شرایط اخذ دیپلم آبی کشور روسیه

روسیه با میزبانی دانشگاه‌های برتر، هزینه تحصیل و همچنین زندگی ارزان‌تر در مقایسه با خیلی از کشورهای اروپایی، یکی از پرطرفدارترین مقاصد مهاجرت تحصیلی می‌باشد. دانشجویان بین‌المللی که قصد ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های روسیه را دارند، بایستی مدارک پیشین خود را معادل سازی نمایند. معادل سازی موفق مدارک تحصیلی قبلی و دریافت تایید وزارت آموزش این کشور با دریافت یک مدرک دیپلم موسوم به دیپلم آبی روسیه همراه است. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره شرایط اخذ دیپلم آبی کشور روسیه ارائه می‌نماییم.

دیپلم آبی چیست؟

دانشجویان کشور روسیه، بایستی جهت ورود به دانشگاه‌های معتبر این کشور بعد از سپری نمودن دوره پادفک، مدارک تحصیلی قبلی خود را در وزارت علوم این کشور ارزش‌‌گذاری کنند.
این مدرک صادر شده از طرف وزارت علوم روسیه به دیپلم آبی روسیه یا ناسترفیکاتسیا شناخته می‌شود. نام واقعی آن دیپلم آبی نیست، اما چون رنگ آن آبی است ایرانی ها آن را به نام دیپلم آبی می شناسند.
جهت دریافت دیپلم آبی روسیه کافی‌ست مدرک دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی خود را با ترجمه رسمی آن به وزارت علوم این کشور ارسال نمایید. پس از این مرحله باید منتظر بمانید که این مدارک توسط این وزارت، بررسی شده و یک مدرک معادل سازی شده با دیپلم دبیرستان روسیه برای شما صادر گردد. شما با در دست داشتن این مدرک می‌توانید در دانشگاه‌های معتبر ثبت‌نام کنید.

معادل سازی مدارک برای چه افرادی ضروری است؟

معادل سازی مدارک برای دانشجویان ورودی مقطع کارشناسی و هم برای دانشجویانی که لیسانس خود را دریافت نموده‌اند و قصد ورود به مقطع فوق لیسانس را دارند، ضروری است.
برای معادل سازی مدارک لازم است تا مدارک تحصیلی خود را به همراه مدارک هویتی، فرم درخواست و غیره به وزارت آموزش روسیه تحویل دهید تا تاییدیه لازم را از این سازمان دریافت نمایید.

اسناد مورد نیاز اخذ دیپلم آبی کشور روسیه

برای سفارش دیپلم آبی به مدارک زیر نیاز خواهید داشت.
1- کپی و اسکن رنگی پاسپورت
2- ترجمه رسمی پاسپورت
3- کپی و اسکن مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات آن
4- کپی و اسکن مدرک پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات آن
5- تکمیل فرم درخواست دیپلم آبی

قوانین تحصیل در روسیه

کشور روسیه از سیستم فدراسیون برخوردار است. به عبارت دیگر هر ایالتی قوانین منحصر به فرد خود را دارد. ولی در کل تمام قوانین هر ایالتی از دولت مرکزی پیروی می‌کند و هر ایالتی موظف به پرداخت مالیات می‌باشد.
به همین جهت تحصیل در شهرهای مختلف روسیه نظیر مسکو و سن‌پترزبورگ تا حدودی فرق دارد. پس از فرستادن دعوت نامه برای دانشجو، وی بایستی شخصا به این کشور وارد شود و در اولین فرصت خود را به دانشگاه مورد نظر معرفی کند.
بعد از آن با پر نمودن فرم‌های ثبت‌نام و پرداخت هزینه‌های تحصیل برای دانشجو ویزای چند بار ورود صادر شده و دانشجو می‌تواند با خیال آسوده از خدمات آموزشی این کشور بهره‌مند گردد. به طور معمول فرآیند ثبت‌نام در دانشگاه‌های روسیه برای افراد خارجی خیلی زمان‌بر نخواهد بود اما در عمل گاهی با تاخیر مواجه می‌شود.

