پزشکی در ایتالیا

کشور ایتالیا همواره به دلیل تاریخ، فرهنگ، معماری و پتانسیل گردشگری خود مقصد بسیاری از مسافران خارجی بوده است. اما در حال حاضر این کشور علاوه بر گردشگری به عنوان یکی از گزینه های مهاجرت تحصیلی نیز تبدیل شده است. همه ساله دانشجویان خارجی و بین المللی زیادی برای تحصیل در رشته پزشکی وارد دانشگاه های ایتالیا می شوند که علت آن رتبه بندی بالای دانشگاه های ایتالیا در جهان به ويژه در رشته پزشکی است. از دلایل دیگر محبوبیت تحصیل پزشکی در ایتالیا، هزینه تحصیل پایین و برخورداری از بالاترین کیفیت آموزشی است. بعد از استرالیا و کانادا کشور ایتالیا جایگاه سوم را در پذیرش آسان دانشجویان بین المللی دارد. با دریافت برخی از بورسیه های تحصیلی می توان بدون پرداخت هیچ گونه هزینه در رشته پزشکی ادامه تحصیل داد.
تحصیل پزشکی در ایتالیا در بین متقاضیان ایرانی نیز بسیار پرطرفدار است؛ زیرا از سیستم آموزشی ارزان برخوردار است، بورسیه تحصیلی ارائه می دهد و هم دریافت مدرک پزشکی از این کشور مورد تایید وزرات بهداشت ایران است. برای ورود به دانشگاه های پزشکی ایتالیا باید مدرک دیپلم در رشته های تجربی، انسانی و یا ریاضی داشته باشید تا بتوانید در آزمون ورودی این دانشگاه نمره قبولی بگیرید. موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان یکی از موسسه های اعزام دانشجو به خارج است و به همین منظور برای دریافت مشاوره حضوری، آنلاین و تلفنی به صورت رایگان می توانید با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا آشنا شوید.

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا چگونه است؟

برای دریافت اقامت تحصیلی برای تحصیل در رشته پزشکی باید دو مرحله را سپری کنید. در مرحله اول باید مدارک خواسته شده برای دریافت اقامت را ارسال کنید و در مرحله دوم بعد از آن که نامه پذیرش به دانشجو ارسال شد، مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی کشور ایتالیا و تحصیل در رشته پزشکی را به این کشور ارائه دهید. مدرک پزشکی که از دانشگاه های ایتالیا دریافت می کنید در اتحادیه اروپا و کشورهای غیر اروپایی نیز اعتبار و رسمیت دارد. دو شرط بسیار ضروری برای متقاصیان تحصیل در رشته پزشکی وجود دارد که عبارت است از:
1. فردی که علاقه مند به تحصیل در رشته پزشکی ایتالیا است باید ۱۲ سال تحصیلات دوران مدرسه را سپری کرده باشد یعنی مدرک دیپلم خود را دریافت کند.
2. متقاضی تحصیل پزشکی در ایتالیا باید در آزمون IMAT که آزمون ورودی برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های ایتالیا شرکت کرده و نمره قبولی را دریافت کند.

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا

برای شرکت در آزمون ورودی آی مت نیازی به مدرک آیلتس و تافل نیست اما بهتر است مدرک b2 زبان انگلیسی داشته باشید. افرادی که موفق به انجام این دو شرط شوند این امکان را خواهند داست تا برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی وارد دانشگاه های معتبر ایتالیا شوند. شرط سنی برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی وجود ندارد ولی بهتر است فرد متقاضی حداقل ۱۷ سال سن داشته باشد. اگر زیر ۳۰ سال سن داشته باشید، شانس پذیرش شما بیشتر خواهد شد.

