شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه

امروزه بسیاری از ایرانیان مایل هستند تا تحصیلات خود را در دانشگاه های معتبر و سطح بالای کشورهای اروپایی و آمریکایی بگذرانند. اما هزینه های سنگین مهاجرت و تحصیل در این کشورها باعث شده است؛ تا متقاضیان مهاجرت به این کشورها کمتر شوند. اما ترکیه یکی از کشورهای چند ملیتی است که به عنوان کشوری در همسایگی ایران، توانسته است توجه بسیاری از دانشجویان ایرانی را به خود جلب کند.
آسان بودن شرایط تحصیل و دریافت ویزا، در کنار سطح بالای آموزش باعث شده است تا بسیاری از دانشجویان علاقمند به رشته پزشکی، قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را داشته باشند. در این مطلب به شرح کامل شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه و نحوه انجام کارهای قانونی مرتبط با تحصیلات رشته پزشکی در این کشور می پردازیم.

علت انتخاب کشور ترکیه برای تحصیل پزشکی

ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد ایجاد شود؛ که چرا باید برای تحصیل پزشکی به کشور ترکیه مراجعه کنیم؟ دلایل متعددی برای تحصیل پزشکی در ترکیه وجود دارد که یکی از آن ها، نزدیک بودن این کشور با ایران و کاهش هزینه های رفت و آمد است.
دومین علت مراجعه ایرانیان برای تحصیل پزشکی در این کشور همسایه‌، اعتبار بالای مدارک ارائه شده توسط دانشگاه های کشور ترکیه برای اروپا است. در نهایت امکان تحصیل در این کشور با زبان ترکی و انگلیسی وجود دارد و هر فرد متناسب با شرایطی که دارد؛ می تواند با کمترین هزینه نسبت به سایر دانشگاه های اروپایی، برای اخذ مدرک پزشکی معتبر از کشور خارجی اقدام کند.

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در ترکیه

کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه را دارند و مایل هستند تا در این کشور پزشک شوند؛ باید به کمک یک موسسه مهاجرتی تحصیلی، نسبت به دریافت مدارک زیر اقدام کنند. مهم ترین مدارک ضروری برای تحصیل پزشکی در ترکیه عبارت است از:
1. ارائه مدرک کارشناسی یا دیپلم به همراه ریز نمرات سال های تحصیلی
2. ثبت نام در آزمون های برگذار شونده توسط دانشگاه مورد نظر و دریافت نمره قبولی
3. ارائه مدرک زبان ترکی استانبولی (دیپلم تومر)
4. ارائه مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس
5. رزومه تحصیلی ( جمع آوری و شرح افتخاراتی که طی سال های تحصیلی به دست آورده اید )
6. ارائه مدارک شناسایی مانند پاسپورت، کار شناسایی، شناسنامه
7. دانلود فرم های اپلای و تکمیل آن
8. پرداخت هزینه پذیرش در دانشگاه پزشکی

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

یکی از نگرانی های اغلب متقاضیان تحصیل پزشکی در ترکیه، هزینه تحصیل و زندگی در این کشور است. اگر نگاهی به لیست دانشگاه های پزشکی کشور ترکیه بیندازید؛ خواهید دید که دانشگاه های زیادی به صورت خصوصی و دولتی برای دانشجویان بومی و مهاجر تاسیس شده است. هر دانشگاه با توجه به دولتی یا خصوصی بودن و نوع زبان اعم از انگلیسی یا ترکی، هزینه منحصربه فردی را به عنوان شهریه برای پذیرش دانشجو تعیین می کند.
معمولاً هزینه یا شهریه دانشگاه های دولتی کشور ترکیه به صورت سالیانه بیشتر از 80 هزار لیر است. این در حالی است که هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی رشته پزشکی کشور ترکیه، بیش از 18 هزار دلار است. علاوه بر هزینه شهریه، دانشجویان متقاضی برای تحصیل پزشکی در ترکیه، باید 300 تا 500 دلار در ماه برای هزینه زندگی و خوابگاه کنار بگذارند.

رشته های پزشکی ارائه شده در دانشگاه ترکیه

پزشکی از رشته های پرطرفداری است که شاخه های متعددی را در بر می گیرد. کسانی که قصد تحصیل پزشکی در ترکیه را دارند؛ می توانند در دانشگاه های خصوصی و دولتی این کشور، رشته های ذیل را برای تحصیل و آموزش انتخاب کنند.
1. پزشک عمومی
2. پرستاری
3. داروسازی
4. تغذیه مامایی
5. دامپزشکی
6. دندان پزشکی
7. فیزیوتراپی
8. زیست پزشکی
9. مدیریت سلامت
10. علوم سلامت
11. سلامت عمومی

روند آموزش و تحصیل پزشکی در ترکیه

به طور کلی شروع سال تحصیلی کشور ترکیه مانند کشور ایران از فصل پاییز انجام می شود. این کشور نحوه تدریس و روند آموزش خود را مطابق با استانداردهای کشور آمریکا و کانادا طراحی کرده است. بنابراین؛ روند تحصیل و ارائه دروس پزشکی به صورت ترمی و واحدی انجام می شود. در دو سال اول تحصیلی پزشکی، دانشگاه ها به دانشجویان تمام اطلاعات مرتبط با علوم پایه را می آموزند.
در سال سوم اساتید دانشگاهی بسیاری از بیماری ها را به صورت تئوری و عملی به دانشجویان آموزش می دهند. در سال های چهارم و پنجم، دانشجویان موظف هستند تا در بیمارستان، درمانگاه، کلینک ها و… کار آموزی کنند. سال ششم که از آن به عنوان دوره “”internship یاد می شود؛ دانشجویان پزشکی از حالت کار آموزی خارج می شوند و به عنوان کارورز، مانند یک پزشک معمولی در بیمارستان فعالیت می کنند.

تحصیل رایگان پزشکی در ترکیه

پزشکی و زیر شاخه های متصل به این رشته در میان بسیاری از دانشجویان ایرانی و سراسر دنیا از محبوبیت بالایی برخوردار است. بنابراین؛ متقاضیان زیادی از کشور ایران مایل هستند تا به تحصیل رایگان پزشکی در ترکیه بپردازند. اما امکان تحصیل رایگان پزشکی در ترکیه برای مهاجران تحصیلی وجود ندارد.
در واقع تحصیل پزشکی در ترکیه حتی اگر به طریق پذیرش در دانشگاه دولتی باشد؛ رایگان نیست و دانشجویان باید برای با پرداخت شهریه به تحصیل در این کشور بپردازند. البته هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی نسبت به خصوصی کمتر است و کسانی که مایل به کاهش هزینه های تحصیل خود هستند؛ می توانند با کسب امتیاز بالا در آزمون هایی که توسط کشور ترکیه برای پذیرش دانشجو انجام می شوند؛ در دانشگاه های ممتاز پزشکی شروع به تحصیل کنند.

