آیا اخذ اقامت دائم روسیه از طریق ازدواج ممکن است؟

در این نوشته می‌خواهیم در ارتباط با اقامت دائم روسیه از طریق ازدواج صحبت کنیم و شما را با مراحل این پروسه آشنا نماییم. مهاجرت به روسیه از طریق ازدواج، روشی شیرین و کم دغدغه محسوب می‌شود. افرادی که با شخصی که از اقامت دائم کشور روسیه برخوردار است ازدواج کنند، امکان و حق اقامت در این کشور را به دست خواهند آورد.
حدود 6 هزار ازدواج با خارجی‌ها در سال 2020 در کشور روسیه به ثبت رسیده است. همچنین میزان این نوع از ازدواج‌ها تنها در شهر مسکو نسبت به سال گذشته از 10 به 15 درصد افزایش یافته است.
اقامت در روسیه از روش‌های دیگری مانند مهاجرت تحصیلی به روسیه و همینطور اخذ ویزای کار در روسیه نیز امکان‌پذیر است و افراد می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با موسسه مهاجرتی خسروان تماس حاصل نمایند.

معرفی کشور روسیه

روسیه از نظر اقتصادی آینده درخشانی دارد. به دلیل آب و هوای سرد و کم بارش بسیاری از وسعت این کشور خالی از جمعیت است و نمی‌توان در آن کشاورزی و دامپروری نمود. اما کشور روسیه به دلایل مختلفی مقصد مناسبی برای مهاجرت محسوب می‌شود.
مهاجرت به روسیه روش‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها اخذ اقامت دائم روسیه از طریق ازدواج است. هزینه نسبتا پایین این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی موجب شده تا متقاضیان زیادی قصد مهاجرت به این کشور را داشته باشند.

بررسی شرایط اقامت دائم روسیه از طریق ازدواج

چنانچه فردی قصد حضور طولانی مدت در کشور روسیه را داشته باشد، بایستی مدرک اجازه اقامت در روسیه را کسب نماید. این اجازه نیز به روش‌های متفاوتی صادر می‌گردد که یکی از آن‌ها ازدواج با یک شهروند کشور روسیه است. در این شرایط فرد موفق به اخذ اقامت دائم روسیه از طریق ازدواج خواهد شد. بدین ترتیب تقریبا تمام حقوق مربوط به یک شهروند روسی به غیر از حق رای‌ برای شخص فراهم می‌شود.

بعد از ورود به روسیه و ازدواج با شهروند روسی، فرد باید درخواست اقامت بدهد. برای این درخواست فرد در ابتدا باید درخواست موقت داده و این درخواست هم در هر سال محدود است و سهمیه‌بندی می‌باشد.
با این وجود محدودیتی برای دفعات ارسال این درخواست وجود ندارد و در صورتی که درخواست فرد رد شود، می‌تواند بدون هیچ محدودیتی مجددا درخواست دهد. به طور کلی برای پرونده‌های ازدواج مشکلی وجود ندارد. بعد از گذشت 1 الی 2 سال از دریافت اقامت موقت، فرد می‌تواند درخواست حق اقامت دائم نماید.

مهاجرت به روسیه از طریق ازدواج

فردی که با یک روس ازدواج می‌کند و قصد مهاجرت به این کشور را دارد، می‌تواند برای اقامت دائم روسیه از طریق ازدواج اقدام کند. این حق به علت ازدواج فرد فراهم می‌شود و شخص تا زمانی که همسر فرد روسی باشد، اقامت او تمدید خواهد شد.
بعد از گذشت 1 الی 2 سال فرد می‌تواند درخواست اقامت دائم دهد و پس از دریافت اقامت دائم، امکان دریافت پاسپورت روسی و حق شهروندی برای او به وجود خواهد آمد.

مدارک لازم برای اخذ اقامت دائم روسیه از طریق ازدواج عبارتند از:

• پاسپورت و ترجمه پاسپورت
• ویزا
• عکس
• تجرد نامه

اخذ پاسپورت و اقامت دائم در روسیه از طریق ازدواج

یکی از سریع‌ترین و کم‌ریسک‌ترین روش‌های دریافت شهروندی روسیه، ازدواج است. بعد از ازدواج با شهروند روسی، امکان درخواست اقامت دائم برای فرد فراهم می‌شود. پس از دریافت این اقامت فرد می‌تواند درخواست شهروندی دهد و تا یک سال امکان دریافت پاسپورت روسیه را نیز دارد.
برای ازدواج در روسیه یا ازدواج با یک فرد روسی در کشور روسیه، نیاز به مدرکی است که نشان‌دهنده تجرد شخص باشد. این مدرک را می‌توان در کشور مبدا و یا در سفارت کشور مبدا در کشور روسیه دریافت نمود.

تصورات غلط در ارتباط با ازدواج با روسها

در سال 2016 خبری اعلام شد که دولت روسیه به افرادی که با دختران روسی ازدواج کنند، جایزه‌ای 15 هزار دلاری و همینطور اقامت می‌دهد. ولی این خبر از یک منبع غیرموثق ارائه شده و پشتوانه‌ قانونی نداشت. پس از مدتی هم مشخص شد که این خبر جعلی است.
علاوه بر آن در حال حاضر روشی برای اخذ اقامت دائم روسیه از طریق ازدواج صوری وجود ندارد و این روش برای دهه 90 میلادی بوده و امروزه منسوخ شده است.

روند دریافت تابعیت روسیه از طریق ازدواج

در اولین اقدام بعد از تایید مدارک توسط سفارت کشور روسیه، ازدواج و ثبت آن به مدت 30 تا 60 روز انجام می‌شود. چنانچه در کشور سومی ازدواج ثبت گردد، برای پیگیری یک سری از کارها و تاییدات اداری باید در کشور روسیه حضور یافت تا تمامی اقدامات به سرانجام برسد.
برای اخذ اقامت دائم روسیه از طریق ازدواج باید مدارک خود را به زبان روسی ترجمه و ارائه نمایید. بعد از ثبت نهایی ازدواج در دفتر ثبت ازدواج روسیه، می‌توانید با در دست داشتن مدارک لازم برای اخذ اقامت این کشور اقدام کنید. لازم به ذکر است که باید سه سال از زمان ثبت ازدواج گذشته باشد تا بتوانید برای دریافت تابعیت این کشور اقدام کنید.

نکات مربوط به ازدواج در روسیه

• ثبت ازدواج تنها در کلیساها کافی نیست و شخص باید در دفاتر رسمی ثبت ازدواج در روسیه نیز ازدواج خود را به تایید برساند.
• افراد در صورت متاهل بودن نمی‌توانند در روسیه ازدواج کنند و این کار خلاف قوانین این کشور است.
• ارائه مدارک به اثبات نیاز دارد و باید مدارکی دال بر رابطه طولانی مدت با نامزد خود در روسیه ارائه نمایید.
• سه سال باید از ثبت ازدواج گذشته باشد تا شخص خارجی تابعیت این کشور را دریافت کند.
• حداقل سن ازدواج در کشور روسیه 18 سال است.
• از شرایط مهم ازدواج در روسیه داشتن کیس ازدواج است. بعد از آن باید از طریق قانونی وارد این کشور شده و ازدواج را ثبت نمود.


پیشنهاد می کنیم آداب جالب ازدواج در روسیه را هم بخوانید


جمع‌بندی

در این نوشته در ارتباط با دریافت تابعیت از طریق ازدواج صحبت کرده و شما را با انواع روش‌های این نوع مهاجرت آشنا کردیم.