سلام بچه ها

امیدوارم حالتون خیلی خوب باشه.

امروز اومدیم خوابگاه دانشگاه فدرال کازان رو با هم بررسی کنیم. خوابگاهی که سومین خوابگاه برتر روسیه است.شهریه اش هم سالانه 100 دلاره.

این خوابگاه که بهش میگن دهکده دانشجویی سال 2013 برای المپیک زمستانی دانشجویان جهان برای ورزشکارا ساخته شد و بعد از پایان مسابقات دولت روسیه این شهرک با تمامی امکانات در اختیار دانشگاه کازان قرار داد.

ما در درب پایین (درب پلی تکنیک) خوابگاه هستیم. میخوایم بریم لاین به لاین بررسی بکنیم. این خوابگاه امکانات رفاهی و تفریحی زیادی داره. سالن های ورزشی، کافه ها و حتی دکه های اتوماتیک آب هم داخل خوابگاه وجود داره. دکه هایی که آب تصفیه شده برای شرب به شما میده. و اتاق های دونفره، سه نفره و چهارنفره داره. مثل سوئیت هستن. میریم داخل و با هم بررسی میکنیم.

با من همراه باشین. اولین باره که خوابگاه کازان مورد بررسی قرار میگیره. تا شما بتونین با خوابگاه دانشگاه های دیگه بررسی و مقایسه کنید و اکثر دانشجویانی که دانشگاه فدرال کازان رو انتخاب میکنن شهریه سالانه 100 دلار براشون جذابه. میخوایم ببینیم در واقعیت هم همینطوره یا نه.

حتما با من همراه باشین تا کامل با هم بررسی کنیم.

سلام به دوستان عزیز. این ساختمان هفت هست و ورودی پشتی این ساختمون دارای دفتر میگریشن هست که اگر شما برای ویزا، رجیستر و میگریشن بخواین اقدام کنید میتونید وارد همین ساختمون بشین و کارتون رو داخل خوابگاه انجام بدین. همینطور که میبینید ساختمون های دیگه هم هست مثلا: کاسا و صندوق واریز پول خوابگاه و چیزای دیگه که در ساختمان های دیگه قرار دارن.

همینطور که میبینید پارک و درختکاری خود محوطه هم هست.

این ساختمون هم ساختمون دوره پادفک هست. ساختمان شماره 7-8-9 مخصوص دوره پادفک هست.

خب دوستان عزیز: این ورودی اصلیه که شما از اینجا وارد خوابگاه میشین. کلا برای ورود به خوابگاه 2 تا نگهبانی هست که اصلی اینه که می بینید.

این ساختمون هم قبلا توش وسایل ورزشی بود که به خاطر کرونا کلا جمعش کردن.

این هم یه پیست اسکیه که زمستون توش هاکی بازی میکنن و در تابستون فوتبال. پشتش هم فضای بازی هست که مراسم ها رو اونجا برگزار میکنن. همینطور که می بینید یه سکویی داره و مراسم ها اونجا انجام میشه.

اینم ساختمون 1 ورودی 3 هست که اگر بچه های کورس اصلی باشین توی این ساختمون قراره زندگی کنید. ساختمون 7-8 و در بعضی مواقع ساختمون 9، ساختمون های دوره پادفک هستن که اگر برای دوره پادفک بیاین کازان اینجا زندگی میکنید.

ساختمون شماره 6 اگر توی فیلم معلوم باشه ساختمون دوره رزیدنتی یا اسپشیالیست هست.

شما دارید می بینید که چندین ساختمون هست اینجا که هر کدوم دانشکده به دانشکده جدا شده و سمت راست ساختمونهای بزرگتر رو می بینید که هر کدوم 3تا ورودی داره.

ساختمون شماره 1 ورودی 3 برای دانشکده پزشکی کورس انگلیسی هست و دانشجوهای خارجی کلا اینجا درس میخونن. بچه هایی که میخوان کورس روسی درس بخونن معمولا تو ساختمون 3 ورودی 2 هست.

