد، می بایست الزامات زیر را برآورده نماید.

    • شخص متقاضی نباید در لیست غایبین سربازی قرار داشته باشد.
    • برخوردار از شرایط معافیت تحصیلی باشد.
    • متعهد به بازگشت به کشور پس از اتمام مهلت باشد.
    • مبلغ 15 میلیون تومان تحت عنوان وثیقه خروج از کشور به منظور شرکت در مجمع علمی به سازمان نظام وظیفه ارائه نماید.
قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی

قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی

در رابطه با مدت زمان حضور در خارج از کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به منظور شرکت در دوره ها و کارگاه های آموزشی حداکثر 45 روز.
  • جهت ارائه مقاله در مجامع علمی و کنفرانس ها حداکثر 30 روز.

مهاجرت تحصیلی افراد مشمول سربازی

چنانچه افراد متقاضی مهاجرت به خارج از کشور جهت ادامه تحصیل باشند، به دو طریق می توانند اقدام کنند:

در روش اول اگر افراد سن کمتر از سن قانونی مشمولین سربازی داشته باشند، می توانند به سهولت از طریق ثبت نام در مدارس کشور مقصد، مراحل مهاجرت به کشور مربوطه را طی نمایند و در آن مدارس مشغول به تحصیل شوند. پس در این حالت، فرد باید سن کمتر از 18 سال داشته باشد و قبل از رسیدن به سن مشمولیت، پذیرش مدرسه خارج از کشور جهت تحصیل را کسب کرده باشد.

روش دوم مهاجرت تحصیلی در بازه زمانی معافیت تحصیلی است. شاید بپرسید که بازه زمانی معافیت تحصیلی چیست؟ در این مورد باید گفت تمامی دانش آموزان یا دانشجویانی که یک مقطع تحصیلی همچون دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا را گذرانده باشند، از نظر قانونی برخوردار از بازه زمانی یک سال معافیت تحصیلی می شوند. در این بازه زمانی است که افراد متقاضی مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور می توانند امور مربوطه را پیگیری کنند.

در این زمینه چند نکته مهم در توضیحات قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی وجود دارد که می بایست مورد توجه قرار گیرد:

  • دانشگاه مقصد جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور می بایست مورد تأیید وزارت علوم ایران باشد.
  • شخص متقاضی نباید در لیست غایبین مشمول باشد.
  • پس از اخذ پذیرش در دانشگاه مقصد و ورود به پروسه تحصیل در آن دانشگاه، شخص مشمول می تواند معافیت تحصیلی خود را تمدید نماید.
  • معافیت تحصیلی برای متقاضیان مشمول فقط یکبار ارائه می شود.
  • دانشجویان انصرافی تنها یکبار امکان تمدید معافیت تحصیلی خود را در بازه زمانی تحصیل دارا می باشند.
قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی

قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی

مهاجرت مشمولین سربازی به منظور سفرهای مطالعاتی

پیشرفت تحصیلی در قالب فرصت های تحقیقاتی و مطالعاتی یکی از فرصت های مهم در دوران تحصیل می باشد. حال اگر متقاضیان شرکت در فرصت های مطالعاتی در زمره مشمولین سربازی باشند، می بایست علاوه بر دریافت تاییدیه از دانشگاه مبدأ و مقصد، مجوز لازم از سازمان نظام وظیفه را نیز کسب کنند.

بر اساس قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی، این مجوز از طریق برخورداری از شرایط زیر قابل دریافت خواهد بود.

  • داشتن معافیت تحصیلی برای شخص مشمول سربازی.
  • ارائه درخواست شرکت در فرصت مطالعاتی از سوی دانشگاه مربوطه یا وزارت علوم یا مراجع اصلی مرتبط.
  • ارائه وثیقه به سازمان نظام وظیفه به مبلغ 15 میلیون تومان.
  • ارائه اصل رسید تسلیم ودیعه نقدی یا ضمانت نامه بانکی محل سکونت به یک موسسه مالی معتبر یا یک بانک معتبر، به سازمان نظام وظیفه.

نکته قابل ذکر در زمینه مدت زمان مهاجرت تحصیلی مشمولین سربازی برای شرکت در فرصت های مطالعاتی بسته به مقطع تحصیلی متفاوت است.

  • بازه زمانی فرصت مطالعاتی برای مشمولین شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، حداکثر شش ماه.
  • بازه زمانی فرصت مطالعاتی برای مشمولین شاغل به تحصیل در مقطع دکترا، حداکثر یک سال.
قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی

قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی

قوانین مهاجرت تحصیلی مشمولین سربازی جهت ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا

قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی مشمولانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را دارند، شرایطی در نظر گرفته است.

مشمولانی که تمایل به مهاجرت تحصیلی جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را دارند می توانند با ارائه وثیقه 40 میلیون تومانی مجوز مربوطه را از سازمان نظام وظیفه دریافت نمایند و به ترتیب دو سال و هفت سال در این مقاطع تحصیل نمایند. قابل ذکر است که امکان تردد به کشور در طول مدت تحصیل برای این متقاضیان وجود دارد.

قانون جدید نظام وظیفه برای مهاجرت تحصیلی، بندها و تبصره های مختلفی بر حسب شرایط مختلف متقاضیان دارد. در واقع در تدوین این قوانین معمولاً سعی می شود تمامی شرایط و حالات در نظر گرفته شود. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون قوانین و مقررات مرتبط می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان از طریق مراجعه به وب‌سایت رسمی این موسسه به نشانی https://khosravan.org/ ارتباط برقرار نمایید و هر آنچه لازم است از مهاجرت تحصیلی به کشور مقصد خصوصاً کشور تحصیل در دانشگاه های معتبر کشور روسیه بدانید را به طور جامع کسب کنید.

لازم به ذکر است سایر مطالب مفید و جامع در صفحات تحصیل در روسیه و اخذ ویزای کار در روسیه و مهاجرت به روسیه جهت مطالعه به همراه مصاحبه دانشجویان اعزام شده قابل رویت می باشد. برای مهاجرت به ایتالیا مشاوران خسروان آماده پاسخگویی هستند.

موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان

موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان

مشاوره و ارتباط با ما

02188971928 | 02188963291

whatsapp: 09058680662

اینستاگرام خسروان

جدیدترین مطالب

معرفی کشور رومانی
ارزانترین دانشگاه پزشکی روسیه
تحصیل رایگان پزشکی در روسیه
ارزانترین کشور تحصیل پزشکی بدون کنکور
هزینه تحصیل پزشکی در اروپا
تحصیل در رومانی بدون مدرک زبان
تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی
مزایای تحصیل در رومانی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *