بورسیه تحصیلی چین

رویای بسیار از دانشجویان جهان، تحصیل در کشوری قدرتمند و پیشرفته همچون چین است. در چند سال اخیر، تحصیل در کشورهای پیشرفته به یکی از گزینه های جذاب برای دانشجویان جهان تبدیل شده است. یکی از مواردی که توجه بسیاری از دانشجویان را برای تحصیل در چین جلب کرده، اخذ بورسیه از دانشگاه های چین است. بورسیه تحصیلی در چین از سوی دولت، دانشگاه، وزارت علوم و یا مراکز و شرکت های خصوصی به متقاضیان داده می شود. کشور چین به منظور ارتقا سطح علمی دانشگاه ها و تبادل علمی و فرهنگی با سایر کشورها اقدام به دادن بورسیه تحصیلی به دانشجویان خارجی کرده است. استفاده از تکنولوژی روز دنیا، وجود دانشگاه های برتر، برخورداری از اساتید برجسته جهان و ….از جمله دلایل جذب دانشجویان برای تحصیل در چین است. اگر چه تحصیل در چین نسبت به سایر کشورها ارزان است اما برای جذب دانشجویان بیشتر، رفاه و راحتی در تحصیل و زندگی، بورسیه های زیادی به دانشجویان بين‌المللی اعطا می شود. برای آشنایی بیشتر با بورسیه تحصیلی و تحصیل رایگان در چین در ادامه مقاله از سری مقالات: موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان همراه ما باشید.

فرصت‌های بورسیه تحصیلی در چین

تحصیل در چین با بورسیه تحصیلی یک تجربه منحصر به فرد به شمار می آید. در این کشور هر سال برای رفاه و راحتی دانشجویان بورسیه های تحصیلی متعددی ارائه می شود. هم اکنون بیش از پنجاه هزار دانشجوی بين‌المللی با بورسیه در چین مشغول به تحصیل هستند. بورسیه تحصیلی ارزش بسیار بالایی دارد چون می تواند تمام هزینه های تحصیلی افراد را شامل شود. انواع بورسیه های تحصیلی چین به شرح زیر است:

بورسیه تحصیلی چین

بورسیه دولتی چین(  CSC)

به دانشجویان بين‌المللی که مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را برای ادامه تحصیل در چین انتخاب می کنند، بورسیه دولتی چین تعلق می گیرد. این بورسیه برای تحصیل در رشته های مختلف به زبان چینی یا انگلیسی ارائه می شود. در بیشتر شهرها و دانشگاه های چین بورسیه دولتی چین به دانشجویان اعطا می شود. بورسیه دولتی چین توسط ۲۷۹ دانشگاه این کشور ارائه می شود. این نوع بورسیه از بهترین بورسیه های کشور چین محسوب می شود؛ زیرا تمام هزینه های اقامت و شهریه دانشگاه را شامل می شود؛ همچنین ماهانه مبلغی به عنوان کمک هزینه درسی به دانشجویان می دهد. دانشگاه هایی همچون: دانشگاه امنیت عمومی مردم چین، دانشگاه کشوری گانسو، دانشگاه سیاست و حقوق شمال غرب، دانشگاه فناوری و سیاست شاندونگ و ….این بورسیه را ارائه می دهند.

بورسیه محلی دولت چین

بورسیه محلی دولت چین که با نام بورسیه شهرداری نیز شناخته می شود، هزینه های زندگی، شهریه و بیمه دانشجویان را پوشش می دهد. افرادی که از این بورس استفاده می کنند باید محل اقامت و اسکان را با هزینه خودشان پرداخت کنند. دانشجویانی که قصد دارند به زبان چینی با انگلیسی در این کشور تحصیل کنند، بورسیه شهرداری تعلق می گیرد. بورسیه محلی دولت چین توسط دانشگاه های علم و فناوری ژجیانگ، کالج بين‌المللی تیاجین، شانگهای، شیانگ ‌تان ارائه می شود.

بورسیه دانشگاهی چین

برای اولین بار بورسیه دانشگاهی چین جهت جذب دانشجویان بين‌المللی چین در مقطع کارشناسی ارشد طراحی شد. این بورسیه زیر نظر وزارت آموزش و پرورش بوده و توسط دانشگاه ها مدیریت می شود. برای اخذ بورسیه دانشگاهی چین باید مستقیما با وزارت آموزش و پرورش در ارتباط بود. دانشگاه هاینان، دانشگاه فناوری و تجارت شاندونگ، موسسه فناوری نانجینگ، دانشگاه صنعتی گواندونگ، موسسه هنرهای زیبایی سیچوان ارائه دهنده بورسیه دانشگاهی هستند.

بورسیه کنفوسیس چین

برای تحصیل دانشجویان بين‌المللی به زبان چینی بورسیه کنفوسیس ارائه شده و بهترین بورسیه برای دانشجویانی است که قصد تحصیل به زبان چینی را دارند. با اخذ این بورسیه تمامی هزینه های دانشگاه و شهریه پرداخت می شود؛ علاوه بر آن زبان چینی کاملا رایگان آموزش داده می شود. از دانشگاه های ارائه دهنده بورسیه کنفوسیس می توان به دانشگاه های مالی و اقتصادی شانگهای، برق شانگهای، علم و صنعت هنان، اقتصاد هوبی اشاره کرد.