یکم که بریم جلوتر یه ساختمون کوچیکی هست که سرویس بیلدینگ هست. معمولا برای آشپزخونه است. من که تا حالا اینجا غذا نخوردم چون کیفیت غذاهاش زیاد مطلوب نیست. معمولا هر سال اینجا مدیریتش عوض میشه ولی توصیه میکنم یا خودتون آشپزی کنید یا از رستوران های خارج خوابگاه غذا بخورین.

ساختمون شماره 2 هست که هر کدوم از اینها دانشکده خاصی توش زندگی میکنن.

بریم سمت چپ. توی خوابگاه شما 3 روش دارین برای لباس شستن.

1- توی همین سرویس بیلدینگ هاست که شما اینجا لباستون رو میبرید بهش میگید 3 کیلو، 7کیلو یا…به کیلو زیاد ربطی نداره یه ماشین رو به شما میدن، خودتون لباسهاتون رو میزارید و میرید و بعد از 2 ساعت میاید و لباسهای شما آماده است و تحویل میگیرید.

از این کیوسک شما میتونید آب تهیه کنید. چون توی روسیه آب لوله کشی برای شرب نمیشه استفاده کرد بچه ها 5 لیتری میگیرن و از طریق این کیوسک ها ظرفشون رو پر کنن. اینجا کافه تریاست که میتونید قهوه بگیرید. واسه فتوکپی اینجا هست.

بچه ها الان داریم میریم پارک خوابگاه. الان میتونید زمین های ورزشی رو بینید: زمین فوتبال، بسکتبال و والیبال. کسایی که میخوان راه برن یا بدون میتونن از این محوطه استفاده کنن. البته خود خوابگاه باشگاه داره که من نرفتم متاسفانه چون ورودیش خارج از خوابگاه است.

اگر دقت کرده باشین بالای بعضی از این ساختمون خوابگاه ها سبز رنگه، اینا ساختمون دانشگاه ورزش هستن. ساختمونهایی که بالای اونها قرمز رنگه برای دانشکده های دیگه است.

اینجا هم یکی دیگه از فضاهای باز خوابگاست. وقتی هوا خوب باشه اینجا به مدت یک هفته یه فستیوال میزارن و از گروه های مختلف کازان دعوت میکنن بیان اینجا و کنسرت و برنامه های متنوع اجرا میکنن. سالهای گذشته در مورد فرهنگ تاتارستان نمایشگاه زدن و به بچه ها سکه دادن به عنوان یادگاری.

اینجا معمولا پابلیک هست اگر ایونت یا برنامه ای باشه اینجا و یا اونجایی که ورودی خوابگاه بود بهتون نشون دادم، برگزار میکنن.

توی تصویر ساختمون دانشکده ورزش رو می بینید که یکی از بهترین ها در روسیه است. خوابگاه درمه یونیورسیاد یکی از خوابگاه های ک اف اوو هست.

خوابگاه های دیگه ای هم داریم واسه ک اف اوو توی کازان که کیفیتشون اصلا خوب نیست و کسایی که معمولا مشکل ایجاد میکنن رو میفرستن اونور.

توصیه میکنم وقتی اومدین اینجا قوانین اینجا رو رعایت کنید دعوا نکنید که نرین اونور. چون اونور اصلا کیفیت خوبی نداره برای زندگی.

اینجا یه سرویس بیلدینگ دیگه است که معمولا رستوران و کافه است و یه جایی برای بازی و شطرنج و جمع شدن دانشجو هاست.

الان میریم داخل یکی از این ساختمانون ها که لباسهاتون رو خودتون میارین، میشورین و خشک میکنین. این یکی دیگه از روشهای لباس شستن هست.

روش سوم هم توی این ساختمون ها لباسشویی هست ولی خشک شویی نیست و هفته ای دو یا سه روز کار میکنه و دردسرش بیشتره. باید برید از یه ساختمون دیگه تیکت بگیرین و بیارین اینجا. من خودم از روش اولی که گفتم برای لباس شستن استفاده میکنم.

همینطور که می بینید اینجا لباس ها میریزن توی ماشین لباسشویی میشوره و بعد میریزن توی ماشین های بالا تا خشک بشه.

توی این دستگاه قیمت مشخص میکنید و بعد با کارت حساب میکنید و میفرستید برای شستشو.