براساس قوانین روسیه آیا مدرک زبان ضروری است

برای تحصیل و زندگی در روسیه مدرک رسمی زبان نیاز نیست اما ایران برای دانشجویان ایرانی که در روسیه تحصیل می کنند گرفتن مدرک سطح B2 زبان روسی را ضروری دانسته است. همچنین وقتی شما بخواهید در یک کشور تحصیل و زندگی کنید طبیعتا بایستی بتوانید در سطح عمومی زبان آن کشور را بدانید. در روسیه دوره‌های آموزش زبان در کل طول سال برقرار است. ولی کلاس‌های رسمی این کشور از تاریخ 1 سپتامبر که با اسم روز علم شناخته می‌شود، شروع می‌گردد.
هماهنطور که گفتیم برای ورود به دانشگاه، دانشجو حتما بایستی مدرک B2 داشته باشد که معمولا یک دانشجوی موفق می‌تواند آن را در فاصله زمانی 7 تا 9 ماه دریافت نماید. همینطور جهت اخذ این مدرک می‌توان از دوره‌های آماده سازی یا همان پادفک بهره برد. شرکت خسروان نیز با برگزاری کلاسهای آموزش زبان روسی توسط اساتید با تجربه و شناخته شده، دانشجویان خود را برای گرفتن این مدرک آماده می‌کند. تاکنون تمامی شرکت کنندگان در این دوره ها موفق به کسب مدرک شده‌اند.
بعد از وارد شدن به دانشگاه، دروس در یک فرم به طور جداگانه به دانشجو داده می‌شود. علاوه بر آن، یک کتابچه برای ثبت نمرات در امتحانات پایانی به دانشجو اعطا می‌شود تا در هر درسی استاد مربوطه نمره وی را بدهد. بعد از پایان ترم نیز دانشجو مسئول است که کتابچه را به دانشکده برده و با مهر نمودن آن ترم را به اتمام برساند.

دیپلم دوگانه روسیه

در کشور روسیه دانشگاه‌های معتبر بسیاری وجود دارد که در رنکینگ دانشگاه‌های دنیا رتبه‌های قابل توجهی دارند. بر حسب توافق نامه‌هایی که به امضای دولت روسیه و کشورهای طرف قرارداد رسیده‌اند، دانشگاه‌های این کشور با بسیاری از دانشگاه‌های جهان همکاری متقابل دارند.
مدارک صادر شده از دانشگاه‌های روسیه در بیش از 60 کشور دیگر معتبر هستند. امروزه مدارک صادره از دانشگاه‌های روسیه در کشورهای فنلاند، فرانسه، چین، قبرس، اسپانیا، کوبا، ویتنام و همینطور چندین کشور دیگر در دنیا معتبر هستند.
دانشگاه‌های روسیه با همکاری با دانشگاه‌های کشورهای دیگر فضاهای آموزشی مشترکی را به وجود آورده‌اند و به دانشجویان خود مدارک دوگانه ارائه می‌دهند. مدرک دیپلم دوگانه مدرکی است که دانشجو بخشی از تحصیلات خود را در یک دانشگاه روسی و بخشی دیگر از طول دوره تحصیلی خود را در یک دانشگاه طرف قرارداد با دانشگاه روسی در کشور دیگر سپری کرده است.
به عنوان مثال دانشجویی که بخشی از تحصیلات خود را در یک دانشگاه روسی و بخشی دیگر را در یک دانشگاه اروپایی گذرانده، می‌تواند یک مدرک از دانشگاه روسیه و یک مدرک هم از دانشگاه اروپایی محل تحصیلش اخذ نماید.
دیپلم دوگانه فقط برای رشته‌هایی صادر می‌شود که به زبان انگلیسی تدریس شوند و بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد صادر می‌شود.

حداقل معدل برای تحصیل در روسیه

سیستم جذب دانشجو و پذیرش دانشجویان خارجی در کشور روسیه، در برخی از دانشگاه‌های این کشور، بر حسب شرط معدل نیست. به طور معمول دانشجویان متقاضی با توجه به نمره مصاحبه و آزمون‌های ورودی از دانشگاه محل تحصیل خود تاییدیه می‌گیرند.
با این حال، معدل دیپلم و سطح نمرات شما برای بعضی از دانشگاه‌ها در روسیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دانشگاهی خود در این کشور، از حداقل معدل برای آغاز دوره تحصیلی‌تان مطلع شوید. همچنین میتوانید ضمن ارتباط با مشاوران ما از طریق شماره تلفن 02152716 اطلاعات لازم را کسب کنید.

نتیجه‌گیری

در این نوشته (شرایط اخذ دیپلم آبی کشور روسیه) اطلاعاتی درباره نحوه اخذ دیپلم آبی و دیپلم دوگانه ارائه شد. همان‌طور که گفته شد اخذ دیپلم آبی و ویزای تحصیلی در روسیه مهم‌ترین پیش نیازها جهت تحصیل در دانشگاه‌های این کشور هستند.
برای مهاجرت به روسیه و یا اخذ ویزای کار در روسیه با کارشناسان مجرب و با حوصله موسسه مهاجرتی خسروان تماس حاصل فرمایید. کارشناسان این مجموعه آماده پشتیبانی و ارائه خدمات پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می‌باشند.

پیشنهاد میکنیم مقاله ی زیر را هم مطالعه کنید:

تحصیل در رشته های پزشکی و اخذ دیپلم آبی در روسیه