آیا مدرک پزشکی ترکیه در ایران معتبر است؟

بیشترین نگرانی دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در ترکیه را دارند؛ این است که آیا مدرک پزشکی ترکیه در ایران معتبر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خوشبختانه بالا بودن سطح علمی و آموزش کشور ترکیه باعث شده است تا امروزه مدرک بسیاری از دانشگاه ها در ایران اعتبار داشته باشد.
با این وجود ممکن است مدرک برخی از دانشگاه ها به دلیل سطح آموزش ضعیف تر مورد تائید وزارت علوم در ایران نباشد. کسانی که پس از اتمام تحصیل پزشکی قصد بازگشت به ایران را ندارند؛ می توانند در هر دانشگاهی تحصیلات پزشکی خود را بگذرانند. اما آن دسته از افرادی که بعد از تحصیل در ترکیه، مایل به بازگشت به کشور ایران هستند؛ بهتر است دانشگاه های زیر را برای تحصیلات پزشکی در ترکیه انتخاب کنند‌.
دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم گروه الف دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم گروه ب دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم گروه ج
Bilkent Universitesi Universitesi ankara KTO Karatay
Universitesi
Bogazici Universitesi Cankaya
University Kocaeli
Universitesi
Hacettepe Universitesi Cukurova
University Kadir Has
Universitesi
Koc Universitesi Dokuz Eylul
University Izmir University of Economics
Orta Dogu
Teknik Universitesi Ege
Universitesi Izmir Institute of Technology
Middle East Technical University Erciyes
Universitesi Istanbul
Gelisim
University
Gazi
Universitesi Istanbul Bilgi
University
Istanbul Teknik
Universitesi Istanbul Aydin
University
Istanbul Technical University Eskisehir Osmangazi University
Karabuk
Universitesi Bahçeşehir University (BAU)
Istanbul
Universitesi Universitesi
Atılım
Marmara
Universitesi Anadolu
Universitesi
Yildiz Teknik
Universitesi Akdeniz
Universitesi

تحصیل پزشکی در ترکیه به انگلیسی

بسیاری از افرادی که مایل به تحصیل پزشکی در ترکیه هستند؛ علاقمند به آموزش پزشکی به زبان انگلیسی هستند. در واقع اغلب دانشجویان ایرانی قصد دارند تا تحصیلات پزشکی خود را به زبان انگلیسی که یک زبان بین المللی است؛ بیاموزند.
ترکیه کشوری است که به دلیل پذیرش دانشجوی پزشکی از سراسر دنیا، شرایط مناسبی را برای تدریس به زبان انگلیسی فراهم کرده است. بنابراین؛ هر دانشجوی ایرانی که قصد تحصیل در این کشور را دارد؛ می تواند با ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل که داری حداقل نمره 5.5 تا 6 هستند؛ برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های ترکیه اقدام کند.
اما باید به این نکته توجه شود که تحصیل پزشکی در کشور ترکیه به زبان انگلیسی، فقط در دانشگاه های خصوصی امکان پذیر است و باید برای آموزش در دانشگاه های پزشکی دولتی این کشور، مدرک زبان تومر به موسسه آموزشی موردنظر تحویل داده شود.

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیهمشاوره تحصیل پزشکی در ترکیه

در محتوای فوق به بررسی کامل تحصیل پزشکی در ترکیه پرداختیم. همانطور که در توضیحات بالا به آن پرداختیم؛ ترکیه کشوری است که به دلیل آموزش در سطوح بالا و کاهش هزینه های تحصیل برای دانشجویان خارجی، توانسته است توجه بسیاری از دانشجویان علاقمند به رشته پزشکی را به خود جلب کند. اعتبار بالای مدرک پزشکی ارائه شده توسط دانشگاه های معتبر این کشور، در اغلب کشورهای اروپایی و ایرانی اعتبار دارد و این موضوع می تواند تضمین کننده آینده فارق التحصیلان رشته پزشکی در کشورهای مختلف باشد.
اخذ پذیرش دانشگاه های ترکیه پروسه ای است نسبتاً طولانی و زمان بر، که باید تمام مراحل قانونی آن مطابق با قوانین کشور ترکیه انجام شود. بنابراین؛ برای مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه، باید با موسسه هایی که به صورت تخصصی و حرفه ای در زمینه مهاجرت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان ایرانی فعالیت می کنند، مراجعه شود. اگر به دنبال یک مرکز خوب برای انجام مراحل قانونی مهاجرت برای تحصیل پزشکی در ترکیه هستید؛ می توانید به موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان مراجعه کنید.
این مجموعه سالیان زیادی است که به صورت حرفه ای در زمینه مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی به کشورهای مختلف دنیا فعالیت می کند و تا به حال توانسته است شرایط بسیاری از دانشجویان را برای مهاجرت تحصیلی به کشورهای دیگر من جمله ترکیه مهیا کند.