در مورد امنیت هم خیالتون راحت همه جا دوربین داره.

الان جلوی ساختمون هستیم که قبل از کرونا استریت کافه بود که الان بسته شده که میتونستی ساندویچ هایی مثل فلافل رو سفارش بدی که براتون بیارن که الان بسته شده.

ساختمون 3 ورودی 2: واسه دانشکده پزشکی کورس روسی هست معمولا بچه های کورس روسی رو میفرستن اینجا. جلوتر هم میتونین ساختمون 1 رو ببینید.

طول اینجا حدود 600-700 متر هست.

این پشت، ساختمون های سفید رو که می بینید کلینک های خوابگاه هست که بچه ها اگر مریض شدن یا گواهی میخوان وقتی مریض میشن و نمیتونن برن سر کلاس میرن اونجا.

همینطور که میبینید دانشجوها در حال رفت و آمد هستن، به خاطر اینکه دانشجوهای روس توی تابستون کازان رو ترک میکنن برای همین بعضی از خوابگاه ها رو میبندن.

خوابگاه کازان بین المللیه، دانشجو از کشورهای چین، سوریه، عراق، هند، ترکیه، عربستان و ایران اینجا هستن. حالا هروقت خودتون بیاین اینجا حدود یک هفته کل اینجا رو یاد میگیرین.

داخل ساختمان 1 ورودی 3

توی طبقه اول خوابگاه هستیم. این اتاق مربی و معلماست. این هم کتابخونه است. معمولا طبقه اول کسی زندگی نمیکنه. اینجا آشپزخونه خوابگاه است. توی این اتاقها هم لوازم تمیز روتختی و بالش و وسایل بهداشتیه که هفته ای یکبار میتونین عوض کنید.

اینم نمای بیرون ساختمون شماره 1 ورودی 3 یا پزشکی هاست. ساختمون بزرگیه تقریبا 12 طبقه است و هر طبقه 10 تا اتاق داره. اتاقاش هم 1 تا 5 نفره است.

برای دانشجوهای سال اول یک یا دو نفره رو در نظر نمیگیرن. برای گرفتن اتاق های تک نفره یا دو نفره باید هر سال یه امتیازهایی رو بدست بیارین که بهتون تعلق بگیره. که کار سختیه، من خودم بعد از چند سال توی اتاق های 3 نفره زندگی کردم.

میتونید به کسایی که خونه میگیرن بگین اسمشون رو بنویسن توی اون اتاق تا شما بتونین هم اتاقی داشته باشین.

اینجا هم یکی دیگه از سرویس بیلدینگ های خوابگاه ست که چون تابستونه و دانشجوهای روس ها رفتن اینجاها رو هم تعطیل کردن. که من اینجا رو برای غذاخوردن توصیه نمیکنم چون غذاهاش خوب نیست. من خودم خیلی وقته اینجا غذا نمیخورم.

میرم داخل ساختمون هم بهتون نشون بدم. همینطور که می بینید این بالا نوشته حلال. تاتارستان شهر مسلمون نشینه برای همین غذاهای حلال هم توی این شهر هست.

اینجا رستورانش هست و غذاهایی که میتونید بخورید مشخص شده. اینجا نسبت به 2 سال پیش که من امتحان کردم فرق کرده، باید یه بار امتحان کنم ببینم غذاهاش نسبت به قبل چجوری شده.

این ساختمون لباسشویی نزدیک همون رستوانه. لباسها رو میگیره، میشوره، خشک میکنه و بعد از 2 ساعت تحویل میده. میریم داخل ساختمون رو با هم ببینیم.

وارد زیرزمین میشین همینطور که می بینید لباسشویی و طبقه های لباس ها و…

لباسهاتون رو اینجا تحویل میدین و بعد از 2 ساعت هم تحویل میگیرین.

این هم طبقه ی بالای لباسشویی هست. روی تابلو نوشته که اداره پست، اپراتور موبایل، خیاطی، فتوکپی و لباسشویی توی این ساختمون قرار داره.

همینطور که می بینید یه کیوسک اینجاست که میخوام براتون توضیح بدم.