آزمونIMAT چیست؟

IMAT آزمون است که دانشگاه های ایتالیا برای اپلای و پذیرش دانشجویان خارجی و بین المللی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی برگزار می کنند. متقاصیان این رشته ها می توانند با دریافت نمره قبولی ۹۰در آزمون آی مت به دانشگاه های پزشکی ایتالیا ورود کرده و تحصیل خود را در رشته مورد نظر آغاز کنند. برای شرکت در آزمون آی مت نیازی به مدارک آیلتس و تافل نیست اما به یاد داشته باشید که آزمون به زبان انگلیسی برگزار می شود . آزمون IMAT هر سال یکبار و در ماه سپتامبر برگزار می شود اما متقاضیان باید در ماه جولای پیش ثبت نام خود را انجام دهند.
آزمون IMAT به طور کلی شامل ۶۰ سوال و در چهار بخش طراحی شده که در بخش اول ۲۲ سوال هوش و اطلاعات عمومی وجود دارد، در بخش دوم ۱۸ سوال از درس زیست شناسی، بخش سوم ۱۲ سوال از درس شیمی و در بخش چهارم ۸ سوال از دروس ریاضی و فیزیک وجود دارد که فرد متقاضی باید به ۹۰ درصد آن ها جواب درست دهد. نتایج این آزمون توسط ۱۳ دانشگاه پزشکی ایتالیا بررسی می شود؛ زیرا هر کدام از دانشگاه ها نمره های متفاوتی را برای پذیرش دانشجویان بین المللی در نظر گرفته اند. آزمونIMAT در ایران برگزار نمی شود؛ از همین رو دانشجویان ایرانی علاقه مند به تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های ایتالیا باید برای شرکت در آزمون به کشور همسایه یعنی ترکیه یا خود کشور ایتالیا بروند.

دانشگاه های معتبر ایتالیا برای تحصیل در رشته پزشکی

بسیاری از دانشگاه های ایتالیا امکان تحصیل در رشته پزشکی با زبان انگلیسی را برای دانشجویان بین المللی فراهم آورده است تا دانشجویانی که به زبان ایتالیایی مسلط نیستند با زبان انگلیسی ادامه تحصیل دهند. از جمله بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا که در کنار زبان ایتالیایی به زبان انگلیسی نیز به متقاضیان پزشکی تدریس می کند به شرح زیر است:
• دانشگاه میلان
• دانشگاه فلورانس
• دانشگاه تورین
• دانشگاه بولونیا
• دانشگاه میلان- بیکوکا
• دانشگاه برشا
• دانشگاه جنوا
• دانشگاه ساپینزا رم
• دانشگاه اینسوبریا
• دانشگاه پیزا

محتوای درسی رشته پزشکی در کشور ایتالیا

مدت زمانی که می توانید در رشته پزشکی کشور ایتالیا فارغ التحصیل شوید ۶ سال است. در این مدت دانشجویان باید تعداد ۳۶۰ واحد درسی تئوری و عملی را سپری کنند تا موفق به دریافت مدرک پزشکی شوند. در سال اول دروسی همچون علوم پایه، سیستم های ارگانیک، علوم زیستی پزشکی ۱ و ۲، انجام پروژه اختیاری و طی پنج سال بعدی علاوه بر محتوای تئوری، درس های عملی نیز در بیمارستان ها و مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه ها تدریس می شود. به طور کلی برای فارغ التحصیلی در رشته پزشکی دانشگاه ایتالیا باید این سه مرحله را بگذرانید که به شرح زیر است:
• مرحله اول: آموزش و تدریس تئوری دروس علوم پایه صورت می گیرد.
• مرحله دوم: علاوه بر تدریس دروس تئوری، دروس عملی را نیز طی کرده باشید.
• و مرحله سوم و پایانی موفق به کسب مجوز پزشکی خواهید شد.