بورسیه mofcom  چین

بورسیه mofcom را وزارت بازرگانی چین حمایت می کند و فقط به دانشجویان کارشناسی ارشد تعلق دارد؛ از همین رو داشتن مدرک کاردانی لازم و ضروری است. هدف از ارائه بورسیه mofcom آموزش و ارتقا مهارت مدیران ارشد دولتی در زمینه های بازرگانی، امور خارجه، کشاورزی، فناوری آموزش، فرهنگ و سلامت و …..است. این بورسیه تمام هزینه های تحصیل، هزینه های آموزشی، هزینه های پایان نامه و….را پوشش می دهد. دانشگاه شمالی چین، دانشگاه مطالعات بين‌المللی شانگهای، دانشگاه آکادمی علوم چین و دانشگاه آکادمی علوم چین این بورسیه را ارائه می دهند.

بورسیه BRI  چین

به دانشجویانی که ساکن کشورهای مسیر پروژه راه ابریشم-کمربند و جاده هستند، بورسیه BRI اعطا می شود. تمام مقاطع تحصیلی زیر نظر این بورسیه قرار دارند و برای دانشجویان که به زبان چینی و انگلیسی تحصیل می کنند ارائه می شود. در حال حاضر، بیش از ۱۴۰ کشور از جمله ایران عضو پروژه مسیر ابریشم-جاده هستند؛ از همین رو دانشجویان بين‌المللی در صورت داشتن شرایط مناسب می توانند بورسیه BRI را دریافت کنند. بورسیه BRI  همچون بورسیه محلی هزینه اجاره و خوابگاه را شامل نمی شود. دانشگاه هنرهای زیبایی سیچوان، دانشگاه یوننان، دانشگاه صنعتی هوبی و دانشگاه صنعتی هفی این بورسیه را ارائه می دهند.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ بورسیه تحصیلی چین

کشور چین همانند سایر کشورها برای اعطا بورسیه تحصیلی شرایطی را اتخاذ کرده است که به شرح زیر است:

  • فرد متقاضی بورسیه تحصیلی نباید ملیت چینی داشته باشد.
  • در هنگام ثبت نام در هیچ دانشگاه چینی ثبت نام نکرده باشد.
  • اگر فرد متقاضی از دانشگاه چین فارغ‌التحصیل شده از اخذ مدرکش نباید بیش از یک سال گذشته باشد.
  • حداکثر سن برای بورسیه کارشناسی ارشد ۳۵ و برای دکتری ۴۰ سال است.

مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی چین به شرح زیر است:

  • ارسال فرم درخواست به زبان چینی یا انگلیسی
  • کپی از آخرین مدرک تحصیلی به همراه ترجمه آن
  • کپی از ریز نمرات به همراه ترجمه
  • ارسال طرح مطالعاتی یا پروپوزال با حداقل ۸۰۰ کلمه به زبان چینی یا انگلیسی
  • ارسال کپی از گواهی مدرک سوپیشینه
  • ارسال رزومه تحصیلی
  • ارائه دو توصیه نامه به زبان چینی و انگلیسی

بورسیه تحصیلی چین

هزینه تحصیل در چین

یکی از دغدغه های اصلی متقاضیان تحصیل در کشور چین، هزینه تحصیل و زندگی است. هزینه تحصیل در چین نسبت به سایر کشورها ارزان و مقرون به صرفه است. به صورت کلی محل تحصیل، مقطع و رشته تحصیلی هزینه تحصیل در چین را تعیین می کنند. سطح زبان دانشجویان نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در هزینه ها است؛ از همین رو بورسیه های تحصیلی متعددی به دانشجویان جهت کاهش هزینه ها ارائه می شود.

سخن پایانی

برای دانشجویان بين‌المللی؛ به ویژه دانشجویان ایرانی بهترین فرصت است تا با دریافت بورسیه تحصیلی در کشور چین ادامه تحصیل دهند. یکی از اصول اساسی در طی مراحل اخذ بورسیه تحصیلی کمک گرفتن از منابع معتبر است. منابعی همچون: سایت‌ها و پایگاه های دانشگاه، اطلاعات و مقالات علمی از منابع معتبر برای دریافت اطلاعات به روز و صحیح هستند. مراحل اخذ و پذیرش در بورسیه های تحصیلی کشور چین کاری دشوار و زمان‌بر است؛ به همین خاطر با سپردن آن به موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان می توانید کارتان را راحت‌تر کنید. مشاوران ما در مجموعه مهاجرت تحصیلی خسروان از افراد متخصص هستند که در زمینه اخذ بورسیه تحصیلی تجربه زیادی دارند و می توانند به شما در انتخاب بهترین دانشگاه کمک کنند. بنابراین کافیست با مشاوران ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.