توی روسیه بهتره آب شیر رو بهتره نخورین و آب معدنی بخرین. از طریق این کیوسک میتونید تا 5 لیتر آب توی ظرفتون بریزین. سالهای قبل این امکان توی خوابگاه وجود نداشت و باید آب رو از بیرون تهیه میکردین ولی خوشبختانه امسال این کیوسک ها رو گذاشتن و شما میتونید به راحتی ازش استفاده کنید.

اینم دستگاه قهوه ساز هست که میتونید ازش قهوه بگیرین. انواع قهوه ها رو هم داره که میتونید با کارت بانکی راحت قهوه دلخواهتون رو تهیه کنید.

ما الان پشت خوابگاه هستیم که وسایل ورزشی قرار داره. زمین های فوتبال، والیبال و بسکتبال داره. الان کسی نیست چون تابستونه. ولی معمولا اواخر ترم دوم که بچه های روس هم هستن اینجا خیلی شلوغ میشه و همه در حال بازی کردن هستن.

دانشجو های دانشکده ورزش هم توی ساختمون های پشتی قراره زندگی کنن.

وسایل ورزشی رو می بینید.  زمین والیبال، زمین بسکتبال کنار لوازم ورزشی قرار داره.

این خوابگاه تقریبا استانداره و هزینه اش هم خیلی کمه. شما سالی 90 دلار یا 100 دلار باتوجه به نوع اتاقتون پرداخت میکنید. چند صد روبل هم بابت لوازم الکترونیکی در طول سال ازتون میگیرن. من امسال 7000-8000 روبل برای خوابگاه پرداخت کردم.

پشت زمین های ورزشی هم یه پارکی هست که پاتوق بچه هاست. شبها میان اینجا میشینن و برای قدم زدن هم جای خوبیه.

ساختمون بزرگی که جلومون می بینید ساختمون ورزشه. خیلی از زمین های تنیس و فوتبال و استخر همینجاست. ولی خب من تا به حال استفاده نکردم تا به حال.

وسایل و زمین هاش خیلی حرفیه چون کازان قطب ورزشیه روسیه است برای همین امکاناتش استاندارده.

یه قانون توی روسیه هست که بچه هایی که کمتر از 18 سال هستن نمیتونن بعد از ساعت 10-11 بیرون باشن به همین خاطر بچه هایی که میان اینجا باید قبل از این ساعت برگردن خونه هاشون یا برگردن خوابگاه. اگر برنگردن مشکل براشون پیش میاد.

هر کدوم از این ساختمون ها یه نگهبان داره و اگر متوجه بشه شما برنگشتین براتون دردسر میشه.

اینجایی که می بینید یه فضای دیگه است برای ایونت ها و جشن ها. یکماه پیش اینجا کنسرت میذاشتن. از گروه های معروف موسیقی کازان یا دی جی های معروفشون دعوت میکردن بیان اینجا و برای دانشجوها کنسرت اجرا کنن.

اینجا یه سرویس بیلدینگ دیگه است که یه خشکشویی و رستوران دیگه داره.

اینجا فضایی مثل کافه داره، وقتی سفارش میدین باتوجه به زمانی که میمونین ازتون هزینه میگیرن. توی اینجا هم یه ایونتهای کوچیکی برگزار میکنن که مسئولین خوابگاه میگن بیاین اینجا و برنامه اجرا میکنن. الان به دلیل اینکه توی جولای هستیم اینجاها بسته است.

راستی درمورد این خیابونها بگم که ماشین اجازه ورود و خروج نداره مگر اینکه مجوزی داشته باشین که فکر میکنم به دانشجو نمیدن. ماشین هم نمیتونین داخل خوابگاه پارک کنین مگر اینکه مسئول باشین اونم فقط 1-2 ساعت. باید کل مسیر رو پیاده برین و بیاین. اینجا میتونین دوچرخه هم اجاره کنید ولی به خاطر کرونا اونم بستن.

اینم سرویس بیلدینگ بعدیه که خودتون باید لباسهاتون رو بندازین توی لبسشویی و وایسین تا شستشو تموم بشه. اینجا میتونین تا 10 کیلو هم لباسهاتون رو بشورین. قیمتش هم حدود 200-250 روبل درمیاد که تقریبا با اون روش خیلی فرق نمیکنه.