بورسیه های پزشکی در ایتالیا

با اینکه هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا به نسبت کشورهای دیگر پایین است اما با دریافت بورسیه های متفاوت می توان هزینه های تحصیل را تا حد زیادی کاهش داد حتی به صفر رساند. انواع مختلفی از بورسیه های تحصیلی پزشکی در ایتالیا وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• بورسیه دولتی و منطقه ای MASI
دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری که سن آن ها برای مقطع ارشد ۲۸ و برای دکتری ۳۰ است، می توانند تا سقف ۹۰۰۰ یورو بورسیه تحصیلی دریافت کنند اما باید بدانید که برای اخذ این بورسیه به مدرک زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت.
• بورسیه دولتی و منطقه ای DSU
رقابت برای دریافت این بورسیه کمی سخت تر است. برای دریافت این بورسیه به میزان درآمد خانواده شما نگاه می کنند که اگر زیر ۵۰ هزار یورو باشد دانشگاه های ایتالیا هزینه تحصیل را تا سقف ۶۰۰۰ یورو پوشش می دهند.
• بورسیه بولونیا اسکالرشیب
دریافت این بورسیه خیلی سخت است؛ زیرا برای گرفتن این بورسیه باید در آزمون های SAT و GRE بالاترین نمره را کسب کنید. این بورسیه فقط برای دانشجویان زیر ۳۰ سال امکان پذیر است.

مزایای تحصیل پزشکی در ایتالیا

دانشگاه های پزشکی ایتالیا در میان دانشگاه های برتر پزشکی جهان دیده می شود؛ زیرا مزایایی دارد که هر ساله شمار زیادی از دانشجویان خارجی خواهان تحصیل در این کشور هستند. از مزایای تحصیل پزشکی در ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
آموزش با بالاترین کیفیت در دانشگاه های پزشکی ایتالیا
بسیاری از دانشگاه های پزشکی ایتالیا در جمع برترین دانشگاه های جهان قرار گرفته است که مزیت آن تدریس در بالاترین سطح آموزشی توسط اساتید برجسته است. برخی از دانشگاه های برتر عبارتند از: دانشگاه میلان رتبه ۷۲، دانشگاه بولونیا رتبه ۷۸، دانشگاه ساپینزا رم رتبه ۱۰۵، دانشگاه پادوا رتبه ۱۲۴.

  • پذیرش آسان

تنها معیار دانشگاه های پزشکی ایتالیا برای پذیرش قبولی در آزمونIMAT است و به مصاحبه و GPR مشخصی نیاز ندارد؛ از همین رو پذیرش از دانشگاه های این کشور آسان است.

  • هزینه زندگی مقرون به صرفه

ایتالیا در بین کشورهای اروپایی برای زندگی و تحصیل مقرون به صرفه و مناسب است به گونه ای که دانشجویان می توانند با دریافت بورسیه استانی بدون پرداخت شهریه مشغول به تحصیل شوند.

  • دریافت مدرک اروپایی

دانشجویان رشته پزشکی در ایتالیا پس پایان دوره تحصیلی مدرک پزشکی اروپایی دریافت می کنند که با این مدرک می توانند در سایر کشورهای اروپایی مثل انگلیس مشغول به کار شوند یا برای تخصص گرفتن ادامه تحصیل دهند.

تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی

مهم ترین مزیت تحصیل پزشکی در ایتالیا این است که پزشکی جزو رشته هایی است که در دانشگاه های ایتالیا به زبان انگلیسی آموزش داده می شود.
دیگر مزایای تحصیل پزشکی در ایتالیا به شرح زیر است:
• امکان انجام کار دانشجویی در زمان مشغول به تحصیل وجود دارد.
• تحصیل در محیط امن بین المللی صورت می گیرد.
• تجربه زندگی در یک کشور تاریخی و توریستی را خواهید داشت.
• هزینه های کم و بورسیه تحصیلی متفاوت است.
• تنها یک آزمون ورودی برای وارد شدن به دانشگاه پزشکی ایتالیا برگزار خواهد شد.
• مدارک پزشکی این کشور در قاره اروپا و در کشور ایران رسمیت دارد.
• دارای ویزای تحصیلی یا همان شنگن است که اجازه سفر به ۲۵ کشور اروپایی را می دهد.
• امکان انتقالی گرفتن یک یا دو ترم از دانشگاه پزشکی ایتالیا به سایر دانشگاه های مطرح پزشکی دنیا وجود دارد.
• برای متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی ایتالیا محدوده سنی وجود ندارد.
• امکان تحصیل به هر دو زبان انگلیسی و ایتالیایی وجود دارد.
• بهره مندی از آب و هوای خوب، نقاط گردشگری زیبا و عالی است.
• ایتالیا جزو کشورهای مهاجر پذیر محسوب می شود به همین علت شمار زیادی از دانشگاه های معتبر پزشکی در این کشور قرار دارد.

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا

تعداد زیادی از دانشگاه هایدولتی پزشکی کشور ایتالیا شهریه ثابت و یکسانی ندارند. شاید برای شما جالب است، بدانید که تحصیل در رشته پزشکی این کشور بر اساس درآمد خانواده ها محاسبه می شود. دانشگاه های پزشکی آلمان و فرانسه دروس را فقط به زبان رسمی و بومی خود تدریس می کنند اما در کشور ایتالیا امکان تحصیل در رشته پزشکی علاوه بر زبان ایتالیا، به زبان انگلیسی نیز است و هزینه های تحصیلی و مقرون به صرفه ای را برای دانشجویان بین المللی و خارجی فراهم آورده است؛ بنابراین با دریافت نامه پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی با پرداخت ۴۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال می توانید تحصیل خود را در این کشور آغاز کنید.
شهریه و هزینه های پایین تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های ایتالیا به این دلیل است که قسمتی از هزینه های دانشگاه های دولتی توسط دولت این کشور تامین می شود؛ به همین منظور بهترین فرصت برای دانشجویان خارجی است تا کشور ایتالیا را برای تحصیل در رشته پزشکی انتخاب کنند.

مدرک پزشکی ایتالیا چه اعتباری دارد؟

درباره اعتبار و ارزش مدرک پزشکی ایتالیا می توان گفت که مدرک شما در هر نقطه ای از اروپا رسمیت خواهد داشت؛ همچنین مدرک پزشکی ایتالیا مورد تایید و اعتبار وزارت بهداشت ایران نیز قرار دارد. به صورت کلی می توان به این نتیجه رسید که اعتبار مدرک پزشکی ایتالیا جهان بسیار بالاست و بیشتر دانشگاه های پزشکی این کشور به خصوص آن هایی که به زبان انگلیسی تدریس می کنند از اعتبار و جایگاه بالایی برخوردار هستند.

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا

سخن پایانی
گفت مدرک تحصیلی پزشکی دانشگاه های ایتالیا معتبر بوده و مورد پذیرش نظام پزشکی ایران و کشورهای اروپایی است. با دریافت مدرک می توانید در خود کشور ایتالیا و سراسر اروپا مشغول به تحصیل شوید. دلیل محبوبیت دانشگاه های پزشکی ایتالیا، تدریس به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی و خارجی است. برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی ایتالیا نیازی به مصاحبه، مدرک آیلتس و تافل نیست فقط کافیست در آزمون ورودی IMAT نمره قبولی ۹۰ بگیرید.
با تحصیل در ایتالیا می توانید از بهترین امکاناتی که دانشگاه فراهم کرده بهره مند شوید و ضمن تحصیل با یک فرهنگ جدید و غنی نیز آشنا شوید. با توجه به اینکه برای دریافت مهاجرت تحصیلی باید شرایط و مدارک زیادی بررسی شود، داشتن یک مشاور مجرب کمک زیادی می تواند به شما کند. موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان در صورت تمایل می تواند علاوه بر مشاوره دادن در مسیر ثبت نام آزمون ورودی IMAT لیست مراکز آزمون، ارائه سوالات آزمون و کلیه مسیر تحصیل پزشکی در ایتالیا شما را یاری رسانی کند.