ساختمون شماره 3

3 تا ورودی داره. ورودی شماره 2 برای دانشجوهای کورس روسی که مدیکال قراره بخونن اینجا زندگی میکنن. اینجا خیلی بزرگتر از ساختمون شماره 1 هست و بچه های روس هم اینجا زندگی میکنن. ساختمون 1 برای دانشجوهای اینترنشنال در نظر گرفته شده ولی بچه ها میگفتن قراره قانون عوض بشه و بچه های روس رو با خارجی ها یکی کنن.

قبلا اینطوری بود ولی امسال ساختمون شماره 1 پر از عرب و هندی و آفریقایی شد. و بچه های روس رو انتقال دادن به شماره 3. ظاهرا امسال قراره تغییر کنه.

اینجا خود خوابگاست. 2 تا آسانسور داره سمت راست و چپ. این اتاق ها هم خشکشویی هست که میتونید هفته ای یکبار بیاین روتختی و لوازمتون رو تحویل بدین و بعد هم تحویل بگیرین.

دوستان الان توی یکی از طبقات بالایی ساختمون خوابگاه هستیم. این یکی از آشپزخونه هاست که برای 3 تا از اتاق هاست. یه آشپزخونه تقریبا بزرگی هست که توی همه طبقات همین اندازه است. توش 2 تا یخچال بزرگ، اجاق گاز و 2 تا میز هست.

اینم یکی دیگه از آشپزخونه هاست برای 2 تا اتاقه. هر کدوم از اتاق ها 3 نفره است. داخل آشپزخونه رو نشونتون میدم. سینک ظرفشویی، اجاق گاز، کابینت، میز و 2 تا یخچال داره. بقیه ی وسایل رو اگر لازم باشه خودتون باید تهیه کنید که معمولا کامل هست.

بریم داخل اتاق 3 نفره

هر کدوم از اتاق ها یه آیئنه قدی، دستشویی و حمام، جا کفشی، جا لباسی، 3 تا تخت تک نفره، بالای هر تخت یه جا کتابی، هر نفر کمد شخصی و میز تحریر داره.

ما تو طبقه  11 هستیم و هر طبقه یه سالن بزرگ داره که بچه ها معمولا صندلی بزارن و درس میخونن.

هر طبقه پلکان داره برای مواقع اضطراری. دو تا آسانسور داره.

هر طبقه یه بالکن داره که هر چی توی طبقات بالاتر باشی نمای زیباتری رو از شهرک ببینی.

در مورد آشغالها: توی هر طبقه شوتینگ داره ولی کسی استفاده نمیکنه. بچه ها آشغالهاشون رو میارن توی سطل های زباله ای که کنار سرویس بیلدینگ ها هست میندازن.

توی خوابگاه ها یه سوپرمارکت، آرایشگاه و خدمات دیگه ی زندگی داره.

توی یکی دیگه از طبقات خوابگاه هستیم که نسبتا بزرگتر هست. اینجا آشپزخونه های این طبقه است که برای اتاق های 3 نفره است. معمولا هر روز یک نفر وظیفه داره که آشپزخونه رو تمیز کنه.

اینجا اتاق های 2 نفره و چهار نفره است. اتاق های تکی و دو نفره رو سخت به بچه ها میدن مگر اینکه جزو کسایی باشین که برای خوابگاه کار میکنین.

خوابگاه رو به کمک بچه های تیم کامل بررسی کردیم. خوابگاهش کاملا امنیتیه و نمیزارن کسی راحت بره داخل مخصوصا توی شرایط کرونا.

امکانات و محوطه ی خوابگاه رو دیدین و با شرایط و قوانینش آشنا شدین.

قطعا الان بهتر میتونین با خوابگاه های دیگه مقایسه کنید.

این خوابگاه به دانشجویان دوره پادفک و کورس اصلی تعلق میگیره. چون شنیده بودم که میگفتن به دانشجویان پادفک تعلق نمیگیره ولی ما از سال 2017 سابقه کار داریم بهتون این اطمینان رو میدیم که بهتون خوابگاه میدن.

 

مهاجرت تحصیلی